CZY WIESZ, ŻE wpływy ze sprzedaży płyt winylowych rosną z roku na rok w tempie dwucyfrowym?
W czasach postępu technologicznego przyzwyczajeni jesteśmy do zasady, że nowsza technologia wypiera starszą. Są jednak wyjątki. Najnowszy raport organizacji Recording Industry Association of America (RIAA) pokazuje, że sprzedaż płyt CD na rynku Stanów Zjednoczonych spada trzy razy szybciej od rosnącej sprzedaży czarnych płyt.
W pierwszej połowie 2019 roku przychody ze sprzedaży płyt winylowych wyniosły 224,1 mln dolarów (za 8,6 mln sztuk) – niewiele mniej niż przychody ze sprzedaży płyt CD (247,9 mln dolarów za 18,6 mln sztuk). Wzrost przychodów ze sprzedaży winyli w drugiej połowie 2018 roku wyniósł 12,8%, a w pierwszej połowie tego roku – 12,9%. Jeśli ten trend się utrzyma, jeszcze w tym roku wysokość wpływów ze sprzedaży czarnych płyt przewyższy nowszą o dwie generacje (w uproszczeniu, wliczając kasety magnetofonowe) technologię płyt CD.
Inny przykład, w którym nowsza i – zdawałoby się – bardziej ekologiczna technologia okazuje się pod pewnymi względami gorsza od rozwiązań z poprzedniej epoki, stanowią nowoczesne, elektryczne hulajnogi porównane ze starymikopcącymiautobusami:
Liderem rynku muzycznego pozostają jednak serwisy streamingowe, generujące 80% wpływów całej branży. Dla porównania, sprzedaż muzyki na nośnikach fizycznych (wszystkich rodzajów) generuje 9% wpływów.
Inspiracje z serii CZY WIESZ, ŻE są jak dobra kawa i chwila relaksu w pracy.
Jeśli chcesz pogłębić umiejętności stosowania nowych technologii w biznesie, zapraszamy na stronę główną MIT Sloan Management Review Polska.