Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Wielkość nie jest dziełem przypadku. Jak dzięki komunikacji budować relacje z klientami?

26 kwietnia 2023 4 min czytania

Dawniej mówiło się, że nieważne jak o nas mówią, byle mówili (i nie przekręcali nazwiska). Dziś, dzięki nowym mediom, bardzo łatwo znaleźć się w centrum zainteresowania. Tylko jaką pozycję daje taki szum? Tymczasem istnieje prosta strategia komunikacyjna, która pozwoli ci zbudować strategiczną przewagę.

W każdej branży jest jeden nr 1. To marka, firma, produkt, która nie musi walczyć o wpływy. Pozostali wyszarpują sobie nawzajem resztki tortu marketingowego albo zadowalają się okruszkami spadającymi ze stołu lidera. Pytanie: jak zajmować najlepsze pozycje w umysłach klientów i nigdy nie walczyć o resztki?

Przecież nie chodzi tylko o to, by mnożyć wzmianki i publikacje na temat firmy i marki. Zawsze ostatecznym celem jest wpływ na rynek, na docelowego klienta. Wpływ na to, co się mówi i myśli o firmie. Ale to tylko połowa tej drogi. Bo idealnym celem jest uwielbienie dla marki.

Odpowiedzią na to wyzwanie jest trzystopniowa strategia budowania relacji: ZLW, czyli Zna, Lubi, Wierzy (ang. Know, Like and Trust).

Zna, lubi, wierzy – jak w trzech krokach budować relacje z klientami?

1. Czy my się znamy?

Nigdy nie rozmawiaj z nieznajomymi, radzi się dzieciom dla ich bezpieczeństwa. Nigdy nie kupuję od nieznajomych – to zaś sposób na to, by ograniczyć ryzyko rozczarowania zakupami.

W dobie mediów społecznościowych i nowoczesnego marketingu relacje z klientami nabierają coraz większego znaczenia. Ale każdą relację zaczynamy od nawiązania znajomości.

Sięgnij po nowość wydawniczą HBRP »

Od jakiej strony klient poznaje twoją markę i firmę? Często wszystko zaczyna się od pierwszego zakupu – bardzo często zakupu bez udziału człowieka, sprzedawcy, cały proces to przetwarzanie formularza zamówienia. Dlaczego więc e‑maile transakcyjne brzmią tak, jakby były skierowane do maszyn, nie ludzi? „Twoje zamówienie o numerze 071625635635 zostało przyjęte”. „Zamówienie nr 071625635635 zmieniło swój status – w trakcie realizacji”. „Zamówienie nr 071625635635 zostało wysłane – numer listu przewozowego numer 8376167136”.

Jak klient odbiera taką komunikację? Z kim ma nawiązać relację – z programem pocztowym czy serwerem SMTP? Potem zaczyna się praca, którą tak dobrze znamy. „Promocja, X 25% taniej, tylko do wtorku”. „Przyznaliśmy ci rabat, kup teraz dwie rzeczy, drugą dostaniesz gratis”. „Zamów, zapłać i zostań z nami na dłużej, byśmy ciągle mogli cię atakować promocjami”. Kto to wytrzyma?

Warto zadać sobie pytanie: czy w mojej firmie kogokolwiek obchodzi, jak się czuje klient? Czy ktoś zatroszczył się o faktyczne potrzeby klienta: aby czuł się bezpieczny, doceniony, zadbany? Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Zwłaszcza, gdy poznajemy kogoś, kto chce utrzymać kontakt na dłużej.

2. Lubię cię

Jakie emocje wzbudza nasza komunikacja – nie tylko marketingowa? Brak emocji w komunikacji to też wyraźny sygnał – ta firma nie jest „ludzka”. To emocje sprzedają i nie zawsze musi to być wielki zachwyt. Samo „lubię ich” daje ogromną przewagę, której nie zniszczy pierwsza lepsza promocja konkurencji.

Nie mylmy emocji ze zwykłą uprzejmością. Obsługa klienta może być sympatyczna, ale czy ktoś ją polubi? Tak samo jest z publikacjami – mogą być poprawne, optymistyczne, a nawet inspirujące. Ale czy dzięki nim rynek, a właściwie jego segment, zawierający najlepszych klientów, polubi markę i firmę?

3. Wierzysz mi?

Niewiele firm dochodzi do tego momentu, gdy klient ufa im bezgraniczne. A to cel wart wszelkiego wysiłku. Cóż, zwykłe notki i informacje prasowe nie mają szans doprowadzić do tego etapu. Czego więc potrzeba?

Po pierwsze: czy firma daje się poznać jako ktoś, kto walczy o większą sprawę?

Po drugie: czy każdym komunikatem buduje swoją wiarygodność w oczach odbiorców?

Mamy więc dwa składniki komunikacji na trzecim poziomie ZLW, oba równie ważne. Bo nie wystarczy pisać o ekologii bądź o społecznej odpowiedzialności biznesu. Zwłaszcza jeśli nie wychodzimy poza sztywną ramę komunikacji korporacyjnej. Potrzeba tu ludzkiego języka, nie zaś profesjonalnej komunikacji PR, którą czuć od pierwszego zdania. To od firmy wymaga odwagi. Odwagi stawiania śmiałych i wyższych celów, bo dopiero za tym idzie adekwatne działanie.

Podsumowanie

Duży może więcej. Nie chodzi tu jednak o molocha korporacyjnego, lecz firmę, która jest wielka w oczach klientów. Ta wielkość nie jest przypadkiem, bo buduje się ją strategicznie i metodycznie, dając się poznać, polubić i zdobywając zaufanie. Wielki cel wart jest każdej ceny.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!