Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Firma otwarta na otoczenie - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Bez kategorii

Firma otwarta na otoczenie

8 marca 2023 5 min czytania

Tradycyjne modele biznesowe coraz gorzej sprawdzają się w warunkach nowoczesnej gospodarki.

Wykorzystanie dobrodziejstw gospodarki nowych technologii stało się w ostatnich kilku latach celem strategicznym wielu firm. Jednak doświadczenia wyprzedzających nas o kilka lat rynków w krajach wysokorozwiniętych pokazują, że w nowej sytuacji biznesowej przedsiębiorstwa mają poważny problem z uzyskaniem zadowalającego zwrotu z kapitału i zwiększaniem wartości dla akcjonariuszy. Spowodowane jest to niedopasowaniem starych modeli biznesowych do wymagań nowej gospodarki.

Jednym z rozwiązań może być „otwarty model biznesowy”. Eliminuje on bariery we współpracy i komunikacji pomiędzy jednostkami biznesowymi oraz firmą i interesariuszami. Nowy model sprawia, że przedsiębiorstwo staje się elastyczne w wymiarze organizacyjnym i operacyjnym. Ma cztery podstawowe atrybuty:

  • przyjęcie punktu widzenia rynków kapitałowych;

  • spersonalizowane relacje z klientami;

  • wykorzystanie potencjału treści (content);

  • wdrożenie kultury innowacyjności.

Przyjęcie standardów rynków kapitałowych

Podstawowy problem tkwi we właściwej wycenie innowacyjnych przedsiębiorstw przez rynki kapitałowe. Wynika on z braku powszechnych standardów szacowania wartości takich aktywów, jak treść, zarejestrowani użytkownicy czy liczba wejść do serwisu internetowego.

Aby rozwiązać ten problem, firma musi otworzyć się na komunikację z rynkami kapitałowymi – przekazywać bardziej szczegółowe wyniki finansowe i powiązać swoje cele strategiczne z tradycyjnymi wskaźnikami finansowymi. Takie otwarcie pozwoli rynkom zrozumieć segmenty działalności i strategię firmy oraz porównać ją z obecnymi na rynku konkurentami. Brak poszanowania zasady, że każdy plan biznesowy musi mieć oparcie w konkretnych źródłach przychodów, kończy się w większości przypadków stratą zainwestowanego kapitału. Doświadczyły tego firmy, które zdecydowały się kilka lat temu na inwestycje w działalność bazującą na internecie. Przedsięwzięcia takie jak Chemia.com, Ce‑market.com, Arena.pl i inne nie osiągnęły zakładanych wyników i zostały zlikwidowane bądź zmieniły profil działalności.

Personalizacja relacji z klientami

Przedsiębiorstwa tradycyjnej gospodarki zbudowały barierę odgradzającą je od klientów, którą trudno zlikwidować. W gospodarce nowych technologii konsumenci chcą uczestniczyć w zarządzaniu przedsiębiorstwem i budowie jego strategii. Chętnie angażują się w rozwój i dostarczanie produktów (YouTube.com, serwisy z blogami), a nawet sami stają się produktem (MySpace.com, Nasza‑Klasa.pl). W takiej sytuacji istotne dla przedsiębiorstw staje się już nie stworzenie produktu dla jak największej grupy konsumentów, ale przedstawienie oferty dostosowanej do indywidualnych potrzeb. Przedsiębiorstwa, które to rozumieją, mają możliwość szybszego zdobycia niezbędnej wiedzy o każdym z klientów i przekonania go do siebie. Przykłady takich przedsięwzięć jak Merlin czy Allegro pokazują, że utrzymywanie indywidualnej relacji z każdym z klientów, poznanie jego oczekiwań i zaangażowanie go w budowę oferty może zostać przez firmę przełożone na wymierne wyniki finansowe.

Firma otwarta na otoczenieFirma otwarta na otoczenie

Otwarty model biznesowy eliminuje bariery we współpracy i komunikacji pomiędzy jednostkami biznesowymi oraz firmą i interesariuszami.

Maksymalizacja potencjału treści

W warunkach gospodarki nowych technologii istnieje już nasycenie rynku infrastruktury (dostęp do internetu, telefonia komórkowa). Obecnie głównym czynnikiem biznesu jest treść, którą można sprzedać, używając bezpośrednich kanałów dystrybucji. Firmy muszą zatem skupić się na maksymalizacji potencjału posiadanych treści, wykorzystując je zgodnie z wcześniej opracowaną strategią w każdym dostępnym kanale dystrybucji. Istotnym czynnikiem sukcesu staje się:

  • dostarczenie klientom treści niedostępnej gdzie indziej – na przykład firma Sourcingparts.com z lokalnej szwajcarskiej spółki rozrosła się w globalną korporację dzięki temu, że oferuje firmom produkcyjnym dostęp do unikalnej bazy danych dostawców komponentów;

  • dostosowywanie treści do potrzeb indywidualnego klienta – na przykład Amazon.com dla każdego z klientów przygotowuje ofertę specjalną, opartą na historii jego wcześniejszych zakupów;

  • angażowanie klientów w tworzenie treści – na przykład serwis YouTube.com zaczął płacić twórcom najpopularniejszych filmów wynagrodzenie.

Stworzenie kultury innowacyjności

W tradycyjnym rozumieniu innowacyjność jest rozwojem nowych produktów i ogranicza się do obszaru badań i rozwoju. Otwarty model biznesowy zakłada, że powinna ona stać się podstawą kultury organizacyjnej firmy, powodując ciągłe poszukiwanie możliwości udoskonalania zarówno produktów, jak i procesów biznesowych. Aby tak się stało, innowacyjnych rozwiązań należy poszukiwać we wszystkich obszarach działania i rozwijać wspólnie z różnymi interesariuszami firmy.

Na przykład Google włącza klientów w proces innowacyjności i uzyskuje dzięki temu wartość dodaną w ramach serwisu Google Maps. Dostępne tam rozwiązanie API (Application Programming Interface) pozwala na tworzenie dodatkowej zawartości serwisu i wykorzystywanie jego elementów na innych stronach internetowych, a tym samym uatrakcyjnienie jego oferty.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!