Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Nowa normalność. Jak odnaleźć się w zmienionej rzeczywistości

17 kwietnia 2023 6 min czytania

COVID‑19 zmienił spojrzenie praktycznie każdej organizacji na możliwość zdalnej pracy, zmuszając wiele organizacji do zmiany korporacyjnych standardów czy w ogóle rozważenia możliwości pracy na odległość – opowiada Mariusz Chochołek, Head of Enterprise T‑Mobile Polska, prezes zarządu w T‑Systems Polska.

Partnerem materiału jest T‑Systems Polska.

Rafał Pikuła, redaktor „MIT Sloan Management Review Polska”: Jak będzie wyglądała nasza rzeczywistość po epoce COVID‑19?

Mariusz Chochołek: Z całą pewnością można stwierdzić, że nie będzie powrotu do rzeczywistości sprzed pandemii, a już na pewno nie będzie to taka sama rzeczywistość. Większość firm i organizacji, a nawet szkoły czy niektóre urzędy, zdała trudny egzamin dostosowania modelu funkcjonowania do bezwzględnej izolacji społecznej. Niemal z dnia na dzień tysiące pracowników przeniesiono do pracy zdalnej i nagle okazało się, że jest ona możliwa dla większości z nich, a w przypadku niektórych firm – nawet wszystkich. Jak pokazuje opublikowany ostatnio raport z analizy rynkowej przeprowadzonej w marcu 2020 przez firmę rekrutacyjną Devire wśród ponad 2500 polskich przedsiębiorstw, 87% firm w Polsce wdrożyło lub częściowo wdrożyło pracę zdalną. Co ciekawe, aż 67% firm, które dotychczas nie umożliwiały pracy z domu, zdecydowało o wprowadzeniu takiego modelu w związku z COVID‑19.

Czyli było to łatwiejsze, niż myśleliśmy?

Myślę, że rzeczywistość po COVID‑19 będzie w dużej mierze definiowana poprzez konieczność zapewnienia gotowości organizacji na powtórzenie się takiej sytuacji, zarówno w krótkiej perspektywie, czyli na wypadek ponownego nasilenia się pandemii koronawirusa, jak również długoterminowo – w przypadku wystąpienia innych sytuacji kryzysowych. Zmieni się zapewne również sytuacja na rynku – wiele firm może nie przetrwać skutków kryzysu w perspektywie zarówno krótko-, jak i długoterminowej, a to może spowodować zatory płatnicze i płynnościowe, znaczącą redukcję zatrudnienia i konieczność zawieszenia wszelkich inwestycji, które nie są krytycznie istotne.

Wiemy, że całkowite przeniesienie naszego życia do sieci nie jest możliwe. Bardzo prawdopodobne, że wiodący będzie model hybrydowy: konferencje częściowo stacjonarne, częściowo online; praca częściowo zdalna, częściowo stacjonarna itd. Jakie przewiduje pan korzyści i zagrożenia związane z tym modelem?

To prawda, model hybrydowy w mojej ocenie będzie dominował w długoterminowej perspektywie. Jak pokazują tegoroczne badania firmy Buffer, przeprowadzone wśród 3500 pracowników korzystających z pracy zdalnej, największą satysfakcję osiągają osoby pracujące minimum 76% czasu poza biurem. Wśród korzyści wynikających z pracy w tej formie wymienić należy przede wszystkim elastyczność czasu pracy, możliwość pracy z dowolnego miejsca, w tym z domu, czy też oszczędności czasu związane z wyłączeniem konieczności dojazdu do pracy. Ważnym elementem jest również zwiększenie czasu spędzanego z rodziną i najbliższymi, co szczególnie w kontekście zamknięcia szkół i placówek edukacyjnych stało się istotne w okresie pandemii.

Czyli dużo korzyści dla pracowników?

Z perspektywy pracodawcy oznacza to również szereg korzyści: zaczynając od zadowolonego, a tym samym bardziej zmotywowanego pracownika, a kończąc na szeregu oszczędności związanych z eksploatacją powierzchni biurowych czy kosztami podróży i spotkań służbowych. Oszczędności miesięczne z tego tytułu dla firm zatrudniających ponad 250 osób mogą sięgać setek tysięcy złotych – i to bez uwzględniania zmiany opłat czynszowych i możliwości znaczącej redukcji wielkości powierzchni biurowych.

67% firm, które dotychczas nie umożliwiały pracy z domu, zdecydowało o wprowadzeniu takiego modelu w związku z COVID‑19.

Brzmi to optymistycznie.

Są jednak również zagrożenia związane z takim modelem funkcjonowania – nie dla każdej branży będzie to korzystna zmiana i nie każdy pracodawca będzie w stanie wykorzystać zalety pracy zdalnej nawet w modelu hybrydowym. Począwszy od zmiany sposobu pracy, zasad współpracy i komunikacji w stosunku do tradycyjnego modelu pracy w biurze, przez wyzwania dotyczące zarządzania pracą i pracownikami na odległość, na kwestiach bezpieczeństwa i narzędzi do pracy zdalnej kończąc. Niezaprzeczalnie COVID‑19 zmienił spojrzenie praktycznie każdej organizacji na możliwość zdalnej pracy, zmuszając wiele organizacji do rozluźnienia korporacyjnych standardów bezpieczeństwa czy w ogóle rozważenia możliwości pracy na odległość. Przed nami nieunikniona, długoterminowa, czasami zapewne żmudna, praca mająca na celu przystosowanie organizacji, procesów zarządzania i zabezpieczeń do nowej rzeczywistości. To może oznaczać również koszty i niezbędne inwestycje, które niekoniecznie były planowane przed pandemią.

Nowe modele pracy – duży udział pracy zdalnej i praca projektowa – wymagają od liderów nowych kompetencji m.in. w zakresie zarządzania wirtualnymi zespołami, motywowania pracowników itd. Jak zdobywać i udoskonalać te kompetencje?

To jest bardzo dobre pytanie – niestety, nie ma tutaj prostej i szybkiej drogi ani jednoznacznej odpowiedzi. Trzeba bezwzględnie poświęcić uwagę, zaplanować budżety i odpowiedni rozwój kadry menedżerskiej w kontekście pracy w modelu hybrydowym. Dla wielu organizacji będzie oznaczało to istotną zmianę procesów zarządzania personelem, być może okupioną znaczącą wymianą kadry kierowniczej. Krytyczne stanie się poszukiwanie liderów potrafiących odnaleźć się w takiej mieszanej – fizyczno‑wirtualnej – rzeczywistości, w której coraz bardziej kluczowa będzie umiejętność elastycznego dopasowania umiejętności przywódczych do sytuacji i personalnych uwarunkowań pracowników. Coraz więcej mówi się o inteligencji emocjonalnej w przywództwie i poszukiwaniu atrakcyjnych osobowości, a nie twardych kwalifikacji wśród kandydatów do pracy. Zaangażowany i odpowiednio zmotywowany pracownik z potencjałem na skutecznego lidera w przyszłości może mieć dla firmy ogromną wartość w ujęciu długoterminowym. Sporo oferują w tym zakresie również dostawcy najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych oraz specjalizowanych narzędzi wspierających pracę działów HR – to buduje coraz większą świadomość zarówno po stronie pracodawców, jak i pracowników.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!