Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Jak zorganizować pracę zdalną w zespole, który normalnie pracuje bardzo blisko ze sobą?

26 kwietnia 2023 5 min czytania

Podczas transformacji tradycyjnego, stacjonarnego modelu pracy ujawniają się dylematy z trzech obszarów: wydajności pracy, relacji międzyludzkich oraz równowagi pomiędzy życiem prywatnym i pracą. Z perspektywy menedżera lub szefa odpowiedzialnego przede wszystkim za wynik najważniejszy będzie ten pierwszy obszar, ale warto pamiętać, że dla członków zespołu kluczowe będzie zachowanie równowagi psychicznej w nowym środowisku pracy; planując przejście do pracy zdalnej, osiągniemy sukces tylko wtedy, gdy uwzględnimy wszystkie perspektywy.

Organizacja pracy zdalnej pod kątem wydajności. Zanim zaczniesz podejmować konkretne działania, zmapuj dokładnie potrzeby zespołu – nagłe wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych może spowodować chaos, a w efekcie opór pracowników. Potrzeby te będą dotyczyć przede wszystkim: codziennej komunikacji, pracy projektowej w czasie rzeczywistym, organizacji zadań do wykonania (także między zespołami) i prezentowania wyników pracy w celu uzyskania informacji zwrotnej. Dla zespołów, które do tej pory nie współpracowały, bezpiecznie będzie wybrać ekosystem aplikacji – np. Microsoftu lub Google’a. Obie firmy dysponują technologią do wideorozmów, współpracy w czasie rzeczywistym nad prezentacjami, tekstami czy arkuszami. Ten wybór należy wzbogacić aplikacją do organizacji pracy – w której będzie można spisać wszystkie zadania do wykonania, podzielić je na subprojekty (lub departamenty), podzielić między pracowników i na bieżąco śledzić ich realizację. Do tego typu pracy nada się Asana, dostępna również w wersji darmowej, lub inne rozwiązania do zarządzania projektami.

Niezależnie od decyzji kolejne aplikacje ułatwiające pracę warto wprowadzać najpierw w małym gronie (np. menedżerskim), by przez kilka dni móc przetestować wszystkie możliwości. Przed oficjalnym wprowadzeniem technologii do powszechnego użycia można opracować zbiór instrukcji objaśniających działanie podstawowych funkcji. Dobrze też wyznaczyć osobę odpowiedzialną za sprawy techniczne – chyba że w organizacji jest dział IT.

Organizacja pracy zdalnej pod kątem relacji międzyludzkich. Zespół w dobie lockdownu zmuszony do pracy w modelu rozproszonym podlega specyficznej dynamice; niektórzy do zmiany adaptują się szybko, inni mogą czuć się zagubieni lub po prostu sfrustrowani, co często prowadzi do erozji motywacji i spadku wydajności. Przenosząc całą pracę do sfery online, zadbaj o częste spotkania statusowe całego teamu (a jeśli liczy więcej niż 15 członków, podziel go na grupy 3-, 5‑osobowe) – np. 2‑3 razy w tygodniu, zawsze o tej samej porze. Oprócz dbałości o drożność obiegu informacji stwórz przestrzeń na wypowiedź o życiu prywatnym. To dobry sposób na utrzymanie morale w zespole i wzrost poczucia przynależności. Po drugie, wprowadź okresowe badanie satysfakcji, na przykład z wykorzystaniem eNPS („employer Net Promoter Score”) – taka anonimowa ankieta pozwoli obiektywnie spojrzeć na jakość relacji w zespole i jego stosunek do kierownictwa. Będzie również „buforem” emocjonalnym – do wyników ankiety warto zawsze odnosić się publicznie, by każdy miał pewność, że problemy są adresowane. Po trzecie, rozważ wprowadzenie cyklicznego mailingu zarządczego (np. raz w miesiącu), w którym podsumujesz kończący się okres. Transparentne ukazywanie kondycji organizacji zwiększa poczucie współodpowiedzialności i zespołowości.

Organizacja pracy zdalnej pod kątem równowagi między życiem prywatnym i pracą. Praca zdalna oznacza, wbrew pozorom, wzrost liczby godzin spędzonych przy biurku. Brak efektu „wyjścia z pracy” może znacząco wpłynąć na samopoczucie czy relacje rodzinne członków zespołu. Jako lider, komunikuj jasno potrzebę zbalansowania pracy odpoczynkiem – wymagaj tego zarówno od pracowników, jak i od siebie samego! Zachęcaj do organizacji „dłuższych weekendów” raz na 2‑3 miesiące i dłuższych urlopów w skali roku. Zniechęcaj do komunikacji grupowej i mailowania po godzinach pracy oraz tworzenia „spamu komunikacyjnego” (chodzi o włączanie do komunikacji tylko niezbędnych osób). Zachęcaj do korzystania z otwartych kanałów komunikacji tylko w koniecznych sytuacjach; chodzi o ograniczanie liczby powiadomień, które otrzymują członkowie zespołu. Nawet jeśli musisz pracować po godzinach, jakiekolwiek „promowanie” takiej postawy może być odczytywane jako wzór do naśladowania i zwiększać poziom stresu. Zachęcaj do aktywności fizycznej (nawet w domu) – dobrym pomysłem może być zgrywalizowanie ćwiczeń i ich wspólna (ale zdalna) realizacja, dzięki czemu systemowo zarządzisz poziomem kortyzolu w organizacji.

Przeczytaj komentarze pozostałych ekspertów do tego STUDIUM PRZYPADKU »

Jak od strony technologicznej powinno wyglądać przejście z formuły offline do online? 

| , Przemek Kotecki PL

Pandemia niewątpliwie przyspieszyła proces transformacji cyfrowej w wielu branżach. Nowe realia zmotywowały nas wszystkich do skorzystania z wielu nowych, kreatywnych środków podczas organizacji wydarzeń w formule online. Dla wielu organizatorów jest to okazja do eksperymentowania…

Jak zadbać o doświadczenie uczestnika wydarzenia online? Co może być wartością dodaną takiej formuły wydarzenia? 

| , Magda Makarczuk Strehlau PL

Wartością dodaną na pewno mogą być spotkania online z twórcami filmów, tak zwane sesje pytań i odpowiedzi / Q&A, które bez problemu można przeprowadzić za pomocą nowoczesnych technologii wykorzystywanych do telekonferencji…

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj