Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 67

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 117
Bez kategorii

Fintech w 2020 roku – 6 najważniejszych trendów

27 kwietnia 2023 6 min czytania

Które technologie i rozwiązania fintech będą najważniejsze w 2020 roku?

Technologie zdecydowanie oddziałują na świat finansów, który po latach spokojnej ekspansji i rozwoju wszedł w okres szybkich przemian. W przypadku części instytucji finansowych oznacza to czasami radykalne przebudowanie modelu funkcjonowania. Czynnikiem definiującym wzrost przedsiębiorstwa i mającym największy wpływ na generowanie wpływów przestaje być zdobywanie nowych rynków, na rzecz skutecznej transformacji cyfrowej. Dla przykładu: według danych zebranych przez Accenture, aż 80% przychodów banków w 2020 roku pochodzić będzie z usług realizowanych z udziałem nowych, cyfrowych modeli biznesowych.

Cały czas rośnie zatem rola technologii finansowych – narzędzi i rozwiązań określonych jako fintech i funkcjonujących na pograniczu światów technologii i finansów. Właśnie w ten sposób definiowane jest to pojęcie w tym artykule. Warto jednak pamiętać o tym, że to samo określenie wykorzystuje się także podczas bezpośredniego relacjonowania działań niedużych firm i start‑upów z branży finansowej. Jako fintechy oferują one często naprawdę innowacyjne rozwiązania bazujące na wykorzystaniu najnowszych technologii.

Które technologie i rozwiązania fintech okażą się zatem najważniejsze lub najciekawsze w 2020 roku?

? Blockchain

Jeśli ktoś uważa, że technologia blockchain traci na znaczeniu, ponieważ – jak wskazują badania – ten termin pojawia się coraz rzadziej w raportach ważnych instytucji finansowych, może się poważnie pomylić.

Jeszcze kilka lat temu badania wskazywały na to, że banki intensywnie sprawdzają możliwość implementacji technologii blockchain w swoich usługach. Ale tylko sprawdzają. Natomiast to właśnie rok 2020 ma być momentem, w którym rozwiązania, na których opierają się kryptowaluty, takie jak bitcoin czy ethereum, ostatecznie wejdą w obszar bankowości i zmienią go w sposób dramatyczny.

Ale chodzi nie tylko o banki. Pod koniec października 2019 r. kurs bitcoina w ciągu kilkunastu godzin wzrósł o ponad 30% – tylko dlatego, że Xi Jinping, prezydent Chińskiej Republiki Ludowej, zapowiedział wsparcie i rozwój technologii blockchain w swoim kraju. Podobne informacje płyną również ze strony innej ważnej gospodarki, jaką są Niemcy. W tym przypadku padają deklaracje dotyczące integracji technologii blockchain z usługami publicznymi, a nawet wypuszczenia na rynek narodowej kryptowaluty.

? Płatności i obsługa głosowa

Wiele nowoczesnych technologii finansowych związanych z płatnościami znanych jest już obecnie – zwłaszcza w Polsce, która cechuje się szybkim wdrażaniem tego typu rozwiązań. Wiele z nich w 2020 roku – dzięki lepszej współpracy z sektorem bankowym – zacznie być jednak używana bardziej powszechnie, na przykład liczba osób korzystających z płatności zbliżeniowych. Inne dopiero się pojawią lub wdrażane są na razie w ograniczonym zakresie.

Do pierwszej grupy należą wciąż zyskujące na popularności płatności zbliżeniowe, dokonywane nie tylko za pomocą karty płatniczej, ale także smartfona (portfele mobilne). Do tych drugich – uwierzytelnianie głosowe oraz obsługa usług finansowych bazująca na poleceniach wydawanych w języku naturalnym. Jak szacuje PwC, samo wdrożenie obsługi głosowej w bankowości może się przełożyć na oszczędności rzędu 3 miliardów dolarów. Według innych badań co najmniej połowa wyszukiwań internetowych dokonywanych w 2020 roku będzie się odbywała za pośrednictwem głosu.

? Chatboty i sztuczna inteligencja

Jak najwygodniejsze formy płatności i obsługa głosowa to zresztą tylko część szerszego trendu, jakim jest maksymalne usprawnienie obsługi klienta. W dużej mierze bazuje ono na wykorzystaniu elementów sztucznej inteligencji, takich jak uczenie maszynowe i przetwarzanie języka naturalnego. Innymi słowy – chatbotów.

Doświadczenia wielu firm wskazują na to, że w wielu sytuacjach ludzie wolą komunikować się z automatami, a nie z innymi ludźmi. Potwierdzają to także badania przeprowadzone przez Accenture: 71% klientów przedkłada obsługę realizowaną przez chatboty nad realnych, ludzkich asystentów. Nie ma zatem wątpliwości, że ten trend zacznie być jeszcze mocniej wykorzystywany także w rozwiązaniach z zakresu fintech.

Zakres wykorzystania sztucznej inteligencji w fintechu jest przy tym oczywiście znacznie szerszy. Podobnie jak chatboty, w ramach szeroko rozumianej automatyzacji AI przydaje się również w przypadku personalizowania ofert dla klientów oraz przewidywania ich zachowań.

? Gotówka jeszcze mniej potrzebna

Społeczeństwo globalne wciąż wykorzystuje zarówno pieniądze w postaci realnej, jak i cyfrowej. W 2020 roku nasili się jednak trend związany z usługami z zakresu fintech, bazującymi wyłącznie na tej drugiej, wirtualnej formie pieniędzy.

Szacuje się, że liczba wizyt dokonywanych przez klientów w oddziałach banków spadnie w latach 2017–2022 r. o 36%. W tym samym okresie liczba transakcji dokonywanych na drodze mobilnej wzrośnie o 121%. Potwierdzeniem tego trendu jest także spadająca liczba bankomatów oraz popularność, jaką – także w Polsce – zyskują karty fintechowego start‑upu Revolut.

? Integracja dużych i mniejszych graczy

Ostatni z trendów, na które warto zwrócić uwagę, dotyczy kwestii niewidocznych z perspektywy zwykłego klienta. Coraz wyraźniej można zaobserwować postępującą integrację branży finansowej – na różnych poziomach. Banki starają się – przynajmniej częściowo – działać na podobieństwo start‑upów lub też inwestują w istniejące już, innowacyjne firmy branży fintech. Część z tych ostatnich – tak jak chociażby Revolut – stara się natomiast oferować coraz więcej usług na podobieństwo tradycyjnych banków.

Każda ze stron ma wiele do zaoferowania i wiele do zyskania. Rywale coraz częściej zmieniają się zatem we współpracowników.

? Fintech w chmurach

Przenoszenie usług finansowych do chmury to chyba najsłabiej zauważalny z trendów – za to jeden z najważniejszych. Przyczynia się ono to wyraźnego obniżenia kosztów funkcjonowania wielu instytucji finansowych, co jest szczególnie istotne w przypadku trudności z utrzymaniem rentowności (np. ze względu na niskie stopy procentowe).

Po drugie, to właśnie usługi chmurowe są cichym bohaterem wspierającym powstawanie różnego rodzaju start‑upów finansowych, ponieważ zapewniają niski i łatwo skalowalny próg wejścia na ten rynek. Ale z chmury korzystają również najwięksi – McKinsey szacuje, że ok. 25% aktywności największych banków ulokowanych jest w chmurze.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!