Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 67

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 117
Bez kategorii

Internet rzeczy przyszłością marketingu – przykłady i wyzwania

27 kwietnia 2023 6 min czytania

Sięgnij do kieszeni – co w niej trzymasz? Telefon komórkowy, który dzięki Google Maps jest w stanie określić twoją lokalizację. A może masz też zegarek, który wysyła nieprzerwany strumień internetowych powiadomień? Warto zadać sobie pytanie: czy to ty obserwujesz rzeczywistość, czy otoczenie obserwuje ciebie?

Pojęcie Internet rzeczy (ang. Internet of Things – IoT) stworzył jeszcze w 1999 roku brytyjski ojciec start‑upów, Kevin Ashton. Oznacza ono system, w którym przedmioty mogą komunikować się z komputerami bez udziału człowieka, za pomocą sensorów. Przedsiębiorca wpadł na ten pomysł, kiedy pracował nad wprowadzeniem na rynek linii kosmetyków Oil for Olay i odkrył, że w lokalnym sklepie brakuje jednego z cieni. Chciał wiedzieć, gdzie dokładnie był kosmetyk i co się z nim stało. W tym samym czasie natknął się na mikrochip z funkcją radiową, dzięki któremu można było namierzyć lokalizację. W ten sposób narodziła się idea połączenia przedmiotu z siecią i dostarczania informacji o jego miejscu położenia. Czy ktoś wtedy przypuszczał, że dekadę później, na przełomie 2008 i 2009 roku, liczba tego typu urządzeń, podłączonych do sieci, przekroczy liczbę mieszkańców naszej planety?

Jak można wykorzystać Internet rzeczy?

Wyobraź sobie rok 2020. Internet rzeczy otacza cię z każdej strony, począwszy od kuchni, łazienki, przez przedpokój, miejsce pracy, ulicę, a skończywszy na… wydaje się, że jego przestrzeń nie ma końca i według ekspertów z każdym rokiem będzie się powiększać – szacuje się, że w 2020 roku liczba urządzeń podłączonych do sieci przekroczy 25 miliardów.

Internet rzeczy to jednak nie tylko urządzenia, które mogą poprawić jakość twojego życia. To także, a może przede wszystkim, źródło informacji o kliencie, jego zachowaniach i nawykach. Każdy komunikat trafia do sieci i może być wykorzystany przez marketerów. W jaki sposób specjaliści mogą posłużyć się tymi danymi? Przyjrzyjmy się przykładom kilku firm.

Kiedy nie możesz zdecydować, na co masz ochotę

Stoisz przed automatem z przekąskami. Masz do wyboru czekolady Milka w pięciu wariantach smakowych, herbatniki Lu, ciasteczka Oreo, ciastka owsiane Belvita w sześciu smakach, Hallsy, M&M’sy, cukierki Reese’s, Skittlesy… Nie wiesz, na co się zdecydować? Nie martw się, maszyna ci w tym pomoże!

W 2016 roku firma Mondelez zaprezentowała najnowsze automaty z przekąskami. Są wyposażone nie tylko w interaktywne wyświetlacze, umożliwiające segregowanie przedmiotów w wybranej przez klienta kolejności, zapoznanie się ze składem produktów i ich wartością odżywczą, lecz również kolekcjonują informacje o konsumentach. Wygenerowane statystyki pozwalają dostosować asortyment każdej maszyny na podstawie zebranych danych demograficznych i zakupowych dotychczasowych nabywców. Każdorazowo po dokonaniu zakupu informacje natychmiast są przesyłane przez chmurę do centralnego miejsca, w którym można śledzić w czasie rzeczywistym sprzedaż w danym mieście lub kraju. Dzięki temu dystrybutor może się dowiedzieć, czego dokładnie potrzeba w konkretnej lokalizacji. Co więcej, na górze każdego urządzenia znajduje się kamera, rozpoznająca wiek i płeć klienta, dzięki czemu umożliwia spersonalizowanie wyświetlanych na ekranie reklam.

