Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

4 ciekawostki o polskich liderkach, o których możesz jeszcze nie wiedzieć

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Dziś szefowe zespołów, początkujące menedżerki, aktywne społecznie studentki, jutro prezeski firm, aktywistki zmieniające świat i innowatorki rewolucjonizujące branże. Jakie są mocne i słabe strony liderek z najbardziej aktywnego zawodowo pokolenia milenialsów?

Oto portret liderek związanych ze światem biznesu, nauki i technologii, który wychyla się z najnowszego raportu dotyczącego przywództwa kobiet w Polsce. Jakie są współczesne dwudziesto-, trzydziesto- i czterdziestolatki, które chcą się spełniać w zarządzaniu?

1. Bardziej pewne siebie, niż zakładają inni

W dyskusjach na temat różnic między kobietami a mężczyznami na stanowiskach zarządczych często pada stwierdzenie, że kobietom brakuje pewności siebie. Okazuje się, że liderki z Polski nie podzielają tego zdania, a wręcz je negują. Z raportu Przywództwo kobiet 2021. Biznes, nauka, technologie wynika, że kobiety na co dzień zarządzające innymi uważają, że nie tylko nie brakuje im pewności siebie, lecz jest to wręcz ich główna cecha i kluczowy zasób na ścieżce kariery.

Aż 67% liderek uważa się za pewne siebie, a ich autoocena w tym zakresie jest znacznie wyższa niż w przypadku kobiet, które nie sprawują funkcji menedżerskich. Dzięki temu rzadziej wpadają w sidła „syndromu oszustki”, nadmiernego perfekcjonizmu czy strachu przed wystąpieniami publicznymi.

Aż 67% liderek uważa się za pewne siebie!

Większa pewność siebie przekłada się również na to, że liderki częściej przypisują sobie takie cechy, jak:

  • asertywność,

  • decyzyjność,

  • proaktywność,

  • zdolność do rywalizowania,

  • charyzma i pasja,

  • energia,

  • inspirowanie i motywowanie,

  • podejmowanie ryzyka,

  • skuteczność.

Ale pewność siebie generuje w oczach liderek również braki. Jakie? Takie menedżerki rzadziej chwalą się dużym poziomem empatii i umiejętnością dostrzegania potencjału innych, a więc cechami tradycyjnie przypisywanymi kobietom w biznesie i wymienianymi wśród ich atutów na wysokich stanowiskach. Badanie ujawniło, że pewność siebie liderek wiąże się u nich z większą skłonnością do przypisywania sobie cech uznawanych za męskie, a z mniejszą – do żeńskich. Być może wynika to z nadal żywych stereotypów czy autostereotypów.

2. Niepoważnie traktowane, ale doceniające zmiany na lepsze

Jedynie 7% uczestniczek badania nie spotkało się z dyskryminacją lub przemocą w miejscu pracy. Aż 91% początkujących liderek skarży się na niepoważne traktowanie, a niemal jedna trzecia kobiet jest narażona na seksistowskie komentarze lub żarty w profesjonalnym środowisku. Skala problemu przeraża i może mieć poważne konsekwencje w przyszłości, przekonując wiele kobiet stawiających pierwsze kroki w zawodzie do zaniechania robienia kariery.

W opinii wielu uczestniczek badania środowisko pracy nie jest dla nich przyjazne, przez co nadal nie mogą liczyć na równe traktowanie. Przywódczynie prawie dwukrotnie częściej niż pozostałe uczestniczki badania spotykały się z molestowaniem seksualnym (40% w porównaniu z 23%) oraz musiały sprostać większym niż ich koledzy wymaganiom w pracy (odpowiednio 48% i 33%). Zatem kobiety nadal muszą udowadniać swoją wartość i bardziej się starać, by dotrzeć do wymarzonego stanowiska. Nadal niemal co trzecia liderka skarży się na utrudnienia w dostępie do awansu, a co piąta matka zgłasza problemy z powrotem na dawne stanowisko po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Pandemia kontra kobiety »

Czas próby dla kobiet 

Joanna Koprowska PL

Pandemia odbiera kobietom pracę, obciąża obowiązkami opiekuńczymi i potęguje nierówności w biznesie. Dane z Polski i świata niepokoją, ale i mobilizują do działania na rzecz wyrównania szans.

Mimo zastrzeżeń dotyczących przyjazności środowiska pracy uczestniczki badania doceniają zmiany zachodzące na polskim rynku pracy – 71% z nich widzi poprawę lub zdecydowaną poprawę. Tylko 5% kobiet twierdzi, że w ciągu ostatnich 5 lat ich sytuacja zmieniła się na gorszą.

