Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Apartament jako atrakcyjna lokata kapitału

26 kwietnia 2023 10 min czytania

Rośnie liczba zamożnych Polaków, którzy poszukują alternatywnych rozwiązań inwestycyjnych. Swoje zainteresowanie skupiają nie tylko na dobrach luksusowych, lecz również – wzorem zachodnich trendów – na zakupie apartamentów z segmentu prime location.

Polska gospodarka w ciągu pięciu minionych lat (2008–2012) zanotowała wzrost o 18,1%, przy spadku w tym samym czasie całego rynku Unii Europejskiej o 0,9% (wg raportu W kryzysie nadal kwitnie branża wyrobów luksusowych, EY, wrzesień 2013). Zwiększa to zainteresowanie naszym krajem ze strony producentów i właścicieli luksusowych marek, a z drugiej strony powoduje wzrost popytu na tego typu dobra.

Jak zauważa Zbigniew Jusis, partner w EY, właśnie w okresie uznawanym za trudny czy kryzysowy w Polsce otwarte zostały pierwsze salony prestiżowych marek odzieżowych (Gucci w 2011 r. i Louis Vuitton w 2013 r.).

W ubiegłym roku liczba zamożnych i bogatych Polaków przekroczyła, jak się szacuje, 750 tysięcy; stanowi to około 7% społeczeństwa (dane AK Expert i KPMG). Ich dochody stanowiące potencjalny kapitał do zainwestowania sięgają łącznie około 130 mld zł. Według ocen firmy doradczej KPMG, wzrostowy trend się utrzyma i w 2015 r. wielkość tej grupy konsumentów przekroczy liczbę 830 tysięcy, a ich kapitał zbliży się do 160 mld zł (roczny dochód). Oznaczałoby to kolejny wzrost, tym razem o 20%.

Apartament „prime location

Poza konsumpcją dóbr luksusowych, do których zaliczyć można pewną kategorię ubrań, obuwia, kosmetyków czy samochodów, zwiększa się popyt na długoterminowe inwestycje o alternatywnym charakterze. Chodzi nie tylko o lokaty w złoto czy dzieła sztuki, lecz również nieruchomości kwalifikowane jako prime location. Zakup apartamentów tego typu okazuje się bowiem bardziej zyskowny niż innych dóbr i produktów inwestycyjnych. Zachodnie rynki potwierdzają to od wielu lat, a od pewnego czasu wyniki z obrotu i ceny na rynku nieruchomości w naszym kraju wskazują na identyczny trend. Niezależnie od zmian w koniunkturze wartość apartamentów prime location rośnie z roku na rok w szybszym tempie niż zwrot z zakupu obligacji, wartość złota czy dużo bardziej ryzykowne inwestycje w wina albo dzieła sztuki.

Nieruchomości tego typu charakteryzują się trzema cechami:

  • pierwszorzędną lokalizacją (centrum aglomeracji miejskiej, dobra komunikacja i zaplecze parkingowe, a także sąsiedztwo punktów usługowo‑handlowych, kawiarni i restauracji, kin i teatrów oraz centrum biznesowego);

  • standardem budynku (odpowiedni poziom prywatności, projekt renomowanego architekta, kontrola dostępu do lokali i części wspólnej oraz reprezentacyjne wejście – recepcja i hall);

  • wykończeniem i wyposażeniem części wspólnej oraz samych apartamentów.

Zainteresowanie nimi wykazują oczywiście fundusze o globalnym zasięgu, ale w równie dużym stopniu – indywidualni klienci, którzy ze względu na status zawodowy czy majątkowy dysponują wolnymi środkami do inwestycji. Potencjalnych nabywców można zatem podzielić na dwie grupy:

  • nabywców inwestycyjnych (indywidualni inwestorzy, fundusze międzynarodowe, lokalne lub międzynarodowe firmy);

  • docelowych użytkowników (profesjonaliści zajmujący wysokie stanowiska, menedżerowie wyższego szczebla, członkowie zarządów korporacji, obcokrajowcy i Polacy mieszkający za granicą).

Cosmo w centrum stolicy

Budowę apartamentowca Cosmopolitan przy ul. Twardej 2/4, w samym sercu Warszawy, rozpoczęto w 2010 roku. Apartamenty, wykończone i wyposażone w najwyższym standardzie, mają być oddane do użytku wiosną 2014 roku. Wieżowiec ma 44 piętra i 160 m wysokości. Inwestorem jest Tacit Development Polska JS Sp. z o.o. s.k.

