Więcej w: Zarządzanie kryzysowe
Łańcuchy dostaw i logistyka

Łańcuch wartości na czas kryzysu – 5 inspiracji dla liderów

Trudne czasy wymagają od przedsiębiorców wyjątkowej elastyczności, jeśli chodzi o zarządzanie łańcuchami wartości.Oto pięć tekstów, które pomogą z tym wyzwaniem się zmierzyć.  1. Cyfrowy łańcuch wartości na niepewne czasy Gruntowna przebudowa łańcucha wartości w obszarze logistyki, zarządzania kosztami produkcji, cenami i projektowaniem produktu pozwala zabezpieczyć się przed skutkami kryzysu. 2. Jak stworzyć łańcuch dostaw odporny na kryzys Badania przeprowadzone przez MIT […]

27 kwietnia 2023
Analiza danych, Big Data

Jak Tajwan zwycięża z koronawirusem?

Umiejętność analizy wielkich zbiorów danych, wykorzystanie nowych technologii, sprawna logistyka i komunikacja – to według naukowców recepta na koronawirusa, która świetnie sprawdziła się na Tajwanie, jednym z państw najlepiej radzących sobie z pandemią COVID‑19 na świecie. Gęsto zaludniony malutki Tajwan, położony około 130 kilometrów od wybrzeży Chin, liczy 23 miliony mieszkańców. Około 850 tys. z nich pracuje na kontynencie. Nic […]

27 kwietnia 2023
Kompetencje przywódcze

Wzrost w niepewnych czasach

Każde zawirowanie, a nawet kryzys gospodarczy, ma swoją dobrą stronę. Ktoś wygrywa! Niezależnie od stagnacji część firm rośnie i zdobywa udziały rynkowe. O tym, jak znaleźć się wśród zwycięzców, rozmawialiśmy z prezesami Lux Med‑u, Banku Pocztowego i Synthos firm, które w ostatnich latach rozwijały się bardzo szybko. Uczestnikiem debaty „Harvard Business Review Polska” był również Chris Zook, światowy ekspert w dziedzinie rozwoju biznesu. Witold […]

27 kwietnia 2023
Przełomowe innowacje

Polska firma niemądra po szkodzie

Aż 67% firm w Polsce przyznaje, że miało styczność z kryzysem w ciągu ostatnich pięciu lat, a w kolejnych pięciu sytuacji kryzysowej spodziewają się wszystkie badane przedsiębiorstwa. Tak wynika z badania PwC Global Crisis Survey przygotowanego przez firmę doradczą PwC. Pomimo powszechności kryzysów w ostatnim czasie ponad połowa respondentów nie posiada formalnego podziału odpowiedzialności podczas sytuacji ekstremalnych i też nie ma planu działania. […]

27 kwietnia 2023
Innowacja

Totalne zamglenie

Zmienne, nieprzewidywalne i niepewne środowisko jest dziś normą w globalnej gospodarce. W takim otoczeniu przedsiębiorcy muszą tworzyć plany rozwoju, układać strategie, prognozować przychody i zyski, inwestować oraz odnosić sukcesy. Czy są do tego przygotowani? Wyniki badania przeprowadzonego przez ICAN Research na zlecenie redakcji „Harvard Business Review Polska” pokazują, że wiele firm porusza się w tej mgle po omacku. Zarządzanie firmą w czasach, […]

27 kwietnia 2023
Przełomowe innowacje

Pandemia samotności to szansa na rozwój biznesu

Według danych GUS w naszym kraju żyje już 7,5 miliona singli, co oznacza, że niemal 20% Polaków to osoby – przynajmniej formalnie – samotne. Stanowią ogromną bazę konsumentów, których potrzeby różnią od „tradycyjnych” gospodarstw domowych. Powszechnie panuje przekonanie, że samotność (mylona często z osamotnieniem, które rzeczywiście ma negatywne znaczenie i nie wynika ze świadomego wyboru) to przykra konieczność, wręcz porażka życiowa, określana jeszcze do […]

27 kwietnia 2023
Agile

Katarzyna Dulewicz: W przypadku zwolnienia dyscyplinarnego należy działać szybko

Katarzyna Dulewicz: W przypadku zwolnienia dyscyplinarnego należy działać szybko Porządkowanie sytuacji w polskim oddziale należy rozpocząć od rozwiązania umowy o pracę z nieuczciwymi pracownikami. Centrala może to zrobić na dwa sposoby – dyscyplinarnie zwolnić osoby odpowiedzialne za nadużycia albo rozstać się z nimi za porozumieniem stron. W drugim przypadku może spróbować wyciszyć sprawę, aby zminimalizować straty wizerunkowe. Zwykłym wypowiedzeniem z zachowaniem okresu wypowiedzenia, […]

27 kwietnia 2023
Modele biznesowe

[SYLWETKA] Rewolucjonista z Utah. Czytajcie Christensena w kryzysie

Clayton M. Christensen, twórca teorii przełomowej innowacji, zmarł 23 stycznia 2020 roku. Jego idea pozostaje żywa i inspiruje kolejnych przedsiębiorców. Szczególnie w czasie kryzysu warto wrócić do myśli słynnego profesora Harvard Business School. Obecnie, gdy pandemia koronawirusa demoluje kolejne gospodarki i wywraca biznesowe ekosystemy do góry nogami, wizja koniecznej destabilizacji, która stworzył Christensen wydaje najbardziej aktualna. Teraz, gdy technologia […]

27 kwietnia 2023
Digitalizacja

Jak sprzedawać zabawki w czasie pandemii?

Jedną z branż, które nie cierpią zbytnio z powodu pandemii, jest szeroko rozumiany przemysł zabawkarski. Pandemia wymusiła jednak znaczące zmiany w sposobie funkcjonowania wielu firm. Konieczność dłuższego i częstszego pozostawania przez dzieci w domach, związana z zamykaniem szkół i miejsc rozrywki, zwiększyła popyt na zabawki i gry komputerowe. Co prawda utrudnienia w handlu i zerwane łańcuchy dostaw nie ułatwiają zadania producentom i sprzedawcom, jednak im dłużej trwa pandemia, […]

27 kwietnia 2023
Ekspansja zagraniczna

Dać w łapę czy dać sobie spokój?

Robert Zieliński, szef firmy Farbox, produkującej materiały budowlane, staje przed dylematem: czy rozszerzać produkcję i handel na Ukrainie, gdzie zetknął się z próbą wymuszenia łapówki przez miejscowych urzędników, czy może dać sobie spokój i wrócić do kraju? Eldorado w zasięgu ręki czy Dziki Wschód? Takie pytanie zadają sobie polscy przedsiębiorcy, którzy podjęli decyzję o ekspansji na rynki wschodnie – do krajów […]

27 kwietnia 2023

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!