3. Zdeterminowane, by nadrabiać braki

Nie trzeba się urodzić liderką, by nią zostać. Przynajmniej tak sądzą same liderki, w większości (74%) uznając, że kompetencji przywódczych można się nauczyć. Wystarczy chcieć. A kobietom się chce. Z raportu wynika, że są nastawione na nieustanny rozwój i często na własną rękę zdobywają wiedzę oraz umiejętności potrzebne do zwiększania swojej strefy wpływów w pracy. Przyznają, że ze szkoły i studiów nie wyniosły zbyt wiele kompetencji przydających się w zarządzaniu, chyba że działały w organizacjach studenckich. Nadrabiają więc zaległości na własną rękę, niemal wszędzie dostrzegając okazję do nauki.

74% liderek uważa, że przywództwa można się nauczyć.

Liderki znakomitą większość wiedzy z obszaru przywództwa zdobywają dzięki samokształceniu i w praktyce. Częściej niż pozostałe uczestniczki badania poszerzają biznesowe horyzonty poprzez udział w szkoleniach, pracę z coachem lub mentorem, a przede wszystkim w środowisku pracy – przez obserwację, a także samodzielne wysiłki w samorozwoju. Aż 73% liderek czyta książki i specjalistyczne artykuły, z których czerpie wiedzę na temat zarządzania.

Kobiety wiedzą, czego chcą się uczyć, są świadome, w jakich obszarach powinny się podszkolić. Chętnie i licznie uzupełniają wiedzę w obszarach deficytowych. Najrzadziej przypisywały sobie takie kompetencje jak: „wiedza prawna” (7%), „wiedza z zakresu finansów” (9%) oraz „umiejętność zarządzania zespołem” (13%). Ta ostatnia znalazła się również wśród kompetencji, nad którymi badane chciałyby popracować (71%), obok zarządzania ryzykiem (55%) i umiejętności negocjacyjnych/mediacyjnych (53%). Liderki są też bardziej niż ich koleżanki zainteresowane pogłębianiem wiedzy prawnej i finansowej, chcą w ten sposób stać się lepszymi partnerkami w rozmowach na szczycie organizacji i sprostać rosnącemu zakresowi odpowiedzialności.

Co ciekawe, ankietowane najmniej interesują się poprawą swoich kompetencji komunikacyjnych (12%), planowania (16%), zarządzania projektem oraz nabyciem specjalistycznej wiedzy z określonej dziedziny (po 21%).

4. Aktywistki, ekolożki, mentorki

Większość kobiet chce inspirować inne kobiety i zwalczać stereotypy związane z płcią. Prawie co trzecia liderka stawia sobie za cel poprawę sytuacji kobiet na rynku pracy. Chcą to robić na wiele sposobów, m.in. angażując się w programy mentoringowe i dzieląc swoimi doświadczeniami z młodszymi koleżankami czy działając w organizacjach kobiecych. Liderki po czterdziestce dostrzegają też potrzebę zmian systemowych i uprawiają lobbing prawny, by realnie wpłynąć na poprawę sytuacji kobiet na rynku pracy. Bardziej doświadczone kobiety częściej biorą udział w wydarzeniach promujących przywództwo kobiet.

Poza działaniami na rzecz innych kobiet w biznesie, liderki coraz więcej uwagi poświęcają na przeciwdziałanie kryzysowi klimatycznemu. Chcąc inspirować, najpierw same licznie (85%) wprowadzają zmiany w swoich codziennych przyzwyczajeniach. Pozostają jednak realistkami, ponieważ w większości spodziewają się katastrofy klimatycznej, a tylko 11% uważa, że do katastrofy nie dojdzie, bo zmienią się gospodarka i styl życia.


Zdaniem Bianki Siwińskiej, CEO Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, kierowniczki naukowej omawianego raportu: „Technologie i mądra refleksja humanistyczna mają szansę rozwiązać najbardziej palące problemy współczesności. Warunkiem tego jest zwiększenie udziału kobiet w tych dziedzinach”. Pewność siebie liderek wydaje się kluczem do skutecznego budowania kariery i rosnącej obecności w świecie profesjonalnym. Gdy za tą pewnością siebie stoją cenione kompetencje, zamiłowanie do rozwoju, wsparcie ze strony współpracowników, a przede wszystkim chęć zmieniania świata – aż szkoda nie wykorzystać siły drzemiącej w liderkach.

O badaniu

Raport Przywództwo kobiet 2021 to wspólne przedsięwzięcie Fundacji Edukacyjnej Perspektywy i Citi Foundation we współpracy z Fundacją Kronenberga. Prezentuje on wyniki badań, których celem było zdobycie wiedzy na temat przekonań i doświadczeń kobiet w Polsce, należących do pokolenia milenialsów – najbardziej aktywnym na rynku pracy – w obszarze przywództwa kobiet. Pokolenie to zdefiniowano jako osoby urodzone w okresie 1975–2000 i dzielimy na dwie grupy – wczesne i późne milenialski. .

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!