Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Dlaczego przyszłość obsługi klienta tkwi we współpracy botów i ludzi?

26 kwietnia 2023 8 min czytania

Obsługa klienta to siła napędowa biznesu i nie ma nic dziwnego w tym, że firmy eksperymentują z różnymi technologiami, by ją usprawnić. Sporą popularność zyskały boty, przez które pracownicy drżą w obawie o swoje miejsca pracy. Tymczasem coraz więcej wskazuje na to, że przyszłość obsługi klienta tkwi w łączeniu możliwości sztucznej inteligencji z umiejętnościami ludzi. Tylko jak to mądrze zaprojektować?

Czasami połączenie się z infolinią przypomina tor przeszkód albo drogę przez mękę. Wybieranie tonowo kolejnych opcji prowadzi do ślepego zaułku, a dodzwonienie się do konsultanta graniczy z cudem. Dlatego ostatnio bardzo się zdziwiłam, gdy mój telefon do operatora sieci komórkowej odebrał asystent głosowy Maks, od razu pytając o powód kontaktu. Boty potrafią pozytywnie zaskakiwać klientów.

Dzwoniłam w sprawie reklamacji faktury, na której pojawiła się wyższa kwota niż zazwyczaj. Maks po sprawnej weryfikacji danych osobowych wyjaśnił, skąd ta różnica, i zapytał mnie, czy wszystko jest dla mnie jasne. Nie byłam usatysfakcjonowana jego wyjaśnieniami, chciałam ponegocjować warunki płatności, więc Maks z własnej inicjatywy połączył mnie z konsultantem z krwi i kości, dzięki czemu mogłam swoją niestandardową reklamację przedstawić empatycznemu pracownikowi działu obsługi klienta.

Byłam zdziwiona, jak szybko i bezproblemowo udało mi się załatwić sprawę i że od razu po połączeniu mogłam przejść do jej załatwiania, a nie słuchać muzyki czy zastanawiać się, którą z opcji wybrać tonowo. Ten przykład pokazuje, jak połączenie sił sztucznej inteligencji i ludzi może wpłynąć pozytywnie na odczucia klienta. Dlaczego firmy powinny stawiać na taką kooperację?

Boty w obsłudze klienta

Wiele organizacji już wykorzystuje w obsłudze klienta boty, tj. programy komputerowe, które symulują działanie żywych użytkowników. Czy oznacza to, że tradycyjni pracownicy zupełnie znikną z obsługi klienta? Okazuje się, że wcale nie. Z badań „MIT Sloan Management Review” autorstwa PV Kannana i Josha Bernoffa wynika, że systemy obsługi klienta oparte na sztucznej inteligencji radzą sobie najlepiej, gdy pracują ramię w ramię z ludźmi. Zarówno wirtualni, jak i ludzcy asystenci mają różne umiejętności, które się uzupełniają i pozwalają podnosić poziom obsługi.

Na przykład tradycyjni pracownicy działu obsługi klienta łatwo rozpoznają, kiedy ktoś jest sfrustrowany i potrafią odpowiedzieć z empatią (o ile są dobrze przeszkoleni!). A agenci wirtualni zasilani przez sztuczną inteligencję są wręcz czarodziejami w gromadzeniu danych z różnych systemów i podejmowaniu błyskawicznych reakcji. Są też absolutnie konsekwentni, nieskończenie cierpliwi i gotowi pomóc w każdej chwili, gdy klient ich potrzebuje. Tak jak Maks, który od razu odebrał mój telefon.

Jak współpraca botów i ludzi może wyglądać w praktyce?

Oto 4 godne uwagi sposoby na zaprojektowanie kooperacji botów z ludźmi. Warto się nimi inspirować przy inwestowaniu w tego typu rozwiązania.

1. Boty mogą oszczędzać czas pracy doradców klienta

W 80% przypadków boty bez problemu radzą sobie z pytaniami klientów, w pozostałych sytuacjach (gdy pytanie jest zbyt złożone lub klient zbyt zdenerwowany) z odsieczą przychodzą wykwalifikowani pracownicy obsługi klienta. W związku z tym nie są oni przeciążeni udzielaniem odpowiedzi na bardzo proste pytania, co ogranicza ryzyko ich wypalenia i spadku zaangażowania w wykonywane obowiązki. Poza tym takie uzupełnianie się botów i ludzi pozwala firmom zmniejszać koszty, które normalnie musiałyby ponieść na zapewnienie dostatecznej liczby pracowników działu obsługi klienta.

Jak podkreśla Adam Matysiak, CEO software house’u HighSolutions i programista z 11‑letnim doświadczeniem, boty przede wszystkim automatyzują powtarzalne czynności, takie jak zbieranie informacji dotyczących reklamacji czy informowanie o statusie zamówienia.

Boty świetnie radzą sobie ze wstępnym zbieraniem danych, ich analizą, a także sugerowaniem gotowych odpowiedzi doradcom na podstawie tych danych. Warto przy tym wspomnieć, że w przeciwieństwie do ludzi boty nie wezmą ani chorobowego, ani urlopu i mogą pracować 24/7, a więc odpowiadać zarówno wcześnie rano, późno wieczorem, a nawet w weekendy.

W taki sposób technologię chatbotową wykorzystuje m.in. towarzystwo ubezpieczeniowe WARTA. Za pośrednictwem Messengera umożliwia ono klientom uzyskanie potrzebnych informacji o każdej porze dnia i nocy czy nawet zgłaszanie szkody. Dopiero gdy bot nie radzi sobie w konwersacji, interweniuje operator contact center.