Kiedy nie wiesz, jak się uczesać

W 2013 roku w amerykańskich sklepach pojawiło się ponad 300 nowych produktów do włosów, co doprowadziło do zepchnięcia marki Pantene na dalszy plan. Bez żadnej nowości do zaoferowania w obliczu rosnącej w siłę konkurencji marka znalazła się w krytycznym punkcie. Rozwiązaniem okazała się być kampania prowadzona wspólnie z Weather App (aplikacją dostarczającą informacje o aktualnych warunkach pogodowych) oraz siecią sklepów Walgreens.

Założenie kampanii było proste. Co robi po przebudzeniu typowa kobieta w średnim wieku, dbająca o zdrowie? Jedną z pierwszych rzeczy jest zastanowienie się nad uczesaniem i ubiorem – odpowiednim do pogody. W związku z tym zaoferowano aplikację, która oprócz dostarczania informacji o warunkach meteorologicznych w wybranej lokalizacji sama wskazywała, jaka fryzura jest najbardziej odpowiednia i który produkt marki Pantene najlepiej zastosować. Dzięki temu w ciągu dwóch miesięcy firma zanotowała 24% wzrost sprzedaży, odsuwając konkurencję na dalszy plan.

Internet rzeczy to przede wszystkim źródło informacji o kliencie

Kiedy nie chce ci się pójść na zakupy

Zapewne nieraz zdarzyło ci się zamówić coś w sieci. A gdyby zakupy robiły się same, bez konieczności wchodzenia na stronę internetową i długiego poszukiwania wybranego przedmiotu? Dzięki urządzeniu Amazon Dash Button klienci mają taką możliwość. To specjalny przycisk z dostępem do WiFi, połączony z kontem użytkownika na Amazonie i powiązany z konkretnym rodzajem towaru, np. proszkiem do prania czy karmą dla zwierząt. Wciśnięcie guzika powoduje automatyczne złożenie zamówienia na wybrany produkt, który następnie jest dostarczany przez kuriera. W każdej chwili można zrezygnować z zamówienia, korzystając ze stworzonej w tym celu aplikacji mobilnej. Firma współpracuje obecnie z ponad setką marek, m.in. Gillette, Coca‑Cola, Orbit czy Gerber.

Amazon Dash Button jest narzędziem idealnym dla konsumenta – nie trzeba dzięki niemu stać w niekończących się kolejkach w supermarketach czy uruchamiać komputera, żeby złożyć zamówienie. Z drugiej strony jednak to również idealne rozwiązanie dla marketerów – pozwala budować lojalność klientów i dostarcza o nich wielu informacji. Zebranie danych o nabywcach, ich zachowaniach, preferencjach zakupowych, cechach demograficznych, godzinach dokonywania zakupów czy ilościach nabywanych towarów umożliwia Amazonowi lepsze spersonalizowanie proponowanej oferty. Co więcej, marki, z którymi współpracuje, również zyskują bezcenne wskazówki, jak lepiej dostosować asortyment swoich produktów do odbiorców.

Wróćmy do początku

Idea Internetu rzeczy była niezaprzeczalnie szczytna – zbieranie danych o sprzedawanych towarach niewątpliwie umożliwia dostosowanie oferty do potrzeb klienta. Gdzie jednak zaczyna się granica pomiędzy tym, co prywatne, a tym, co może być wykorzystane przez firmy do celów marketingowych?

Przestrogą dla marketerów niech będzie incydent z lalką Barbie w Niemczech z początku 2017 roku. Wtedy to wycofano ze sprzedaży zdolną do prowadzenia inteligentnych rozmów lalkę, która dzięki wyposażeniu w mikrofon i stałej łączności z siecią nagrywała głos dziecka i wysyłała go do systemu ToyTalk. Brak zabezpieczeń uniemożliwiających obcym osobom dostęp do mikrofonu i głośników czy możliwość przechwycenia nagrań przez hakerów według urzędu regulacyjnego mogły stanowić zagrożenie naruszenia prywatności użytkowników zabawek.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!