Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Przestań roznosić cukierki!

25 kwietnia 2023 4 min czytania

Zmanierowana stewardessa z tacą słodyczy. Jedna z pasażerek błaga wręcz o pomoc w wypełnieniu formularza. Cukierki roznoszę – słyszy. Ta kultowa scena z filmu Miś jest sztandarowym przykładem niemocy i… codziennością w wielu firmach.

34 lata później pewna rodzina kupuje lot dla niepełnoletniego dziecka. Z punktu A do punktu B, z pełną opieką stewardess na całym odcinku. Ale dziecko, jak to dziecko. Przesypia kolację, nie dostaje nic do picia, a na śniadanie wafelek. Samoloty się opóźniają, jak to podczas międzykontynentalnych lotów bywa i dziecko w tranzycie się gubi. Nie dosłownie, ale nikt nie jest w stanie udzielić informacji, gdzie jest w danym momencie, jakim rejsem leci. Nikt nie jest też w stanie określić, kiedy dokładnie pojawi się w porcie docelowym. Opiekunowie krążą tam i z powrotem, słysząc co chwilę, że nikt nic nie wie – niemoc XXI wieku. Głodne, spragnione i niewyspane dziecko w końcu ląduje u celu z kilkugodzinnym opóźnieniem. Zdenerwowana rodzina spotyka się z dziennikarzem…

Od transportu do doświadczenia

Standardowe myślenie o usługach lotniczych zakłada, że to transport pasażerów z punktu A do punktu B. O ich jakości świadczyć ma punktualność, bezpieczeństwo, liczba posiłków na pokładzie czy dodatkowa poduszka. Kiedy na rynku zaczęły pojawiać się tanie linie lotnicze, w ramach rekompensaty za zabranie pewnych udogodnień pojawiła się walka o CX czyli customer experience. Potrafiły one w doskonały sposób wykorzystać sytuację – przestały być firmami transportującymi ludzi. Zaczęły być transporterami pozytywnego doświadczenia klienta, starając się jednocześnie złagodzić ograniczenia pojawiające się w ofercie tanich linii. 

Ta różnica to szczegół, ale ma kolosalne znaczenie. Rolą każdej stewardessy w liniach lotniczych jest opieka nad pasażerami. Ale może być ona różnie rozumiana. W standardzie jest uśmiech, miła obsługa, reakcja na zapytanie, podawanie posiłków, przestrzeganie procedur bezpieczeństwa i pomoc pasażerom w razie potrzeby. Skoro jest napisane, że trzeba roznosić cukierki, to trzeba roznosić. Jeśli nikt nie napisał w instrukcji o pomocy pasażerom, nie jest to niczyim obowiązkiem. Tymczasem matką nowoczesnego marketingu jest empatia – bardzo specyficzna umiejętność wczuwania się w rolę klienta. To właśnie ona kazałaby w przypadku opóźnień samolotów informować nas o sytuacji, aby nikt o nie się nie niepokoił. Przewóz pasażerów różni się bowiem od podróży samolotem – właśnie tym szczegółem.

Empatia jako cecha personelu obsługi, sprzedaży, marketingu czy jakichkolwiek kontaktów z klientem jest kluczowa dla customer experience. To właśnie na tej bazie restrukturyzowano sieć Starbucks. Nowi pracownicy musieli po prostu… lubić ludzi. Był to jeden z podstawowych warunków zatrudnienia. Empatii trudno się nauczyć, można ją jednak doskonalić, choć w dalszym ciągu to prawdziwe wyzwanie. To owoc wychowania, emocji, umiejętności współodczuwania i szacunku dla uczuć innych osób. Podobnie jak asertywność, empatia jest elementem inteligencji emocjonalnej.

Dziś staje się szczególnie ważna. Rozwój rynków elektronicznych oddala ludzi od siebie w tym sensie, że każe im ściśle się trzymać procedur. Idealnym przykładem są infolinie. Przegadane i uprzejme, choć niekompetentne, dostarczające nam oczywistych informacji. A każdy z nas oczekuje sprawnego rozwiązania problemu przez kogoś, kto potrafi zrozumieć naszą sytuację. Takie właśnie podejście jest przez klientów najlepiej zapamiętywane. Dlatego empatia jest tu podstawową wartością.

Opinia w czasie rzeczywistym

Niemoc wynika z niechęci wzięcia na siebie odpowiedzialności za niestandardowe decyzje. To również brak umiejętności wczucia się w innych oraz postawy: robię swoje i nic mnie nie obchodzi. Tymczasem w połowie lipca 2014 roku pewna rodzina z Minneapolis została wyrzucona z samolotu linii Southwest Airlines. Za co? Wrzuciła nieprzychylny komentarz na Twitterze. Też się zdziwiłem. Sam wpis był reakcją na arogancką obsługę pracownika obsługi naziemnej. Dziś takie zachowania niezadowolonych klientów stają się wręcz standardem. Ludzie dzielą się swoimi emocjami na portalach społecznościowych. Zaskoczeniem dla wszystkich było to, że zajście miało miejsce w liniach lotniczych ukochanych przez Amerykanów. Cieszących się doskonałą reputacją.

customer experience Twojej firmy zawsze będą decydować ludzie. I jeszcze jedno, gdyby z powodu czyjegoś niemoctwa (od niemoty) i niemocy (od nie mogę) linie lotnicze zgubiły moje dziecko, huragany, burze i korki na pasach startowych okazałyby się niczym. Co w tym kontekście radziłbym i Tobie.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!