Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Prezesi wierzą w innowacje i rozwój organiczny

8 marca 2023 7 min czytania

Zarządy polskich firm z rosnącym optymizmem patrzą w przyszłość i widzą coraz więcej możliwości rozwoju nie tylko na rodzimym, ale i na zagranicznych rynkach. I choć deklarowany optymizm wciąż obarczony jest obawami o rozwój sytuacji rynkowej i koniunkturę w poszczególnych branżach, to – jak wskazują wyniki 17. edycji corocznego globalnego badania PwC CEO Survey 2014Indeks górny 1 – większość ankietowanych liderów wierzy we wzrost przychodów swoich przedsiębiorstw.

Poprzednia edycja badania wskazywała, że nastroje członków zarządów wciąż się pogarszały, choć spadek optymizmu nie był już tak silny jak we wcześniejszych, pokryzysowych, latach. Jednak w minionym roku nastąpiło wyraźne odwrócenie trendu. Odsetek uczestników ankiety silnie przekonanych o tym, że przychody ich firm wzrosną w ciągu najbliższych 12 miesięcy, zwiększył się na świecie z 36% do 39%, a w Polsce z 26% do 30% (więcej na wykresie Przekonanie o krótkoterminowym wzroście). Obecnie optymizm polskich menedżerów utrzymuje się na podobnym poziomie jak u respondentów z Europy Zachodniej.

Jednak już w odniesieniu do horyzontu trzyletniego optymizm rośnie u nas szybciej niż w skali globalnej. Ponad połowa liderów w Polsce (58%) jest „zdecydowanie przekonana”, że kondycja zarządzanej przez nich organizacji się poprawi. Rok temu taką opinię wyrażało 45% ankietowanych. W perspektywie długookresowej polscy menedżerowie są znacznie bardziej optymistyczni niż liderzy organizacji na świecie (46%) i w Europie Zachodniej (40%).

Zsumowany odsetek umiarkowanych i zdecydowanych optymistów w horyzoncie 12‑miesięcznym jest dokładnie taki sam na świecie i w Polsce i wynosi 85%, natomiast w horyzoncie trzyletnim wynosi 90% w Polsce i 92% na świecie. Wzrost optymizmu przedstawicieli zarządów co do przyszłości ich firm jest ściśle powiązany z tym, że nikt z ankietowanych w Polsce (a na świecie jedynie 7%) nie spodziewa się w najbliższym czasie pogorszenia sytuacji w globalnej gospodarce. Pod tym względem nastąpiła olbrzymia zmiana. Rok wcześniej bowiem prawie połowa badanych w Polsce (44%) i jedna czwarta na świecie (28%) przewidywała rychłe pogorszenie się sytuacji na globalnych rynkach.

Prezesi wierzą w innowacje i rozwój organicznyPrezesi wierzą w innowacje i rozwój organiczny

Co ciekawe, menedżerowie w jaśniejszych barwach kreślą perspektywy gospodarki światowej i własnej organizacji niż sektorów, w których działają. Tylko 14% liderów w Polsce i 21% na świecie jest silnie przekonanych co do wzrostu sprzedaży w swojej branży w ciągu roku. Po zsumowaniu zdecydowanych i umiarkowanych optymistów przekonanych o wzroście sprzedaży w swojej branży jest jedynie 48% ankietowanych w Polsce i 68% na świecie, czyli w obu przypadkach znacznie mniej niż w przypadku oczekiwań dotyczących własnych przedsiębiorstw. Takie podejście może być efektem nasilającej się konkurencji przy ograniczonym tempie wzrostu rynku.

Kierunki rozwoju

Nastawieni optymistycznie przedstawiciele zarządów szukają szans rozwojowych dla firm w czterech głównych obszarach. Na pierwszy plan wysuwają się dwa kierunki – dalszy rozwój organiczny na obecnych rynkach oraz wprowadzanie nowych produktów i usług – na te obszary wskazuje największy odsetek respondentów (około 30%) zarówno w Polsce, jak i na świecie (więcej na wykresie Kluczowe obszary wzrostu).

Na innowacyjność nieco mniej niż reszta świata liczą państwa europejskie, natomiast na perspektywy wzmocnienia swojej obecności na obecnych rynkach najbardziej optymistycznie patrzą liderzy w Polsce i innych krajach naszego regionu, co ma niewątpliwie związek z wyższym tempem wzrostu „nowej” niż „starej” Europy.

Polskie firmy zdecydowanie wyróżniają się w trzecim obszarze, obejmującym plany ekspansji zagranicznej. O ile rok temu takie rozwiązanie rozważało jedynie 12%, to obecnie plany takie ma blisko 20% polskich przedsiębiorców (przy 14% w skali globalnej). Poza samym faktem, że wejście na nowe rynki jest poważnie rozważane przez polskich liderów, interesująco prezentują się planowane kierunki ekspansji. Obok tradycyjnych rynków, takich jak Niemcy (16%) i pozostałe kraje strefy euro (12%), niemały potencjał w oczach menedżerów ma Rosja (9%) i region Zatoki Perskiej (7%), dotychczas rzadko wymieniany w rozważaniach o kierunkach ekspansji polskiego biznesu.

Za to polscy prezesi zdecydowanie mniej szans rozwojowych niż ich światowi i europejscy odpowiednicy widzą w możliwości zainicjowania nowych fuzji i przejęć. Może to oznaczać, że polskie firmy bardziej liczą na wzrost eksportu i budowanie pozycji na nowych rynkach od podstaw niż na pozyskanie potencjalnych partnerów za granicą.

Wyzwania zarządcze

Optymizm dotyczący przyszłości własnych firm nie przesłania członkom zarządów zagrożeń pojawiających się zarówno w dalszym, jak i bezpośrednim otoczeniu gospodarczym. W skali globalnej najwięcej niepokoju budzą powiązane ze sobą potencjalne zjawiska makroekonomiczne: wciąż niepewny wzrost gospodarczy (70%), reakcje rządów na deficyty i zadłużenie finansów publicznych oraz związane z tym ryzyko wzrostu obciążeń podatkowych. W naszym kraju dochodzą do tego szczególnie wysokie obawy o niestabilność kursów walutowych (68%).

Prezesi wierzą w innowacje i rozwój organicznyPrezesi wierzą w innowacje i rozwój organiczny

Nieco mniejszą skalę mają obawy dotyczące zagrożeń natury biznesowej. Największy niepokój wśród polskich członków zarządów budzą możliwe zmiany zachowania konsumentów (58%) i jest to jedyne zagrożenie natury biznesowej, gdzie obawy są wyższe niż średnia światowa. Warto jednak zauważyć, że poziom zaniepokojenia potencjalnym zachowaniem konsumentów w Polsce spadł w porównaniu z wynikami z poprzedniej edycji badania aż o 19 punktów procentowych. Jednak poziom ten wciąż jest wysoki, co wymaga od przedsiębiorstw dostosowania się do zmieniających się oczekiwań klientów oraz aktywnego wykorzystania nowych kanałów komunikacji.

Prezesi wierzą w innowacje i rozwój organicznyPrezesi wierzą w innowacje i rozwój organiczny

Na drugim miejscu polscy respondenci wymieniają obawy o dostępność kluczowych umiejętności (55% wobec 37% rok wcześniej). Polskie firmy planują, co prawda, programy restrukturyzacji kosztów, jednak ich intensywność ma być mniejsza niż przed rokiem, co wiąże się z potencjalnym wzrostem popytu na specjalistów. W ubiegłym roku w Polsce zwiększenie zatrudnienia planowało 27% ankietowanych i 45% na świecie, lecz już w 2014 roku liczby te wynoszą odpowiednio 43% i 50%. Nie uległa przy tym zmianie liczba firm planujących redukcje pracowników – 30% w Polsce i 20% na świecie. Rosnąca liczba firm planujących wzrost zatrudnienia i niezmieniona liczba zwalniających oznaczają, że nadchodzący rok może być okresem intensywnych przetasowań na rynku pracy. Zwiększony popyt na nowych pracowników będzie z pewnością dużym wyzwaniem dla firmowych działów HR, zwłaszcza w świetle obaw o ograniczoną dostępność wykwalifikowanych kadr.

Z kolei zagrożenia natury technologicznej wymieniło w Polsce zaledwie 31% uczestników badania (na świecie 47%). Tymczasem aż 55% respondentów w Polsce (na świecie 41%) umieściło właśnie postęp technologiczny na pierwszym miejscu wśród trendów determinujących prowadzenie biznesu. Taka ocena budzi niepokój, gdyż ci sami liderzy nisko oceniają stopień przygotowania swoich działów badawczo‑rozwojowych do nadchodzących wyzwań. Dostrzeganie tej słabości stoi w sprzeczności z wysoką oceną roli przemian technologicznych i brakiem związanych z tym obaw. Może być to spowodowane przekonaniem o wysokiej ocenie własnej zdolności do adaptowania się do zmian poprzez import cudzych technologii lub o przekonaniu dotyczącym silnej przewagi wynikającej z konkurencyjności kosztowej. Takie podejście grozi w dłuższej perspektywie ograniczeniem zdolności polskich przedsiębiorstw do konkurowania na arenie globalnej.

Wnioski płynące z najnowszej edycji CEO Survey, zwłaszcza skonfrontowane z wynikami lat poprzednich, wskazują na znaczącą poprawę nastrojów wśród osób zarządzających firmami. Liderzy, optymistycznie oceniając przyszłość na rynkach, poważnie myślą o zwiększeniu zatrudnienia oraz ekspansji na zagraniczne rynki. Są to plany, których próżno było szukać w minionych latach, począwszy od kryzysu 2008 roku.

  1. W badaniu PwC CEO Survey 2014 wzięło udział 1344 członków zarządów największych globalnych firm z 68 krajów, w tym 442 z Europy i 40 z Polski. Ankiety przeprowadzono w ostatnim kwartale 2013 roku.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!