W drodze konkursu wybrano do realizacji projekt Pracowni Murphy/Jahn. Amerykanin Helmut Jahn (ur. 1940) jest jednym z najwybitniejszych architektów XXI wieku, autorem wielu prestiżowych projektów, m.in. budynku siedziby Unii Europejskiej w Brukseli, Sony Center w Berlinie czy Highlight Munich Business Towers. Budynek Cosmopolitan składa się z dwóch części, niższej (bliżej placu Grzybowskiego, przeznaczonej na biura) i 160‑metrowej wieży mieszkalnej. Podziemne miejsca parkingowe pomieszczą na 4 kondygnacjach około 300 pojazdów.

Pierwsze cztery kondygnacje to powierzchnie komercyjne (ponad 5300 mkw.), od ósmej – apartamenty mieszkalne, łącznie 252 o powierzchni 54–198 mkw. (na dwóch najwyższych piętrach dwukondygnacyjne penthouse’y). Cena za 1 mkw. waha się od 5300 do 6200 euro.

www.cosmopolitan.waw.pl

Dlaczego drogie apartamenty stają się tak interesujące dla zamożnych Polaków? „Nabywca lokuje kapitał w pewne źródło, co potwierdzają dane z większości rynków, mówiące o dynamicznych wzrostach wartości takich nieruchomości. Poza tym dodatkowe źródło zysków stanowią wpływy z ewentualnego wynajmu lokalu. Pozostaje jeszcze trzeci argument, prestiż posiadania apartamentu w znakomitej lokalizacji i wysokim standardzie, co samo w sobie bywa wyrazem zamożności” – mówi Michał Borowski, prezes zarządu Tacit Development Polska JS Sp. z o.o. s.k., inwestora apartamentowca Cosmopolitan przy ul. Twardej 2/4, w sąsiedztwie placu Grzybowskiego.

Rodzący się rynek

Biorąc pod lupę ceny apartamentów w Warszawie w okresie 2010–2012, przekonamy się, iż roczny wzrost ich wartości sięga około 10%. Według analiz AK Expert, średnia wartość ekskluzywnego apartamentu w Warszawie wyniosła 19 122 zł za mkw. w 2010 roku, przy 22 773 zł rok później i 24 286 zł w 2012 roku. Średnie te dotyczą zrealizowanych transakcji w powyższych latach na rynku wtórnym.

Apartament jako atrakcyjna lokata kapitałuApartament jako atrakcyjna lokata kapitału

W przypadku Warszawy jest jeszcze jeden istotny czynnik wpływający na stopę zwrotu. Przy w szybkim tempie rosnącym popycie na apartamenty w tym segmencie istnieje mocno ograniczona podaż. Dziś poza dwiema dużymi inwestycjami, których finalizację zaplanowano na 2014 rok, nie ma innych, równie interesujących (takich, które zlokalizowane byłyby w centrum i oddane do użytku w przewidywalnym czasie – kilku czy nawet kilkunastu najbliższych lat). Wyjątek stanowią Złota 44 (wg projektu Daniela Libeskinda), w której za mkw. trzeba zapłacić nawet 67 tys. zł, i Cosmopolitan przy ul. Twardej 2/4, w którym górna granica to 28 tys. zł za mkw. (projekt Helmuta Jahna). W obu przypadkach deweloperzy oferują wykończone, w pełni wyposażone apartamenty, a ich sprzedaż już ruszyła.

Zatem ograniczone możliwości Warszawy do spełnienia podstawowych warunków – jak lokalizacja i standard – jeszcze bardziej wzmacniają potencjał inwestycyjny segmentu prime location. Dodajmy jeszcze, że dopiero w ostatniej dekadzie funkcjonuje na rodzimym rynku jasne pozycjonowanie poszczególnych kategorii mieszkań.

callout Cosmopolitan przy placu Grzybowskim, w centrum Warszawy, stanowi unikalny przykład apartamentów wpisujących się w definicję prime location.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czemu warto inwestować w nieruchomości klasy Premium? »

Nieruchomości premium to dobra lokata kapitału 

| Karolina Kaim PL

Co decyduje dziś o sukcesie nieruchomości luksusowych?

W przypadku całej Warszawy do luksusowych budynków mieszkalnych zaliczyć można nowo powstałe nieruchomości, oferujące od 20 do 60 mieszkań, wieżowce mieszkaniowe, odrestaurowane kamienice z początków XX w. (pod warunkiem że w najlepszych lokalizacjach, o co w stolicy z historycznych przyczyn niezwykle trudno), jak również niektóre wille na Żoliborzu, Saskiej Kępie czy Mokotowie. Z tej perspektywy Cosmopolitan przy placu Grzybowskim, górujący nad zabudową warszawskiego centrum, w samym sercu stolicy, stanowi unikalny przykład apartamentów wpisujących się w definicję prime location. Zwłaszcza że w bliskim sąsiedztwie, na Woli, rodzi się nowe centrum biznesowo‑finansowe, co stanowi dodatkowy czynnik decydujący o prestiżu tej lokalizacji.

