Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Christine McCarthy: Zwinność i innowacje potrzebują poczucia bezpieczeństwa

26 kwietnia 2023 7 min czytania

Jak stworzyć środowisko pracy, które sprzyja innowacji i przyczynia się do wzrostu, zamiast go hamować? W jaki sposób budować kulturę organizacji sprzyjającą rozwijaniu zwinnych zdolności i wzmacniającą wartościowe zachowania zespołów i liderów. Na te pytania odpowiada dr Christine McCarthy, dyrektor generalna TEC Leadership Institute. Rozmawia Jacek Tomczyk.

Czy mogłaby pani opowiedzieć nam o potrzebie ciągłej zmiany, która jednak czasem zaburza zaufanie i poczucie bezpieczeństwa? Jak zachować te wartości w organizacji, zwłaszcza w niepewnych czasach, w których żyjemy?

Teraz, kiedy wciąż wychodzimy z globalnej pandemii, to szczególnie istotne wyzwania. Dla liderów i firm stało się oczywiste, że chociaż z punktu widzenia organizacji ważne są szybka adaptacja i reagowanie na zmiany, to fundamentalnie istotne jest też zrozumienie czynnika ludzkiego. Ludzie mogą mieć trudności z dostosowywaniem się do zmian i radzeniem sobie z różnorodnymi napięciami i presją, które z tych zmian wynikają i nieustająco im towarzyszą.

Trzeba mieć świadomość, że zmiany są stałym elementem dzisiejszych czasów. Zachodzą w bezprecedensowej skali i z ogromną szybkością – a jako ludzie wciąż próbujemy nadążyć za zmianami w społeczeństwie i rozwojem organizacji. Dla niektórych osób – wielu osób – jest to stresujące.

Co dokładnie można wobec tego zrobić, by chronić poczucie bezpieczeństwa w ramach organizacji? Istnieje jakaś magiczna zasada?

Niestety, nie. Nie ma żadnej magicznej zasady albo przełącznika, który można włączać i wyłączać. Mówimy o bezpieczeństwie psychicznym – ten termin, znany wielu czytelnikom, został ukuty przez prof. Amy Edmondson – czyli o tym, że ludzie potrzebują czuć się bezpiecznie w otoczeniu. Muszą wobec tego adaptować się do zmian. Organizacje, reagując na zmiany, muszą eksperymentować, ponosić ryzyko, uczyć się na błędach – i pozwalać ludziom je popełniać, kiedy eksperymentują i przystosowują się do nowej normalności, bez obaw o reperkusje czy utratę twarzy. Zdecydowanie musimy wyjść poza typ przywództwa oparty na poleceniach i kontroli, przy którym ludzie boją się popełnić błąd, przyznać do słabości czy niewiedzy. Musimy podążać w stronę przywództwa opartego na współdziałaniu oraz do współpracy pomiędzy silosami działającymi w ramach organizacji i gromadzącymi kolektywną wiedzę.

Współpraca ponad silosami i przejście od tradycyjnej hierarchii do autonomicznych zespołów są niezwykle istotne. Można jednak to osiągnąć tylko pod warunkiem psychicznego bezpieczeństwa, umożliwiającego eksperymentowanie, zdobywanie doświadczenia metodą prób i błędów, uczenie się i zadawanie pytań. Trzeba przejść od kultury „wiem wszystko najlepiej” do kultury „nauczę się wszystkiego”, kultury zadawania pytań.

W jaki sposób liderzy mogą zachęcać innych do większej kreatywności i otwartości umysłu?

Wszystko zaczyna się od zrozumienia celu istnienia organizacji w dzisiejszym otoczeniu – tworzenia organizacji zorientowanej na cel, skupionej na ciągłej optymalizacji i ewoluowaniu. Ta świadomość zaczyna się od zarządu. To on musi wspierać nowy sposób działania firmy, ciągłą optymalizację i ewoluowanie w powiązaniu z celem organizacji w gospodarce cyfrowej. Tradycyjne przedsiębiorstwa nie miały struktury dostosowanej do ciągłego doskonalenia się z szybkością, która dziś jest konieczna, aby zwiększać umiejętności i zastępować stare nowymi. Z tego powodu zarząd oraz starsi menedżerowie muszą zadbać o to, by struktury i procesy pracy umożliwiały uczenie się, eksperymentowanie i innowacyjność. Wszystko sprowadza się do budowania systemów i procesów, w ramach których może zachodzić uczenie się. Obok komponentu strukturalnego, czyli właściwych systemów i procesów, musi istnieć komponent psychologiczny: samoświadomi liderzy dysponujący inteligencją emocjonalną umożliwiającą im budowanie trwałych i zdrowych relacji z pracownikami, które bazują na zaufaniu i wierze, że każdy działa na rzecz organizacji.

