Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Ewidencja czasu pracy – dlaczego jej prowadzenie jest tak istotne?

26 kwietnia 2023 3 min czytania

Każdy pracodawca zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji czasu pracy zatrudnianych przez siebie pracowników. Co ważne, taki obowiązek spoczywa na pracodawcach niezależnie od tego, ilu pracowników w firmie zatrudniają. Oznacza to konieczność prowadzenia takiej ewidencji nawet dla jednego pracownika. Właściwe prowadzenie ewidencji czasu pracy ma bardzo istotne znaczenie. Pozwala na prawidłowe wyliczenie wynagrodzeń, a także innych świadczeń, jeśli takie pracownikom się należą. To, w jaki sposób taka ewidencja powinna być prowadzona, określają dokładnie przepisy Kodeksu pracy.

Czym jest ewidencja czasu pracy i co musi zawierać?

Ewidencję czasu pracy stanowi dokumentacja zawierająca informacje dotyczące przepracowanego przez pracowników czasu pracy. Dokładnie mowa jest tu o informacjach dotyczących takich kwestii, jak przepracowane godziny pracy, terminy urlopów oraz zwolnienia lekarskie. Dzięki właściwemu ewidencjonowaniu czasu pracy możliwe jest prawidłowe wyliczanie wysokości wynagrodzeń pracowników oraz wysokości innych świadczeń pracowniczych. Co jednak ważne, Kodeks pracy wskazuje na pewne sytuacje, w których pracodawca jest zwolniony z prowadzenia ewidencji czasu pracy. Jej prowadzenie nie jest konieczne choćby w przypadku pracowników zatrudnionych w systemie zadaniowym. Dotyczy to również pracowników zarządzających przedsiębiorstwem w imieniu pracodawcy, a także pracowników pobierających ryczałt za nadliczbowe godziny pracy. Trzeba tu jeszcze podkreślić, że ewidencja czasu pracy nie jest tym samym co lista obecności, która jest jedynie dokumentem potwierdzającym przyjście i wyjście pracowników z zakładu pracy. Co więcej, pracodawcy nie mają już obowiązku jej prowadzenia.

Jak prawidłowo prowadzić ewidencję czasu pracy?

Ewidencję czasu pracy w firmie pracodawca prowadzić może na dwa sposoby. Możliwe jest to w tradycyjnej formie papierowej bądź w nowoczesnej formie elektronicznej. Dziś zdecydowana większość pracodawców decyduje się już na ten drugi wariant. Wynika to z tego, że jest to rozwiązanie dużo łatwiejsze i szybsze. Dużą zaletą prowadzenia ewidencji czasu pracy w formie elektronicznej jest na pewno stały dostęp do niej niezależnie od pory i miejsca. Istotny jest tu jednak wybór odpowiedniego oprogramowania. Dziś na rynku wyróżniają się na pewno innowacyjne rozwiązania oferowane przez inewi.pl. Jeśli chodzi o sam sposób prowadzenia ewidencji czasu pracy, to pracodawca może taką dokumentację prowadzić bądź w systemie miesięcznym, bądź rocznym. Ten pierwszy sposób wybierany jest zdecydowane najczęściej. Wynika to z tego, że w ten sposób ewidencja czasu pracy jest na bieżąco aktualizowana, co pozwala na sprawniejsze wyliczanie wynagrodzeń pracowników.

Czym jest karta czasu pracy?

Mówiąc o prowadzeniu ewidencji czasu pracy, koniecznie wspomnieć trzeba o dokumencie, jakim jest karta czasu pracy. Powinna być ona założona w przedsiębiorstwie dla każdego pracownika. Karta czasu pracy służy do odnotowywania informacji dotyczących wykonywania pracy w niedzielę i w święta, w godzinach nadliczbowych, w dodatkowe dni wolne od pracy. Ponadto zawierać powinna informacje o dyżurach w pracy, urlopach, zwolnieniach lekarskich, a także o innych nieobecnościach. Co ważne, rejestr czasu pracy musi być zawsze prowadzony na bieżąco. Pomocne mogą być tu elektroniczne grafiki czasu pracy, o których więcej przeczytać można na stronie https://inewi.pl/Funkcje/Grafiki‑Pracy. Na koniec przypomnieć trzeba, że w przypadku nieprowadzenia ewidencji czasu pracy na pracodawcę nałożona może zostać niemała kara finansowa. Jest to traktowane jako wykroczenie przeciwko prawom pracowniczym.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!