Nic zatem dziwnego, iż właśnie nieruchomości w centralnej dzielnicy Warszawy, w Śródmieściu, cieszą się największym zainteresowaniem inwestorów. Mimo iż ekskluzywnie wykończony apartament osiąga tu ceny 30 tys. zł za mkw. Na Ochocie i Mokotowie ceny sprzedawanych apartamentów oscylują wokół 20 tys. zł za mkw. Przykłady zawartych w ostatnim czasie transakcji – w ramce Sprzedaż apartamentów.

Warszawa a Zachód

W Londynie, który jest jedną z najatrakcyjniejszych lokalizacji apartamentów prime location na świecie, planuje się w najbliższych latach oddać do użytku 15,5 tys. apartamentów (do 2021 roku), dziesięć razy więcej niż w Warszawie. Inny z najważniejszych globalnie rynków – Nowy Jork – to ceny od 3 do 10 mln dolarów za apartament na Manhattanie. Znakomity popyt i wzrost cen dotyczy właśnie segmentu prime location i superekskluzywnych nieruchomości, których ceny sięgają 10–50 mln dolarów. Dość powiedzieć, że mimo załamania z 2008 roku cena lokalu mieszkalnego na Manhattanie wzrosła w ostatnich dziesięciu latach średnio o 111% (mediana: 92%).

Apartament jako atrakcyjna lokata kapitałuApartament jako atrakcyjna lokata kapitału

Niezależnie od rynku, który poddamy analizie, i różnicy w cenach nieruchomości (w wielu europejskich krajach znacząco niższych niż w Wielkiej Brytanii czy USA), jedna cecha jest stała: dynamiczny wzrost ich wartości; średnio od kilku do kilkunastu procent rocznie. Zatem rynek warszawski odzwierciedla trendy obserwowane na Zachodzie.

Zysk z inwestycji

Atrakcyjność inwestycji w nieruchomość prime location doskonale ilustruje symulacja przeprowadzona przez AK Expert (Analiza rynku apartamentów „prime location” w Warszawie, 2013).

Weźmy pod uwagę hipotetyczny zakup apartamentu w centrum Warszawy. Jego powierzchnia wynosi 160 mkw. i jest wyposażony oraz wykończony na wysoki standard, a cena to 4 mln złotych. Załóżmy też, iż nabywca myśli o dochodzie z tej inwestycji w perspektywie 10 lat. Oznacza to, że na początku 2023 roku apartament zostanie sprzedany. Ile zarobi na nim jego właściciel?

Roczny dochód z czynszu w 2013 roku wyniesie 200 tys. zł, a następnie będzie rósł w skali 5% rocznie. Wartość nieruchomości będzie wzrastać każdego roku średnio o 7%, co przy obecnych wskaźnikach rynku i jego perspektywach jest szacunkiem ostrożnym. Właściciel w tym okresie poniesie koszty eksploatacji apartamentu w wysokości około 40 tys. zł rocznie.

Apartament jako atrakcyjna lokata kapitałuApartament jako atrakcyjna lokata kapitału

Przy tych założeniach po upływie dziesięciu lat łączne dochody z apartamentu wyniosą około 2,5 mln złotych. Wartość zaś osiągnie pułap 8 mln złotych. Biorąc pod uwagę wszystkie korzyści i ujmując koszty, dochód z inwestycji w tę nieruchomość wyniesie około 6,5 mln złotych. Oznacza to wzrost o ponad 160% w ciągu dekady i średnio o 16% każdego roku.

Poza wysoką stopą zwrotu, unikalną w skali całego rynku inwestycyjnego, lokowanie kapitału w nieruchomość prime location posiada jeszcze inny, unikalny walor – użytkowy; nawet jeśli inwestor nie zdecyduje się na wynajem apartamentu, wartość jego nieruchomości identycznie wzrośnie.

Choć rynek apartamentów prime location w Polsce rozwija się od niedawna, jego potencjał jest olbrzymi. Ze względu na zabudowę centrum stolicy oraz uwarunkowania historyczne liczba nowych budynków wzrasta w niewystarczającym tempie. Paradoksalnie jednak sytuacja ta sprzyja potencjalnym inwestorom indywidualnym. Ograniczona bowiem podaż – przy coraz większej zamożności naszych rodaków oraz rosnącym popycie – jeszcze bardziej wpływa na wzrost wartości apartamentów oferowanych na stołecznym rynku.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

PRZECZYTAJ TAKŻE: Budynek dla firmy »

Zrozumieć rynek nieruchomości biurowych 

Joanna Mroczek PL

Dla każdej firmy jednym z kluczowych czynników sukcesu jest przestrzeń, w jakiej funkcjonuje.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj