Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 67

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 117
Bez kategorii

Dialog kontra jednostronny PR

27 kwietnia 2023 6 min czytania

Koniec roku to czas podsumowań. Tych osobistych i tych zawodowych. Także w biznesie podsumowujemy, ewaluujemy, rozliczamy. Patrzymy na organizację jak na puzzle, które powinny tworzyć spójny obraz. Czy faktycznie tak się dzieje? Jak to osiągnąć? Komu się udaje?

Jednym z obszarów, który coraz częściej staje się kluczowym elementem budowania zaufania organizacji – nie tylko na koniec roku – jest społeczna odpowiedzialność. Możemy wyróżnić sporo dobrych praktyk w tym zakresie. Dziś kilka wskazówek od Nestlé. Nasze strategiczne podejście do tego obszaru nazywamy tworzeniem wspólnej wartości. To coś więcej niż CSR. Wierzymy, że warunkiem uzyskania korzyści dla firmy jest takie działanie, które jednocześnie przynosi wartość społeczeństwu. Ale jakbudować zaufanie do firmy? Jak być wiarygodnym w komunikacji? Jak łączyć osiąganie zysków biznesowych i przynoszenie korzyści społeczeństwu? Czy jest to w ogóle możliwe? Co robić i jak to komunikować? Czym warto się chwalić?

Z pewnością znajdą się sceptycy, którzy stwierdzą, że raporty społeczne to laurki w niemal książkowej formie, których nikt nie czyta. Tak jest, kiedy ograniczamy się jedynie do prostego opublikowania raportu. Jednak w dobie komunikacji 2.0, komunikacji interaktywnej, dwustronnej to już zwyczajnie tak nie działa. Myślę, że wiesz, o czym mówię. Wspomniany dokument w najlepszym razie będzie zignorowany przez interesariuszy firmy, a w najgorszym skrytykowany na przykład w mediach społecznościowych. Jak tego uniknąć? Już na etapie tworzenia raportu społecznego Nestlé zapytaliśmy na profilu korporacyjnym firmy na Facebooku naszych konsumentów, co sądzą o działalności firmy w Polsce, czego chcieliby się dowiedzieć, jakie obszary naszej działalności warto opisać w raporcie CSV. Dzięki temu powstał m.in. rozdział raportu społecznego o składzie naszych produktów i ich wpływie na zdrowie konsumentów. Tematy do raportu mogli zgłosić również nasi pracownicy, klienci, dostawcy czy przedstawiciele społeczności lokalnych. To oni zdecydowali, o czym chcieliby dowiedzieć się więcej, a także jakie wyzwania powinniśmy podjąć w najbliższym czasie. To ważne wskazówki biznesowe – na wagę złota dla każdej organizacji.

Pewnie wiele osób zawodowo zajmujących się zagadnieniem CSR oraz entuzjastów społecznego zaangażowania firm na pytanie, czym są i po co są tworzone raporty społecznej odpowiedzialności biznesu, od razu odpowiedziałoby, że raporty społeczne są narzędziem dialogu z otoczeniem. To oczywiście prawda. A z drugiej strony nie cichną głosy krytyczne, że CSR to tylko chwalenie się, a rzetelne działania wspierające lokalne czy nawet globalne społeczności, przestrzeganie prawa, słuchanie społeczeństwa, realne odpowiadanie na jego potrzeby niewielu osobom wydają się interesujące, a już na pewno niewarte większej uwagi. Jak mówić o tym, co się robi i jednocześnie dawać dobry przykład innym? Jak komunikować odpowiedzialność biznesu, jeśli media zwykle kompletnie ignorują tematy CSR‑owe? Najlepszym źródłem informacji o społecznym zaangażowaniu firm pozostają raporty społeczne.

Dwa wymiary

Ktoś mógłby zarzucić, że te raporty, tworzone jako dokumenty przez same zainteresowane firmy, nie są obiektywne. Ale dokumenty te są zwykle budowane zgodnie z międzynarodowymi standardami raportowania. Podlegają certyfikacji i audytom. Z mojego doświadczenia wynika, że raporty tworzą raczej duże firmy, które mogą pozwolić sobie na inwestycje społeczne. Zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi raportowania każdy raport ma określoną strukturę i naprawdę trzeba spełnić rygorystyczne normy, by opisywane praktyki mogły przejść pomyślnie audyt organizacji certyfikującej raporty społeczne na świecie – Global Reporting Initiative. Poziom certyfikacji jest różny, m.in. w zależności od ilości publikowanych wskaźników. W najnowszej wersji standardów raportowania – GRI4, obowiązują 2 poziomy: corecomprehensive.

Dlatego właśnie z ogromną przyjemnością przeglądam raporty społeczne firm. To, co w nich lubię, to mnóstwo informacji, których nie można pozyskać z żadnego innego źródła. Dla mediów może zbyt mało interesujące jest to, jak organizacje radzą sobie z rozwiązywaniem społecznych wyzwań, takich jak bezrobocie wśród młodych ludzi, otyłość i kończące się zasoby wody na świecie, ale dla mnie to kwestie istotne i wolałabym czytać o nich, a nie o kolejnych skandalach i katastrofach, których tak wiele jest w mediach.

Czy to nie paradoks, że raportów powstaje coraz więcej, ich poziom jest coraz wyższy, standardy komunikowania firm coraz bardziej wyśrubowane, a polskie media i konsumenci wydają się być coraz mniej zainteresowanymi i coraz mniej ufać działaniom w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu i menedżerom wypowiadającym się w tym temacie. Jak więc przekazywać dobre wieści społeczeństwu?

Znaczenie raportu

Wydaliśmy właśnie nowy, drugi już Raport Tworzenia Wspólnej Wartości Nestlé Polska, podsumowujący nasze osiągnięcia z lat 2012‑2013, na poziomie core. Raportujemy co dwa lata, gdyż jest to dostatecznie długi czas, aby już wdrożyć pewne inicjatywy społeczne, a zarazem okres pozwalający na ich ewaluację, weryfikację i ewentualne zmiany. Raport zawiera informacje ze wszystkich spółek Nestlé w Polsce, uszeregowane w rozdziały tematyczne oraz wstęp prezentujący podstawowe informacje o firmie, markach, jej strukturze, filozofii, priorytetach CSV, produkcji w Polsce itp.

Każdy rozdział raportu społecznego Nestlé zawiera twarde dane przenikające się z ciekawostkami, a tekst wzbogacony jest prostymi, zapadającymi w pamięć infografikami. Z pewnością zrozumie go każdy. Na dodatek, aby potwierdzić, że działamy rozważnie, także sama forma sprawozdania jest ekologiczna – raport ma charakter interaktywny i jest dostępny w formie elektronicznej.

Dzięki raportom wiemy, w jakim kierunku w zakresie tworzenia wspólnej wartości chcemy zmierzać w przyszłości. W ciągu najbliższych dwóch lat firma skoncentruje się na trzech kluczowych obszarach: zasobach lokalnych, redukcji opakowań i wsparciu ludzi młodych na rynku pracy. Chcemy utrzymać lokalne podejście do zakupu surowców na stałym wysokim poziomie. Firma planuje pozyskiwać większość (obecnie 70%) surowców i opakowań do produkcji od lokalnych dostawców. Priorytetem nadal też będzie optymalizowanie opakowań, zaczynając już na etapie ich projektowania, poprzez zmniejszanie ich wagi oraz harmonizację materiałów opakowaniowych. Tylko w 2013 roku firmie udało się zaoszczędzić 160 ton materiałów opakowaniowych. W zakresie wspierania zatrudnienia i walki z bezrobociem młodzieży firma do 2016 roku stworzy szansę rozwoju zawodowego dla ponad 800 osób do 30. roku życia (połowa dostanie oferty pracy, a druga połowa propozycje staży i praktyk) w ramach inicjatywy Nestlé needs YOUth.

Ciekawe? Warte rozmowy? Warte przeczytania? Według mnie tak. Dlatego bardzo zachęcam do potraktowania raportów społecznych firm jako pretekstu do rozmowy z firmą. Naprawdę warto! Warto kupując produkt danej firmy, zwracać uwagę, co ten producent robi dla mnie, dla społeczeństwa, dla środowiska. Bo przecież to tworzenie WSPÓLNEJ wartości.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!