2. Boty mogą sprawić, że twój personel będzie mądrzejszy

W firmach świadczących wysokiej klasy usługi specjalistyczne pierwsze skrzypce w kontaktach z klientami nadal grają pracownicy. Ale dzięki podpowiedziom botów mogą być jeszcze mądrzejsi, bo np. od razu dowiedzą się o nowym rabacie lub uzupełnionych stanach magazynowych. I na to właśnie zwraca uwagę Adam Matysiak:

Boty mogą sugerować odpowiedzi doradcom, na bieżąco obliczać możliwe promocje czy warunki oferowane dla danego klient. I to na podstawie znacznie większej ilości danych, niż konsultant jest w stanie przetworzyć. Dzięki temu też doradcy nie będą musieli pamiętać wszystkich wariantów oferty czy promocji.

A obciążenie konsultantów bywa tak duże, że wielu z nich nie radzi sobie z aktualizowaniem wiedzy o wszystkich zmiennych mających wpływ na ofertę. W takim przypadku „wirtualny pomocnik” w postaci bota, który wyszuka potrzebne informacje, przeskanuje setki dokumentów, może temu problemowi zaradzić. Dzięki jego pomocy pracownik będzie mógł się skupić na tym, co najważniejsze – rozmowie z klientem, a nie skomplikowanych kalkulacjach.

3. Boty mogą poprawiać się dzięki nadzorowi człowieka

Wiele chatbotów konwersacyjnych, które z założenia umożliwiają użytkownikowi swobodną rozmowę, wykonując jego polecenia i odpowiadając na zadane naturalnym językiem pytania, ma funkcję automatycznego przekierowania do operatora. Oznacza to, że w przypadku bardziej złożonych problemów zamiast bota rozmowę kontynuuje pracownik.

Godne uwagi jest to, że aby boty w ogóle mogły obsługiwać ludzi, nawet kilka miesięcy przed wdrożeniem ich do systemu obsługi klienta za pomocą mechanizmów uczenia maszynowego (ang. machine learning)”uczą się” tego, co jest poprawne i skuteczne, a co nie działa na klientów. Jak podkreśla Adam Matysiak, ten proces nie kończy się na wdrożeniu – jest nieustanny, dzięki czemu boty cały czas się poprawiają*.*

Ważna jest rola opiekuna bota, który może korygować jego zachowanie poprzez określanie tego, co było poprawne, a co nie. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdy bot nie domyśla się intencji rozmówcy. Wtedy to po stronie pracownika nadzorującego bota jest „nauczenie” go, jak się zachować w zaistniałej sytuacji. Tak by następnym razem bot zareagował już odpowiednio.

Pracownik może skutecznie zarządzać naraz ośmioma lub dziesięcioma rozmowami między chatbotami a klientami. To o wiele bardziej efektywne niż sytuacja, w której miałby odpowiadać na pytania samodzielnie. Gdy wirtualny agent utknie, do akcji wkracza człowiek, przy okazji udzielając cennej lekcji systemowi sztucznej inteligencji.

Zresztą taki układ często jest konieczny. Jak wynika z raportu Polskie chatboty 2018, technologie chatbotowe są wciąż niedoskonałe (typowa sprawność silnika NLP [ang. Natural Language Processing] pozwala na prawidłową interpretację ok. 80% najpopularniejszych zapytań użytkowników). W związku z tym możliwość przekazania rozmowy od chatbota do człowieka ma ogromne znaczenie i pozwala na istotną poprawę satysfakcji użytkowników z obsługi w tym kanale.

4. Boty mogą uwolnić ludzi do pracy nad ciekawszymi wyzwaniami

Po co zamęczać pracowników typowymi pytaniami ze strony klientów? W tym przypadku lepiej zdelegować odpowiadanie im na sztuczną inteligencję, a pracownikom przekazać zadania wymagające większego wysiłku intelektualnego.

Już teraz możemy umówić się do fryzjera czy dokonać zakupów bez kontaktu z drugim człowiekiem. Nie oznacza to, że doradcy klienta przestaną mieć zajęcie, lecz to, że zmieni się charakter ich pracy. Będą mogli się zająć nieszablonowymi kwestiami albo będą mogli poświęcać więcej czasu klientom w dalszych fazach projektu, by jeszcze lepiej ich obsłużyć, nie tracąc czasu na proste, nudne i powtarzalne czynności (jak np. wypełnianie wpisów w CRM)

Transformacja obsługi klienta oparta na sztucznej inteligencji nie polega na pozbywaniu się pracowników, lecz na czynieniu ich mądrzejszymi i szybszymi. Gdy maszyny obsługują rutynowe zapytania, a personel serwisowy może skoncentrować się na bardziej złożonych pytaniach – klienci są szczęśliwsi.

I właśnie przez pryzmat praktyczności dla klienta najlepiej patrzeć na nowe technologie. Obecnie polskie firmy zazwyczaj stawiają na chatboty na Messengerze, automatyzując ten kanał kontaktu za pomocą tzw. podejścia scenariuszowego. Polega ono jednak na wyborze dostępnych opcji i odpowiadaniu na pytania, a nie rozmawianiu z botem. Większość banków, telekomów i firm kurierskich korzysta z rozwiązań voicebotowych w swoich infoliniach. Zdaniem Adama Matysiaka stosunkowo mało wykorzystuje się potencjał botów na stronie WWW, gdzie kryje się dużo możliwości, szczególnie dla e‑commerce. Chociaż rynek technologii botowych powoli wchodzi w fazę dojrzałości, wiele ciekawych rozwiązań z pewnością jeszcze przed nami.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!