Inteligencja emocjonalna jest dziś niezwykle ważna dla liderów. W badaniu przeprowadzonym przez Światowe Forum Ekonomiczne (WEF) w 2018 roku wymieniano ją wśród najważniejszych kompetencji potrzebnych liderom współczesnych organizacji. Inteligencja emocjonalna, umiejętność introspekcji, samoświadomość i świadomość własnego wpływu na innych oraz świadomość tego, jak te cechy lidera pozwalają pracownikom eksperymentować i angażować się w pracę całym sobą – na tym powinni skupiać się w dzisiejszych czasach menedżerowie. Na umożliwianiu powstawania struktur zdolnych do adaptacji oraz na własnej samoświadomości.

Mówi pani wiele o psychicznych i emocjonalnych aspektach przywództwa. A na czym polega rola kluczowych wskaźników efektywności oraz innych mierników w kulturze zorientowanej na innowację?

Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI; Key Performance Indicators) – albo raczej, jak je dziś nazywamy, cele i kluczowe rezultaty (OKR*; Objectives and Key Results*) – nie straciły na ważności. Muszą jednak być wprowadzane w bardziej „zwinny” sposób, by użyć tego często nadużywanego terminu – „zwinny” sposób pracy jest bardzo istotny. OKR są związane z głównym celem organizacji. Chodzi o to, żeby skupiać się na tym, co ważne – i odrzucać wszystko, co nie przyczynia się do realizacji głównego celu organizacji oraz jej celów szczegółowych. Trzeba też spowodować, by rezultaty związane z OKR były realizowane w krótszym czasie. Zwyczajowo OKR są realizowane w okresach trzymiesięcznych. Ważną kwestią jest prymat postępu nad perfekcją: zespoły osiągają rezultaty w szybszym tempie i szybciej dostarczają produkt czy usługę klientowi. Jednocześnie zachodzi potrzeba wykorzystania informacji zwrotnej, pozyskanej od klienta w postaci danych do modyfikowania i optymalizowania przedmiotu pracy.

Informacja zwrotna musi być elementem ciągłej optymalizacji. Bardzo istotne jest jasne określenie, co chcemy osiągnąć, ale równie ważny jest dobry system raportowania, a także określenie ram czasowych dla danego celu i uwzględnienie konieczności ciągłej optymalizacji procesu, dokonywanej na podstawie zbieranych danych. Wszystko to powinno się dziać w autonomicznych zespołach w ramach szerszych struktur w ekosystemie współpracy z partnerami. Takie podejście jest znacznie sprawniejsze, bardziej transparentne i prowadzi do osiągania sukcesów w sposób iteracyjny.

Jak skalować biznes, a jednocześnie promować podstawowe wartości organizacji?

To wyzwanie wymaga zrozumienia, że potrzeba czasu na zbudowanie adaptacyjnej kultury i adaptacyjnej organizacji, jak lubimy to nazywać, organizacji przygotowanej na przyszłość, której sukces daje się skalować.

Weźmy korporację wielkości np. Siemensa, General Electric czy McDonalds, w której tradycyjnie stosowano zarządzanie poprzez system poleceń i kontrolowanie ich wykonania, zorientowaną na produkt i zarządzanie projektami, pracującą w dłuższej perspektywie czasowej. Bez wątpienia trzeba pokonać szmat drogi, żeby przekształcić ją w organizację, która optymalizuje i tworzy innowacyjne, skalowalne rozwiązania za pomocą dostępnych dziś technologii cyfrowych.

Wiele organizacji się z tym boryka. Zwykle da się to osiągnąć za pomocą współpracy w ekosystemach, o której już wspominałam. Bardzo często organizacje napotykają własne ograniczenia, próbując wyłącznie samodzielnie tworzyć produkty i usługi w pełni satysfakcjonujące użytkownika. Dobrym przykładem jest Nespresso. Kiedy Nestlé zdecydowało się opatentować kapsułki, wiedziało, że musi działać w ramach ekosystemu obejmującego producentów kawy i producentów ekspresów, żeby osiągnąć efekt skali. Nestlé nie podołałoby wyzwaniu samodzielnie. Współpraca w ramach ekosystemu jest jedną z metod skalowania. Oznacza to jednak zmianę mentalności, przejście od konkurencji do współpracy rynkowej. Musimy wiedzieć, czy chcemy być architektem takiej współpracy, czy partnerem. Musimy rozumieć rolę naszej organizacji w procesie skalowania produktu czy usługi i akceptować ją. A coraz częściej będzie to wymagało dostrzeżenia wagi współpracy w ramach ekosystemu.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEMAT ZWINNEGO ZARZĄDZANIA!

Christine McCarthy wystąpi 6 kwietnia 2022 roku na kolejnym wydarzeniu z serii Elite Leadership Program!

Szczegóły i zapisy: elp.ican.pl

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!