Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Samochodowy asystent głosowy

26 kwietnia 2023 6 min czytania

Konsumenci chcą przenieść swoje doświadczenia związane z korzystaniem z asystentów głosowych do aut. Aby sprostać ich oczekiwaniom, firmy motoryzacyjne muszą poprawić jakość oferowanych usług. Po piętach depczą im duże koncerny technologiczne.

W ciągu kolejnych trzech lat wykorzystanie asystentów głosowych w samochodach ma dynamicznie rosnąć. Według analizy przeprowadzonej przez Capgemini, z funkcji tej będzie korzystało aż 95% kierowców. Obecnie sterujący pojazdami posiłkują się asystentami, przeważnie gdy włączają muzykę bądź nawigację (77% wskazań). Co ciekawe, już co drugi kierowca (46%) umawia w ten sposób wizyty dotyczące konserwacji auta, natomiast 45% z nich korzysta z asystentów głosowych, aby zamówić jedzenie do domu.

Ponad 50% badanych konsumentów oczekuje, że za trzy lata będzie stale korzystać z asystentów konwersacyjnych, wbudowanych lub zewnętrznych, w trakcie jazdy samochodem.

Problematyczny i natrętny asystent

Mimo że omawiane prognozy są bardzo optymistyczne, na ziemię ściągają nas konsumenci, według których największym problemem dotyczącym korzystania z asystentów głosowych w pojazdach jest jakość dźwięku. Już 60% ankietowanych twierdzi, że wymaga ona poprawy. Powszechną barierą jest również złożoność asystentów i ich niezdolność do interpretowania mowy. Na przykład prawie 50% konsumentów twierdzi, że ich obecny asystent głosowy w samochodzie często się myli, i woli używać tradycyjnych przycisków i pokręteł. Podobna liczba konsumentów uważa, że ich samochodowy asystent głosowy często ich nie rozumie.

Mniej niż 30% konsumentów twierdzi, że ich doświadczenie związane z samochodowymi asystentami głosowymi było „wspaniałe”.

Kolejnym problemem konsumentów (50% wskazań) korzystających z usług asystentów głosowych pozostaje kwestia ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych. Aż 48% z nich podkreśla, że asystenci są zbyt natrętni i zbierają zbyt wiele prywatnych informacji. Podczas jazdy konsumenci nie tylko korzystają z asystentów, aby uzyskać dostęp do funkcji samochodu, ale także kontrolują zdalnie inteligentne urządzenia domowe, zamawiają żywność i artykuły spożywcze oraz zarządzają osobistymi spotkaniami. W rezultacie asystent głosowy przetwarza wiele danych konsumenckich, co prowadzi do coraz większych obaw o prywatność i bezpieczeństwo.

Jeden asystent w domu, aucie i smartfonie

Okazuje się, że konsumenci nie chcą się porozumiewać z wieloma asystentami, natomiast preferują jedną zintegrowaną usługę głosową dostępną zarówno w domu, aucie, jak i smartfonie. Potwierdzają to również badania przeprowadzone przez J.D. Power, według których 76% kierowców woli „rozmawiać” z domowym asystentem głosowym w aucie, niż korzystać z tego oferowanego przez producenta samochodu.

Trzech na pięciu konsumentów preferuje korzystanie z jednej zintegrowanej usługi głosowej w pojeździe, w domu i na urządzeniu przenośnym.

Zdaniem Arianne Walker, Chief Evangelist w Alexa Automotive, chodzi przede wszystkim o frustracje ludzi związane z obsługą samochodowych asystentów głosowych. Wymaga się od nich dokładnej znajomości pojęć (na jakie reaguje asystent), właściwej kolejności ich wypowiadania oraz odpowiedniej struktury poleceń – aby faktycznie zadziałał. Z tego właśnie względu konsumenci wolą, aby w ich aucie „mieszkał” znajomy asystent, z którym po prostu potrafią się dogadać.

Nic więc dziwnego, że takie firmy, jak Toyota, Volkswagen czy Audi, postanowiły spełnić oczekiwania konsumentów i włączyły Alexę (asystent głosowy firmy Amazon) do swoich systemów. Również Google zdecydował się na integrację swojego asystenta z programem Android Auto, występującym w niektórych samochodach.

Walka na samochodowych asystentów trwa

Niektórzy jednak się nie poddają. Przykładowo, BMW (mimo tego, że udostępnia w swoich pojazdach zarówno Alexę, jaki i asystenta Google’a) postanowiło zainwestować także we własnego asystenta głosowego – Hey BMW. Czym różni się od tych uniwersalnych? Przede wszystkim funkcjonalnościami, które oferuje. Nie będzie miał problemu z m.in. rozmrożeniem tylnego okna czy zmianą poziomu basów w radiu. Może także podać sensowne uwagi dotyczące trasy, którą ma pokonać kierowca, takie jak: informacje o tym, czy w baku jest wystarczająca ilość paliwa, by dojechać do wyznaczonego celu. Oczywiście Hey BMW bazuje na technologii głębokiego uczenia się.

53% klientów korzysta z asystenta głosowego w samochodzie do bardziej zróżnicowanych funkcji niż w domu.

Z drugiej strony asem w rękawie np. Amazona są dane, które pozyskał od użytkowników korzystających z Alexy w ich domowym zaciszu. Firma ma nadzieję, że fakt ten przekona kolejnych producentów aut do integracji Alexy z ich pojazdami. Tymczasem oferuje konsumentom urządzenie o nazwie Echo Auto – gadżet wielkości karty kredytowej, który można umieścić na desce rozdzielczej auta. Łączy się ono z samochodem m.in. przez Bluetooth.

Dla gigantów takich jak Amazon czy Google rozszerzenie swoich marek o samochodowych asystentów głosowych, którzy zapewnią im dostęp do nowych danych, to z pewnością łakomy kąsek. Należy się spodziewać, że nie tak łatwo odpuszczą walkę o mobilnych konsumentów.

Jak producenci mogą poprawić doświadczenie użytkowników samochodowych asystentów głosowych?

Liczba umiejętności oferowanych przez interfejsy głosowe systematycznie rośnie. Przykładowo, Amazon chwali się, że Alexa oferuje aż 90 tys. działań. Niezmienny pozostaje jednak fakt, że konsumenci nie są świadomi zakresu możliwości samochodowych asystentów głosowych. Kluczowa staje się zatem ich edukacja. Chodzi m.in. o naukę korzystania z asystenta już na poziomie wyboru auta (dealerzy samochodowi) czy zaprogramowanie asystentów w taki sposób, aby sami podpowiadali, na jakie komendy reagują (a nie, żeby informowali klientów wyłącznie o tym, że nie rozumieją danego polecenia).

Warto pamiętać również o tym, że z asystentów głosowych korzystają ludzie znajdujący się w różnych grupach geograficznych i kulturowych – przy czym, nawet jeśli mamy do czynienia z jedną grupą geograficzną, nie oznacza to, że każdy jej członek będzie miał taki sam akcent. Z tego względu asystenci głosowi powinni być wielojęzyczni i wspierać różne dialekty. Ma to szczególnie duże znaczenie w Europie czy Indiach.

Kluczowe są również aktualizacje. Można przypuszczać, że w przyszłości interakcje z konsumentami staną się bardziej dojrzałe i prawdopodobnie bardziej złożone. Przedsiębiorstwa będą musiały zatem umożliwić wprowadzanie aktualizacji oprogramowania i najnowszych funkcji zgodnie z potrzebami użytkowników.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!