Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Agenda CEO: technologia jako narzędzie zmian

8 marca 2023 6 min czytania

W perspektywie kilku najbliższych lat technologia będzie czynnikiem, który według prezesów ankietowanych przez firmę IBM w największym stopniu wpłynie na zarządzane przez nich organizacje. Badanie Global CEO Study zostało przeprowadzone wśród ponad 1700 prezesów z 64 krajów na świecie, w tym z Polski. Rezultaty pokazują, że istnieje związek między nowym stylem zarządzania, wykorzystującym zdobycze technologiczne, a wynikami firmy.

Według badania IBM, ponad 70% CEO postrzega technologię i procesy z nią związane jako elementy, które w perspektywie 3–5 lat będą miały kluczowe znaczenie dla ich organizacji (patrz ramka Czynniki zewnętrzne wpływające na przedsiębiorstwo). Wpływ technologii będzie nawet przewyższał efekty ewentualnych zmian ekonomicznych i sytuacji na rynku. Wśród badanych z Europy Środkowo‑Wschodniej technologie zanotowały największy wzrost znaczenia w ciągu ostatnich dwóch lat (awans z miejsca 5. na 3.). Znaczenie technologii wynika z możliwości, jakie oferuje w trzech obszarach, uznawanych przez prezesów za kluczowe w budowaniu wartości firmy: kapitale ludzkim, relacjach z klientami oraz innowacjach w zakresie produktów i usług.

Agenda CEO: technologia jako narzędzie zmianAgenda CEO: technologia jako narzędzie zmian

Technologia a kapitał ludzki

Dyrektorzy generalni stoją dziś przed wyzwaniem równoważenia konieczności kontroli nad operacjami, w celu utrzymaniu w ryzach kosztów i zapewnienia bezpieczeństwa, z otwartością organizacyjną, niezbędną do pobudzania współpracy, kreatywności i zdolności do innowacji. Technologia dostarcza narzędzi w obu tych obszarach. W tegorocznych wynikach badania zwraca uwagę szczególny nacisk, jaki dyrektorzy generalni kładą na budowę środowiska promującego współpracę. Najczęściej wskazywanymi inicjatywami zmian (zadeklarowane przez ponad 50% CEO), które będą realizowane w zakresie struktur i organizacji firm, są projekty mające na celu pogłębianie współpracy wewnętrznej oraz partnerstwa z innymi firmami. Dyrektorzy generalni, wymieniając cechy i umiejętności pracowników, podkreślają umiejętność współpracy (75%) oraz komunikatywność (67%). W tworzeniu warunków sprzyjających współpracy znaczenie odgrywają zarówno odpowiednie narzędzia i platformy technologiczne oraz płaskie struktury zarządcze, jak i klarowny katalog zasad i wartości, współgrający z zarysowanymi celami i misją firmy. To dzięki tym atrybutom dyrektorzy generalni najlepszych firm są w stanie równoważyć otwartość kultury organizacyjnej i kontrolę operacyjną i kosztową.

Przykładem organizacji realizującej powyższe postulaty jest lider na rynku okulistycznym, firma Baush+Lomb. W 2011 roku firma realizowała program zmian zmierzających do wyrazistego zdefiniowania wizji, misji i strategii, wprowadzenia wzorów zachowań gwarantujących najwyższą wydajność oraz odwrócenia klasycznej piramidy zarządczej w celu wzmocnienia roli kierowników obsługi klienta. Program ten uzupełniony został wdrożeniem rozwiązań społecznościowych i mobilnych, dzięki którym pracownicy uzyskali możliwość komunikowania się w sposób analogiczny do wykorzystywanego w relacjach prywatnych oraz zrewolucjonizowany został sposób stałego kontaktu, wymiany danych i informacji z pracownikami terenowymi.

Agenda CEO: technologia jako narzędzie zmianAgenda CEO: technologia jako narzędzie zmian

Technologia a relacje z klientami

W tegorocznym badaniu CEO Study dyrektorzy generalni zwracają szczególną uwagę na dwa aspekty związane z budowaniem wartości w relacjach z klientami. Są to zdolność do uzyskiwania i analizy informacji na temat klientów i od klientów oraz umiejętność budowania indywidualnego kontaktu z nabywcą i szybkiego reagowania na jego potrzeby. Poprawa technicznych zdolności analizy danych na temat klientów jest najczęściej wskazywanym priorytetem (72% badanych) w obszarze business intelligence. Także lepsze zrozumienie potrzeb klientów indywidualnych jest kluczową zmianą, jaką w obszarze relacji z nabywcami planuje wprowadzać największa grupa prezesów (72%). Już dziś firmy osiągające ponadprzeciętne wyniki finansowe ponad dwukrotnie częściej deklarują wysoką skuteczność w analizie danych klienckich i wyciąganiu z nich wniosków niż pozostałe organizacje.

Prawdziwa rewolucja czeka jednak firmy w dziedzinie mechanizmów utrzymywania relacji z klientami. Dziś najważniejszymi kanałami kontaktu firmy z klientami są: relacje bezpośrednie (80% wskazało je wśród trzech najważniejszych), serwisy internetowe (47%) i partnerzy handlowi (41%). Za trzy do pięciu lat tymi kluczowymi kanałami będą nadal relacje bezpośrednie (67%), ale kluczowe znaczenie uzyskają także media społecznościowe (57%) oraz wzrośnie rola serwisów internetowych (55%) (patrz ramka Mechanizmy nawiązywania relacji z klientami). W niedalekiej przyszłości kluczowe stanie się równoległe wykorzystanie bezpośrednich i elektronicznych kontaktów, które często będą się przeplatać. Przykładem takich działań jest projekt brazylijskiej sieci detalicznej Magazine Luiza, umożliwiający każdemu użytkownikowi kanałów elektronicznych tworzenie spersonalizowanych witryn jej sklepu internetowego i udostępnianie ich znajomym za pośrednictwem serwisów Facebook lub Orkut. Powstało już ponad 20 tys. takich witryn.

Technologia a innowacje produktowe

Badani dyrektorzy w ogromnej większości są przekonani, że kluczową rolę w tworzeniu innowacji odegra zdolność firmy do współpracy – zarówno na poziomie wewnętrznym, jak i z partnerami zewnętrznymi. Uwagę zwraca znaczenie współpracy zewnętrznej – jeszcze w 2008 roku tylko 55% dyrektorów generalnych deklarowało, że ich strategia działalności operacyjnej opiera się na współpracy z zewnętrznymi partnerami (versus realizacji zadań we własnym zakresie). Dziś ponad dwie trzecie ankietowanych (69%) – wzrost o jedną czwartą w ciągu czterech lat – ma zamiar realizować tego typu działania, motywując to ograniczeniem kosztów wytwarzania innowacyjnych produktów i usług, a także skróceniem czasu ich wprowadzenia na rynek. Wśród firm osiągających ponadprzeciętne wyniki 59% już dziś uczestniczy w projektach wielostronnych, których celem jest opracowanie nowatorskich rozwiązań. Nic dziwnego, że 35% dyrektorów generalnych tych organizacji deklaruje, że w ciągu 3–5 lat będzie realizować projekty mające na celu tworzenie nowych branż lub migrację ich firm do nowych branż (46%). Royal Dutsch Shell, jako koncern energetyczny, koncentruje się w swojej działalności innowacyjnej na dywersyfikacji dostaw paliw i ograniczaniu ich wpływu na środowisko.
Chcąc jednak realizować te cele, bada, razem z partnerami zewnętrznymi, relacje między systemami energetycznymi, wodnymi i produkcją żywności i angażuje się w projekty dotyczące zrównoważonych rozwiązań urbanistycznych, ograniczenia zużycia wody do produkcji energii lub alternatywnych systemów ogrzewania.

Zwrot w kierunku otwartości, współpracy i innowacyjności, który w dużej mierze dzięki rewolucji technologicznej dokonuje się dziś w czołowych firmach, wymaga dużego zaangażowania dyrektorów generalnych. Według ankietowanych, najważniejsze cechy, decydujące dziś o sukcesie CEO, to obsesja na punkcie klientów, zdolność do przywództwa inspiracyjnego i umiejętność pracy zespołowej na najwyższym szczeblu. Dyrektorzy generalni firm osiągających ponadprzeciętne rezultaty potrafią wykorzystywać najnowsze narzędzia do budowania wartości przez: stymulowanie współpracy wewnętrznej, angażowanie klientów jako podmioty indywidualne oraz tworzenie efektywnych sojuszy umożliwiających innowacje produktowe i eksplorowanie nowych branż.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!