Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

4 strategie cyfrowego sukcesu według CFO Spotify

26 kwietnia 2023 4 min czytania

Szwedzki serwis Spotify – oferujący usługę strumieniowego przesyłania muzyki – ma dziś 400 milionów użytkowników na świecie. CFO Spotify Paul Vogel, twierdzi, że celem firmy jest miliard użytkowników. Aby go osiągnąć, firma wdraża cztery strategie.

Spotify to dziś jedna z najpopularniejszych aplikacji na świecie i pierwsza jeżeli chodzi o streaming muzyki. W przeciwieństwie do konkurencyjnych rozwiązań nie powstała w Stanach Zjednoczonych, ale w Szwecji. Epoka podcastów i moda na audiobooki sprawia, że szczyt popularności Spotify wciąż przed nami. Oczywiście sprzyjające okoliczności nie wystarczą, aby osiągnąć sukces. Potrzebna jest jeszcze właściwa strategia. O 4 jej kierunkach podczas szczytu MIT Sloan CFO Summit opowiedział CFO Spotify Paul Vogel.

Droga do pozycji lidera jeśli chodzi o strumieniowy przekaz muzyki, wiodła krętą drogą. Spotify eksperymentowało z ofertą usług, zanim zdecydowało się na model subskrypcji „freemium”. Dziś użytkownicy mogą zapłacić za usługę i słuchać audio bez reklam lub wybrać bezpłatną subskrypcję z reklamami.  

Model freemium Spotify zapewnia firmie podwójne korzyści. Darmowe subskrypcje — wypełnione reklamami — przyciągają nowych klientów, a subskrypcje premium, zdobywające serce fanów, przynoszą cykliczne przychody. Zdaniem Vogela, równowaga pomiędzy dwoma modelami subskrypcji jest kluczowa – wciąż 60% subskrybentów to ci, korzystający z modelu darmowego, część z nich przechodzi do modelu premium, ale na ich miejsce pojawiają się nowi użytkownicy. Chociaż początkowe założenia Spotify zakładały zwiększony udział modelu premium, dziś firma stawia na balans pomiędzy rozwiązaniami.

1 Strategia: Siła algorytmu

Sukces Spotify był możliwy m.in. dzięki wykorzystaniu inteligentnych algorytmów, które tworzą wyselekcjonowane listy odtwarzania dla użytkowników na podstawie tego, czego już lubią słuchać. Firma intensywnie inwestuje w badania i rozwój, aby poprawić wrażenia związane z odtwarzaniem playlist — inwestycja, która w założeniu ma przynieść przewagę na wysoce konkurencyjnym rynku. A konkurencją są sami giganci: Apple, Google, Amazon.

 „Jeśli mierzysz się z taką konkurencją, lepiej zrób coś, co jest lepsze i nie tylko trochę lepsze. Musisz dać ludziom powód, aby wybrali twoją usługę, gdy domyślna usługa będzie łatwiejszą opcją” – mówił Vogel.

2. Dawaj więcej niż konkurencja

Idąc tym tropem, firma Spotify niedawno uruchomiła funkcję, która pozwala użytkownikom zobaczyć teksty piosenek, których słuchają. Ale zanim ta funkcja została wprowadzona, Spotify zbadał, na których rynkach geograficznych najbardziej sensowne było uruchomienie takiego rozwiązania, ponieważ „to, co podoba się w Ameryce Północnej i Europie, może różnić się od tego co jest pożądane w  Ameryce Łacińskiej i reszcie świata”. Vogel powiedział, że funkcja wyświetlania tekstów została przetestowana „na wielu rynkach na całym świecie, aby dowiedzieć się, jak ważna jest dla użytkowników”.

3. Poszerzaj ofertę

Spotify kojarzy się głównie z muzyką, ale naturalnym kierunkiem rozwoju dla firmy są podcasty i audiobooki. Spofity nie planował wymyślać prochu na nowo. Elementem działania szwedzkiej firmy było przejęcie Findaway, dystrybutora cyfrowych audiobooków, a także Greenroom, aplikacji audio do czatowania, działającej podobnie jak  Clubhouse (o tej największej sieci społecznościowej wykorzystującej notatki głosowe pisaliśmy tutaj).

Według Vogela Spotify ma być największą biblioteką treści audio na świecie – gdzie rozrywka będzie spotykać się z edukacją i rozwojem. Dziś kojarzone z młodzieżą Spofity może też w przyszłości pierwszym miejscem, w którym menadżerowie będą szukać podcastów o zarządzaniu czy rozwoju osobistym.

4. Pamiętaj, że nie w świecie cyfrowym nie ma ograniczeń

Zdaniem Vogela, jednym z kluczowych błędów, jest zakładanie granic wzrostu i szukanie limitów.

„Kiedy Netflix się rozwijał, ludzie zastanawiali się, jak duża może być ta firma? Netflix był często porównywany do HBO, co okazało się niedokładnym porównaniem. Ostatnie szacunki pokazują, że HBO Max i HBO łącznie mają ponad 40 milionów subskrybentów, podczas gdy Netflix ma ponad ich 200 milionów „ – podkreślił Vogel.

Zdaniem Vogela, trudno określić granice wzrostu Netflixa i Spotify. Odnotowując ciągły wzrost na rynku smartfonów, rozsądne jest założenie, że transmisja strumieniowa również będzie rosła. Choć oczywiście ta dynamika rozwoju naturalnie będzie spadać. Wtedy właściwym rozwiązaniem może być szukanie nowych klientów bądź oferowanie nowych produktów. A tutaj ograniczeniem jest wyobraźnia.

.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!