Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 67

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 117
Bez kategorii

Rekrutacja, która przyciąga kandydatów. Jak to robić?

27 kwietnia 2023 6 min czytania

Choć kryzys wywołany wysoką inflacją i wojną w Ukrainie coraz bardziej daje się odczuć pracodawcom i zmusza ich do szukania oszczędności m.in. w kosztach zatrudnienia, rywalizacja o najlepszych pracowników nie schodzi na drugi plan. To oni mogą być dla firm szansą na przejście suchą nogą przez kryzys.

Rywalizacja o talenty, które w trudnych czasach będą naszą przewagą konkurencyjną, zaczyna się już na etapie konstruowania ogłoszenia o pracę. Nie mniejsze znaczenie ma jednak także późniejszy przebieg procesu rekrutacji – według danych Pracuj.pl 47% Polaków uważa, że czasochłonny proces aplikowania zniechęca ich do wysłania CV. Jak zatem powinna wyglądać rekrutacja, która nie zniechęci cennych kandydatów, a wyłoni prawdziwe talenty?

Must have dobrego ogłoszenia: widełki płacowe

Z danych portalu RocketJobs.pl wynika, że dobrze skonstruowana pod względem treści oferta pracy zwiększa zainteresowanie kandydatów nawet o 80%. Zarówno analiza zachowań użytkowników tej platformy, jak i dane ujęte w raporcie Pracuj.pl wskazują, że większe szanse na zainteresowanie kandydatów mają oferty z widełkami wynagrodzenia <a href=>– lepiej postrzegać ma je nawet 78% osób, a ostatecznie spływać ma na nie nawet 34% więcej aplikacji. Prawie 40% badanych przez Pracuj.pl chce znać wynagrodzenie przed rozmową o pracę. Warto zwrócić uwagę na ten aspekt również w interesie firmy – jeśli od początku oczekiwania finansowe kandydata rozmijają się z tym, co możemy mu zaoferować, kontynuowanie takiego procesu rekrutacji jest dla obu stron stratą czasu.

Kolejny istotny element treści ogłoszenia to warunki współpracy, które powinny zawierać przynajmniej trzy podstawowe informacje: rodzaj umowy, wynagrodzenie i tryb pracy. Ta ostatnia ma obecnie olbrzymie znaczenie. Jak wynika z badań RocketJobs.pl, aż 67% więcej CV spływa na ogłoszenia z możliwością pracy zdalnej, niż na te, które jej nie oferują.

Joanna Osojca‑Wideryńska, wieloletnia HR menedżer, a dziś właścicielka firmy Mind Arts, radzi, od czego zacząć konstruowanie dobrego ogłoszenia: „Dobrze zidentyfikowane atuty pracodawcy stanowią niezbędne informacje do przygotowania ogłoszenia rekrutacyjnego (m.in. do części z opisem, co oferujemy, kim jesteśmy, jakie mamy wartości, dlaczego warto z nami pracować). Wyszkoleni menedżerowie, którzy prowadzą rekrutacje lub je współprowadzą z HR, muszą wiedzieć, że mają realny wpływ na decyzje kandydatów i tworzą wizerunek pracodawcy”.

Zdobądź przewagę dzięki brand story i szczerości

Według wyników badania Pracuj.pl 57% kandydatów każdorazowo dostosowuje swoją aplikację do oferty pracy, a 47% twierdzi, że lepiej jest przesłać swoje CV do maksymalnie kilku wybranych pracodawców niż do wielu naraz. Popularność tej postawy rośnie wraz z wiekiem kandydata. Co więc zrobić, by to do naszej firmy trafiła aplikacja? Okazuje się, że czynnikiem, który podnosi nasze szanse na pojawienie się potencjalnych pracowników, są nie tylko widełki płacowe, ale także informacje o firmie, które można znaleźć w sieci. Ponad 93% użytkowników RocketJobs.pl zawsze przed wysłaniem CV szuka informacji o ogłaszającym się pracodawcy. Warto zatem zadbać o to, by już na etapie ogłoszenia podać najistotniejsze informacje, skupiając się na tym, co wyróżnia naszą organizację. Jak wynika bowiem z danych zebranych przez portal, zawarcie w ogłoszeniu brand story (czyli opowieści o historii i wartościach marki) wydłuża czas wyświetlania oferty średnio o 20%. Nieformalny styl komunikacji generuje natomiast średnio o 37% więcej zgłoszonych CV.

Co jeszcze może wyróżnić ogłoszenie rekrutacyjne firmy? „Pracodawca powinien mieć świadomość, w których obszarach jest konkurencyjny w stosunku do innych firm. Benefity, które już są standardem, przestały być wyróżnikami. Nie każda organizacja jest też międzynarodowym gigantem, który może się pochwalić systemami kafeteryjnymi czy długimi listami benefitów. Organizacje z sektora MŚP przyciągną talenty szczerością i prawdomównością” – zauważa Joanna Osojca‑Wideryńska.

Czy już czas skończyć ze zdalną rekrutacją?

Choć praca zdalna jest niezwykle pożądanym benefitem, zmienia się nastawienie kandydatów do przeprowadzania rozmowy o pracę przez internet. Co prawda, przeprowadzanie jej zdalnie ma wiele zalet, już ponad 27% respondentów badania Pracuj.pl uważa ją za stratę czasu i zdecydowanie woli spotkania twarzą w twarz. Do zwolenników zdalnych rekrutacji, których jest wciąż aż 35%, przemawia to, że taka forma jest mniej stresująca i umożliwia oszczędność czasu. Natomiast 37,39% osób deklaruje elastyczność i jest gotowa dostosować się do propozycji pracodawcy w sprawie formy spotkania rekrutacyjnego. W badaniach portalu Pracuj.pl z 2021 roku aż 91% osób było pozytywnie lub neutralnie nastawionych do zdalnej rozmowy rekrutacyjnej, co oznacza, że zaledwie w ciągu roku taka forma starania się o pracę straciła na popularności o ok. 17 punktów procentowych. Jeśli wziąć pod uwagę cały proces starania się o pracę, 52% badanych Pracuj.pl woli bezpośredni kontakt z rekruterem od tego za pośrednictwem formularzy, e‑maili czy komunikatorów.

Informacja zwrotna, a raczej jej brak

W badaniach portali z ofertami pracy wyraźnie widać też, że kandydaci często nie są zadowoleni ze sposobu komunikacji z firmami. Z badań Pracuj.pl wynika, że pracodawcy powinni zwiększyć responsywność i udzielać informacji zwrotnej na przesyłane CV, nawet jeśli mieliby jedynie poinformować kandydata o jego odpadnięciu na danym etapie selekcji – takiego zdania jest nawet 80% badanych. Natomiast 47% ankietowanych oczekuje informacji o wyniku rekrutacji po maksymalnie dwóch tygodniach, a 79% uważa, że akceptowalny okres na poinformowanie ich o podjętej decyzji to jeden tydzień. Oczekiwanie na decyzję ponad dwa tygodnie nie jest akceptowane przez prawie połowę kandydatów (48%). W przypadku rekrutacji trwającej powyżej miesiąca niezadowolenie wyraziłoby aż 81% respondentów.

Źródła

Badanie nastrojów kandydatów i pracowników na rynku pracy 2022, Praca.pl

Postawy zawodowe pracowników fizycznych, Pracuj.pl

Nowe oblicza pracy, Pracuj.pl

https://jakpisacspokoogloszeniaoprace.pl/

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!