Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Krótkookresowe korzyści dominują nad planowaniem strategicznym

8 marca 2023 5 min czytania

Brak spójności między strategią rozwoju firmy a rzeczywistymi działaniami menedżerów podejmującymi na co dzień decyzje jest powodem problemów zarządczych także polskich przedsiębiorstw.

Opracowanie strategii i jej realizacja mają w polskich firmach często nieformalny charakter. Planowanie strategiczne, podejmowanie decyzji o projektach strategicznych czy alokacja zasobów są bardzo często tożsame z corocznym „rytuałem tworzenia budżetu”. W efekcie procesy zarządzania strategicznego bywają nieefektywne, a rzeczywiście podejmowane decyzje niezgodne z priorytetami. Taki scenariusz potwierdzają dwa poniższe przykłady.

Brak konsekwencji

Jedna z polskich firm działających w branży telekomunikacyjnej postanowiła zatrudnić kilku menedżerów, którzy mieli zdynamizować organizację i wnieść do niej nowoczesne procesy zarządzania. Pierwsze kilka miesięcy współpracy pomiędzy nowymi dyrektorami a zarządem wydawało się bardzo obiecujące. Nowi menedżerowie po wnikliwym zapoznaniu się z firmą przedstawili pomysły na jej dalszy rozwój. Po wstępnych dyskusjach idee przerodziły się w konkretne projekty, których akceptacja przez zarząd odbyła się trochę na zasadzie „gentlemen’s agreement”.

W trakcie kilku pierwszych miesięcy nowi menedżerowie mieli sporo swobody w podejmowaniu decyzji i dość łatwo uzyskali zgodę na powiększenie organizacji o osoby, które potrafiłyby wdrażać nowe inicjatywy. W konsekwencji zmianie uległa struktura organizacyjna firmy. Zespoły projektowe bardzo intensywnie pracowały nad koncepcjami wdrożenia nowego systemu CRM, nowego modelu obsługi klienta, poprawą wizerunku firmy czy też istotnym zmniejszeniem liczby awarii. Dla wszystkich nowych projektów opracowano analizy opłacalności z dodatnim NPV (zaktualizowana wartość netto), harmonogramy wdrożenia i oszacowano wymagane do ich realizacji zasoby. Analizy NPV obejmują najczęściej kilkuletni horyzont czasowy, gdzie pierwsze lata zwykle pokazują ujemne przepływy pieniężne, które w dalszych okresach rekompensują pozytywne (dodatnie) przepływy. Praktycznie wszystkie projekty o dodatnim NPV zostały przez zarząd i właściciela firmy przyjęte do realizacji.

Wydawało się, że proces zmian przebiega zgodnie z planem. Jednak nowi menedżerowie zderzyli się z rzeczywistością podczas pierwszego spotkania, na którym omawiano budżet na kolejny rok. Do tej pory zarząd przyjmował taki, który pokazywał nie niższy niż 45% zysk przed opodatkowaniem. Nowy budżet, uwzględniający wdrażane projekty, zakładał zysk na poziomie około 30%. Zarząd, obawiając się konsekwencji spadku zysków, zaniechał realizacji kilku projektów, a inne znacznie ograniczył. Nowi menedżerowie stracili entuzjazm do pracy i odeszli z firmy.

Przykład ten pokazuje, że w planowaniu strategicznym konsekwencja w podejmowaniu decyzji jest kluczowa. Firma miała szansę wprowadzić zmiany, ale zarząd nie zdecydował się na akceptację wyników finansowych na trochę niższym poziomie. Aby zapobiec takiej sytuacji, członkowie zarządu już na etapie zatwierdzania projektów powinni posiadać pełną analizę i prognozy, w jakim stopniu nowe inicjatywy przełożą się na wyniki firmy. Wówczas nie byliby zaskoczeni ich pogorszeniem i nie podejmowaliby decyzji podważających wcześniej przyjętą strategię.

Asymetria informacji na temat realiów rynkowych

Właściciel średniej wielkości polskiego przedsiębiorstwa działającego jednocześnie w branży FMCG i farmaceutycznej chciał, aby głównym kierunkiem rozwoju strategicznego firmy był dynamiczny rozwój części związanej z lekami. Problem jednak polegał na tym, że firma odnosiła dotychczas największe sukcesy w branży FMCG, a segment farmaceutyczny był mocno nierentowny. Członkom zarządu zależało na dobrych relacjach z właścicielem, więc w trakcie zebrań rady nadzorczej i mniej formalnych spotkań potwierdzali swoje zaangażowanie w rozwój farmacji. Rzeczywistość była jednak zupełnie inna. Ponieważ ambitne cele budżetowe wzrostu sprzedaży i zysku były możliwe do zrealizowania głównie poprzez agresywne działania w segmencie FMCG, więc tam też kierownictwo skupiało swoje wysiłki. W rezultacie przez kilka lat działalność produkcyjna w obszarze farmacji przynosiła straty, a kolejne inwestycje w jej rozwój, które promował właściciel, były nierentowne. Tymczasem w działalności FMCG firma nie wykorzystywała swojego rynkowego potencjału. Produkcja była mocno niedoinwestowana i zapewniała jedynie umiarkowany wzrost sprzedaży i zysku. Taka sytuacja trwała przez kilka lat. Zmieniła się dopiero wówczas, gdy właściciel przekonał się, że dalszy dynamiczny rozwój firmy nie będzie możliwy, dopóki priorytety strategiczne i rzeczywista działalność firmy nie zostaną zintegrowane.

Powyższy przykład pokazuje, że istotne jest, aby opracowana strategia stanowiła jedynie ogólne wytyczne dla menedżerów mających wpływ na alokację zasobów, a nie zastępowała ich decyzje. To ważne ze względu na asymetrię informacji, jaka pojawia się w relacji między menedżerami i zarządem a centralą (właścicielami). Wówczas zamiast koncentrować się na wypełnianiu formalnych wymogów zapisanej strategii, będą mogli skupić się na efektywnym procesie jej wdrażania, weryfikacji i aktualizacji, zgodnie z realiami rynkowymi.

***

Asymetria informacyjna lub dominacja krótkookresowych celów budżetowych niejednokrotnie utrudniają efektywną realizację strategii w firmach. W obu tych przypadkach rozwiązaniem może być konsekwentne wdrożenie procesu planowania strategicznego, powiązanie go z budżetowaniem i kultura organizacyjna promująca konsekwentne podejmowanie decyzji strategicznych po rzetelnym zrozumieniu ich wpływu na długo- i krótkoterminowy rozwój firmy.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!