Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Klient na pierwszym miejscu

25 kwietnia 2023 5 min czytania

Strategiczna rola marketingu w firmie sprowadza się do skupiania uwagi na kliencie i na tym, by produkt lub usługa były dopasowane do jego potrzeb. Dlatego marketingowcy powinni poznać i zrozumieć oczekiwania konsumenta zanim powstanie oferta firmy.

Jednym z istotnych warunków budowania trwałej przewagi konkurencyjnej jest docenienie roli, jaką w firmie odgrywa marketing. W ujęciu klasyka, Petera Druckera, stanowi to wyraz przewagi marketingu nad sprzedażą. To marketing właśnie może kształtować klienta, a wręcz go „tworzyć” . Powrót do paradygmatu Druckera to w istocie odtworzenie bądź budowanie organizacji proklienckiej, odejście od myślenia o biznesie przez pryzmat oferowanych produktów bądź usług. W minionych latach wiele firm, bez względu na branżę, stawiało przede wszystkim na sprzedaż. Wspieranie sił i technik sprzedażowych miało zwiększać szanse na zyski. Tymczasem procesy, które towarzyszą globalizacji, zwiększyły konkurencyjność ofert. Produkty i usługi mocno się do siebie upodobniały, przez co coraz trudniej o uzyskanie długofalowej przewagi.

Organizacja uznająca marketing za swoje kluczowe ogniwo, stawia klienta, a nie produkt, w centrum uwagi. Przez doskonałe zrozumienie konsumenta, oferta firmy staje się znacznie bardziej dopasowana do jego potrzeb. W skrajnym przypadku, siły sprzedaży (rozumiane jako narzędzia napędzające sprzedaż) stają się bezużyteczne. W takiej sytuacji to klient aktywnie poszukuje idealnego – według jego wyobrażeń – produktu, nie na odwrót. W pewnej mierze oznacza to odchodzenie od zaspokajania potrzeb, na rzecz ich kreowania. Marketing w takim ujęciu przejmuje rolę strategiczną, a znaczenie zaczynają odgrywać elementy, które na pozór mogłyby się wydać drugorzędne: na przykład rozproszone doznania, wrażenia, doświadczenia klienta – a za tym cały obszar customer experience i „podróż” od pierwszego kontaktu z produktem, po jego długotrwałe lub wielokrotne użytkowanie czy późniejszą rekomendację.

Jednym z wyzwań dla organizacji, w której kluczową rolę odgrywa tak rozumiany marketing, jest poszukiwanie równowagi pomiędzy atrakcyjnością i dostarczaną wartością produktu a zyskownością firmy. Stanowi to rzecz jasna zadanie trudne do osiągnięcia i oznacza balansowanie między satysfakcją klienta a wynikami finansowymi firmy (presją konkurentów, władz firmy etc.). Warto jednak patrzeć na to z szerszej perspektywy biorąc pod uwagę jak wielką wartość stanowią dziś referencje lojalnych klientów. Zwłaszcza że Internet umożliwił każdemu z nas wyrażanie opinii o marce i produkcie. Platformy działające online, jak media społecznościowe, umiejętnie zarządzane, mogą:

  • pomóc zrozumieć naszego klienta i zdefiniować cechy charakteryzujące „idealny” produkt bądź usługę;

  • nawiązać i utrwalić relacje z klientem (wsłuchać się w jego potrzeby, prowadzić z nim dialog, angażować go poprzez „oddawanie” marki w jego ręce);

  • zbudować sieć ambasadorów marki (lojalnych klientów);

  • zyskać przychylność opinii konsumentów, a dalej budować na tym przewagę konkurencyjną (to prosument może odegrać kluczową rolę w zbudowaniu wizerunku marki; doświadczenia rynkowe wskazują, że rekomendacje liderów opinii bywają wartościowsze, niż jakiekolwiek inne przekazy na temat produktu czy usługi).

Warto przy tym zauważyć, że wiele z tych korzyści próbuje się uzyskać tradycyjnymi narzędziami, jak przekaz reklamowy, call center, biuro obsługi klienta itd. Przy czym większość z tych rozwiązań nie czerpie wiedzy od klienta, nie stawia go w centrum uwagi firmy, lecz traktuje jako przeciwną stronę barykady. Firma oferuje kompletny produkt lub usługę, i próbuje zainteresować rynek swoją ofertą (skusić klienta). Tymczasem kluczowa rola marketingu – nie sprzedaży – ustanawia zupełnie nowe reguły funkcjonowania organizacji. Najpierw jest klient i jego dokładnie zdefiniowane potrzeby, a potem – produkt dopasowany do tychże potrzeb. W dalszym etapie budowania takiej organizacji, należy zadbać o obsługę klienta, atrakcyjne relacje między jakością a ceną itd.

O skuteczności takiego modelu organizacji świadczą sukcesy Amazona czy Samsunga. Wydaje się, że firmy te znajdują się na ścieżce długotrwałych wzrostów. Jeff Bezos, tworząc i rozwijając markę Amazon, postawił na klienta: ma otrzymać wszystko, czego poszukuje w jednym miejscu, w szybkim tempie, najtaniej jak to tylko możliwe, jak najprostszą ścieżką (jednym „kliknięciem”), i musi być świetnie obsłużony. Samsung zaś osiąga znakomite rezultaty, balansując między wysoką jakością i atrakcyjną ceną (poszukując smartfona, oczekujemy niezawodnego, funkcjonalnego urządzenia, pięknie zaprojektowanego, intuicyjnego, w przystępnej cenie). Inny przykład to Orange – marka, która dokonała konwergencji usług (Internet, telefonia, rozwiązania w chmurze itd.); klient uzyskuje to, czego oczekuje – komplementarne usługi udostępnione w wygodny i przyjazny sposób. Reguły dostępu do nich są proste i przejrzyste.

Na polskim rynku znajdziemy też marki, które kreują produkty i usługi, wychodząc od klienta. Przykładem może być wciąż znakomicie radzące sobie Allegro (eBay nie zrozumiał specyfiki lokalnych klientów i poniósł porażkę), czy marki stworzone przez Maspex.

Doskonałym wzorcem takiej struktury organizacyjnej jest coraz większa liczba firm z branży technologicznej. Dynamiczny rozwój nowych technologii sprawia, że organizacje te działając pod olbrzymią presją rynku potrafią błyskawicznie dostosowywać się do nowych, równie szybko zmieniających się, potrzeb konsumentów. Sukces takich marek, jak Google, Amazon, czy Dell, w dużej mierze został oparty na zrozumieniu konsumenta, umieszczeniu jego potrzeb w centrum uwagi. Wiele z tych firm wybiega w przyszłość, poszukując odpowiedzi na pytanie: Czego będzie potrzebować klient za rok, dwa lub dziesięć lat?

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!