Więcej w: Zachowania organizacyjne
Kompetencje przywódcze

Jak przełamać stereotypy na temat przywództwa

W dzisiejszym środowisku biznesowym skuteczne przywództwo powinno opierać się na wartościach, takich jak empatia i wrażliwość. Jacob Morgan, uznany ekspert w dziedzinie przywództwa, przyszłości pracy oraz tworzenia pozytywnego środowiska pracy, na łamach swojej najnowszej książki Leading with Volnerability zwraca uwagę jak głęboko zakorzenione stereotypy dotyczące przywództwa, stają na przeszkodzie uwalniania wrażliwości, która powinna być supermocą współczesnego lidera. Przywódcy organizacji […]

8 lutego 2024
Kompetencje przywódcze

Sztuka słuchania: Cicha komunikacja w przywództwie

W obliczu złożonego i dynamicznego środowiska współczesnego przywództwa, gdzie komunikacja i dyskusje często dominują w przestrzeniach decyzyjnych, wartość i potencjał strategicznego milczenia pozostaje często niedoceniony i niewykorzystany. Milczenie w swojej prostocie niesie ze sobą elokwencję i siłę, które znacząco mogą zwiększyć skuteczność przywódcy. Poprzez zgłębianie wielowarstwowości milczenia, możemy odkryć jego potencjał transformacyjny w przywództwie. Milczenie stanowi kluczowe narzędzie do introspekcji i głębokiej refleksji. W świecie, gdzie przywódcy są ciągle […]

29 stycznia 2024
Cyfrowe przywództwo

Emocjonalny pejzaż przywództwa

Prezentujemy sześć praktyk, które mogą pomóc liderom regulować nie tylko swoje emocje, ale także emocje członków swojego zespołu. Stawianie pierwszych kroków jako lider przypomina łapanie równowagi podczas chodzenia po linie. Z jednej strony jest zespół, który oczekuje wskazania kierunku i zainspirowania, z drugiej, przełożeni analizujący każdą podjętą decyzję. Ta podróż niesie za sobą nie tylko dodatkowe obowiązki, takie jak […]

18 grudnia 2023
Kompetencje przywódcze

Co robić, gdy nie cenisz swojego szefa?

Poruszanie się w środowisku zawodowym nie jest łatwym zadaniem, zwłaszcza w obliczu wyzwania, jakim jest zarządzanie różnorodnością w relacjach z przełożonymi. Złożoność niuansów wynikających z rozbieżnej etyki pracy, stylów komunikacji lub różnic osobowościowych może skutkować napięciami w miejscu pracy. Podejście do tej delikatnej kwestii wymaga połączenia introspekcji, taktu i strategicznego myślenia. Podstawowym elementem tej podróży jest introspekcja. Przed uznaniem danej sytuacji za problematyczną, […]

2 listopada 2023
Kultura organizacyjna

Zarządzanie nieprzewidywalnością. Nowy numer magazynu

Gdy trzy lata temu świat ogarnęła pandemia, niewiele firm było przygotowanych na lockdown, zarządzanie stresem i pracę zdalną. Gdy rok temu Rosja napadła na Ukrainę, mało która organizacja przewidziała dwucyfrową inflację i zawirowania na rynkach surowcowych. Znaleźli się jednak liderzy, którzy potrafili pokierować swoimi przedsiębiorstwami w taki sposób, by te budowały wartość zarówno w okresie hossy, jak i obecnej bessy. Do […]

2 października 2023
Kompetencje przywódcze

Jeśli pomagać, to asertywnie

Według koncepcji motywacji stworzonej przez Edwarda Deciego jedną z najważniejszych ludzkich potrzeb jest budowanie bliskich relacji z ludźmi. Inni psychologowie zwracają również uwagę na potrzebę przynależności do określonej społeczności lub działania razem z innymi na rzecz ważnej sprawy. Nie ma nic dziwnego w tym, że pomaganie współpracownikom, którzy proszą o pomoc, pozwala realizować nasze najgłębsze potrzeby i jest dla nas tak […]

27 kwietnia 2023
Kompetencje i szkolenia

Kapitał ludzki jest tak samo ważny jak kapitał fizyczny

Zamiast zastanawiać się, jak zastąpić ludzi nowymi rozwiązaniami bazującymi na AI, warto myśleć o tym, jak ich wzmacniać i rozwijać, by mogli wnosić większą wartość do organizacji. Z dr. George’em Westermanem, starszym wykładowcą MIT Sloan School of Management, a także założycielem Global Opportunity Initative na rzecz nowoczesnego nauczania w środowisku pracy, rozmawia Joanna Koprowska z redakcji „MIT Sloan Management Review Polska”. Profesorze, czy […]

27 kwietnia 2023
Kompetencje przywódcze

Dym z uszu, piana na ustach, czyli dyrektor działu dostaje szału

Twój najlepszy menedżer właśnie stracił nad sobą panowanie i publicznie upokorzył koleżankę. Co teraz? Czyż życie nie byłoby łatwiejsze, gdyby ludzie byli doskonali? Czy prowadzenie interesów nie byłoby prostsze, gdyby presja na poprawę bieżących wyników szła w parze z celami strategicznymi? Z drugiej strony, o ileż nudniejsze byłoby życie menedżera! Niestety, nacisk na osiąganie często sprzecznych ze sobą celów może spowodować […]

27 kwietnia 2023
Kompetencje i szkolenia

Neuronauka wspiera liderów

Jednym z największych wyzwań, przed którymi stają obecnie firmy, jest zwiększenie wydajności i kreatywności pracowników. Od niedawna możemy w tych staraniach wspierać przywódców dzięki najnowszym osiągnięciom neuronauki. O tym, jak dzięki wiedzy o mózgu zrewolucjonizować sposób kierowania zespołami i zarządzania własnym czasem, opowiada Friederike Fabritius, uznana ekspertka w dziedzinie neuroprzywództwa. Czym jest neuroprzywództwo i jaka jest różnica między tą dziedziną wiedzy a wykorzystywaną do tej […]

27 kwietnia 2023
Kompetencje przywódcze

Czego warto nauczyć się od sów i skowronków, czyli sztuka podejmowania dobrych decyzji

Każdy człowiek dysponuje mechanizmem wewnętrznym, który określamy mianem zegara aktywności dobowej. I u każdego z nas zegar ten wyregulowany jest nieco inaczej, co ma ogromny wpływ na podejmowanie (nie)właściwych decyzji biznesowych. To zegar aktywności dobowej odpowiedzialny jest za regulację naszych stanów czuwania i odpoczynku, czujności i relaksu, skupienia i rozkojarzenia. I właśnie ze względu na sposób tej regulacji w cyklu 24‑godzinnym – oczywiście w pewnym uproszczeniu – ludzi podzielić można […]

27 kwietnia 2023

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!