Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Strategiczna rola działu zakupów w organizacjach

26 kwietnia 2023 5 min czytania

Firmowe działy zakupów są postrzegane przez wewnętrznych interesariuszy najczęściej jako jednostki organizacyjne, które potrafią optymalnie dobrać dostawców, a ich wartość dodana wynika z przełożenia uzyskiwanych efektów na ograniczenie kosztów.Jednak analiza praktyki biznesowej w sferze zakupów pozwala stwierdzić, że funkcje zakupowe w przedsiębiorstwach ulegają daleko idącym zmianom.

Badania prowadzone podczas spotkań Forum Zakupów Strategicznych współorganizowanego przez KPMG pozwalają stwierdzić, że dobiega końca era, w której wartość wnoszoną przez funkcję zakupową wyrażają wyłącznie oszczędności kosztowe. Rośnie za to świadomość i rola partnerstwa z dostawcami, podwykonawcami i otoczeniem biznesu oraz zarządzanie relacjami z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi, którzy mogą być nieocenionym źródłem innowacji i pomysłów nie tylko na cięcie kosztów, ale i na zwiększanie przychodów. Eksperci KPMG zdefiniowali pięć kluczowych trendów w zarządzaniu zakupami, które do 2025 roku odegrają strategiczny wpływ na wyniki osiągane przez polskie przedsiębiorstwa.

Strategiczna rola działu zakupów w organizacjachStrategiczna rola działu zakupów w organizacjach

1. Budowanie partnerstwa z dostawcami

Tematem priorytetowym dla szefów działów zakupów jest zarządzanie dostawcami i budowanie partnerskich relacji z kontrahentami zewnętrznymi. Aż 53% uczestników pierwszego spotkania Forum Zakupów Strategicznych wskazało ten obszar jako kluczowy dla rozwoju innowacji i wdrażania strategicznej wizji zakupów. Powiązanie zarządzania dostawcami z wizją zakupów 2025 nie oznacza już audytów u dostawców, a raczej otwarty dialog, zrozumienie natury biznesu partnera, czynników kosztotwórczych w jego organizacji, ale też pozostałych funkcji, w tym również funkcji zakupowych. Do tej pory audyt u dostawcy polegał między innymi na wizji lokalnej obszaru produkcyjnego i magazynów. Obecnie ważniejsze staje się zrozumienie łańcucha dostaw i poznanie jego procesów zakupowych i zarządzania dostawami.

2. Zarządzanie relacjami z wewnętrznymi i zewnętrznymi partnerami

Pojęcie „klienta wewnętrznego” jest zastępowane określeniem „partner biznesowy”, a kluczową rolę działu zakupów jako zarządzającego relacjami z tym partnerem wskazuje aż 46% uczestników Forum Zakupów Strategicznych. Językowa zmiana oddaje sens zmiany merytorycznej, która obejmuje większy zakres współpracy z biznesem i wspólne realizowanie zakupów strategicznych. Eksperci podpowiadają menedżerom kategorii, aby nauczyli się rozpoznawać i rozumieć aspekty biznesowe dokonywanych zakupów, zarówno operacyjnych, jak i inwestycyjnych, ponieważ będą bardziej efektywni. Samodzielne wypracowywanie rozwiązań i próba ich przełożenia na jednostki biznesowe jest w większości przypadków skazana na niepowodzenie. Krytycznym czynnikiem sukcesu może być partnerskie współtworzenie planów zarządzania kategoriami bądź dostawcami.

3. Broker relacji i wewnętrzny konsultant

Aby dostosować się do trendów i realizować wizję zakupów 2025, uwzględniającą nowe źródła innowacji, partnerstwa biznesowe i wykorzystanie zaawansowanych platform analitycznych, działy zakupów muszą rozwijać właściwe kompetencje. Uczestnicy Forum Zakupów Strategicznych szczególnie mocno podkreślali znaczenie roli brokera relacji, coacha dla dostawców oraz wewnętrznego konsultanta, co dodatkowo podkreśla zróżnicowane pozycjonowanie i postrzeganie roli tego obszaru w całej organizacji. Zgodnie z globalnymi badaniami KPMG istotną rolą dla sukcesu zakupów staje się także rola eksperta finansowego, który nie tyle rozpoznaje źródła oszczędności zakupowych, co wskazuje na ich przełożenie na efektywność operacyjną jednostki (zobacz ramkę Najbardziej potrzebne kompetencje zakupowe do roku 2025).

Strategiczna rola działu zakupów w organizacjachStrategiczna rola działu zakupów w organizacjach

4. Źródła innowacji

Wdrażanie innowacji w ramach procesu zakupowego polegało zazwyczaj na ścisłej współpracy z dostawcą zewnętrznym i dotyczyło wymiany know‑how, polityki otwartych ksiąg, wdrażania programów rozwoju i współtworzenia innowacji. Obecnie podstawowym źródłem nowych technologii i ciekawych koncepcji biznesowych staje się szersze wykorzystanie łańcucha dostaw i działających w nim podwykonawców niższych rzędów (tier‑n). Źródłami nowych pomysłów mogą też być organizacje pozarządowe (NGO), wyższe uczelnie i inicjatywy otwartej innowacyjności, które o sposób rozwiązania napotkanych problemów pytają ekspertów zewnętrznych. W ten sposób rosnąca liczba organizacji zakupowych może pozyskać wiedzę na temat dalszych możliwości optymalizacji, a nawet pomysłów na zwiększenie przychodów.

5. Wykorzystanie zaawansowanych technologii

Wyniki badań KPMG wskazują, że aktualnie ponad 25% działów zakupowych nie prowadzi żadnego pomiaru efektywności swojej pracy, a około 30% prowadzących pomiary robi to tylko dla własnych potrzeb. Działy koncentrują się na części kosztowej, podczas gdy wpływ zakupów strategicznych sięga znacznie dalej, wspierając efektywność sprzedaży czy udziały w rynku. Jednym z trendów, a zarazem narzędzi wspierających właściwy pomiar i komunikację osiąganych efektów, staje się wykorzystanie aplikacji IT do zaawansowanej analizy danych i raportowania (w tym platform Business Intelligence), które dają dostęp do dowolnych konfiguracji i przekrojów informacji w czasie rzeczywistym. Intuicyjne użytkowanie oraz krótki czas wdrożenia zwiększają dynamikę wzrostową tego trendu. Niezależnie od poziomu dojrzałości działów zakupowych i mnogości podejmowanych przez nie inicjatyw strategicznych wiele z nich staje przed wyzwaniem, jakim jest rozproszenie informacji zarządczej, jej niska jakość i niekompletność.

Dobiega końca era, w której wartość wnoszoną przez funkcję zakupową wyrażają wyłącznie oszczędności kosztowe. Właściwe rozpoznanie roli zakupów z perspektywy całej organizacji oraz wdrożenie modelu współpracy i jasnej komunikacji pomiędzy funkcjami pozwoli zakupowcom nie tylko oddziaływać na koszty, ale też na zwiększenie przychodów.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Obniż koszty nie ponosząc ryzyka »

Jak obniżyć koszty zakupów nie ponosząc nadmiernego ryzyka 

Tomasz Izydorczyk PL

Coraz większa konkurencja powoduje, że kupujący wykorzystują swoją przewagę do wywierania presji na dostawców. 

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!