Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
5 przykładów jak wykorzystać dane, aby zapobiegać odejściom klientów - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Analityka i Business Intelligence

5 przykładów jak wykorzystać dane, aby zapobiegać odejściom klientów

27 kwietnia 2023 8 min czytania

Z problemem odejść klientów mamy do czynienia nie od dziś. Zwykle przedsiębiorstwa prowadzą dokładną charakterystykę powodów zaprzestania korzystania z usług i dysponują dość bogatym arsenałem narzędzi umożliwiającym zatrzymanie klienta. Niemniej z badań przeprowadzonych przez Instytut DBMS wynika, że poziom odejść kształtuje się 72%, a zatem mniejsza część klientów przedłuża kontrakt lub korzysta dalej z usług danego dostawcy.

5 przykładów jak wykorzystać dane, aby zapobiegać odejściom klientów5 przykładów jak wykorzystać dane, aby zapobiegać odejściom klientów

Partnerem materiału jest firma DBMS, zajmująca się Big Data Marketingiem oraz efektywnościowymi kampaniami w internecie.

Oczywiście powstaje zatem pytanie, czy zatem takie działania są rentowne i co można zrobić, aby znacznie poprawić statystyki. Bowiem, nie od dziś wiadomo, że zdobycie nowego klienta jest o 7 razy droższe, niż utrzymanie obecnego! W tym momencie warto wspomnieć, iż obecne możliwości internetu oraz technologii informacyjnych pozwalają na nieograniczone możliwości w budowaniu relacji z konsumentem, by móc budować klientocentryczny model operacji przedsiębiorstwa. Ważne jest posiadanie wizji, jak ma wyglądać doświadczenie naszego Klienta, już w momencie jego pozyskania. A w samej organizacji musi istnieć plan określający, jak ma być zaangażowany klient i jak ma korzystać z oferowanych usług, a kiedy pojawi się problem, to jak ma być rozwiązywany i jakie świadectwo może być dane dla marki po jego załatwieniu. Dlatego, nie bez znaczenia jest analityka danych, które można wykorzystywać w relacji z konsumentem czy kontrahentem. Oto kilka wskazówek jak analiza danych może pomóc zwiększyć skuteczność utrzymania klienta.

1. Dbaj o jakość danych

Pamiętaj, aby prowadzić efektywną sprzedaż i utrzymać klienta musisz postawić go w centrum – uwzględnić jego indywidualne potrzeby i zachowania. Odpłaci ci się to zbudowaniem długotrwałej relacji. Tylko wtedy możesz liczyć na pozyskanie lojalnego klienta, który z tobą zostanie. A im więcej wiemy o naszym kliencie, tym łatwiej zadbać o jego potrzeby.

Jednak czasem nawet niewielki błąd może doprowadzić do katastrofy. Sprawdź zatem jakie dane wprowadzasz do systemu klasy CRM i zadbaj o ich aktualność. Niepoprawny adres e‑mail lub telefon będzie miał odbicie na twojej sprzedaży.

Współpracujesz z Firmą X od kilku lat, osoba z twojego działu sprzedaży kontaktuje się z osobą Z. Wie, czego dany klient oczekuje, jakie działania prowadzicie, zna potrzeby twojego klienta, sprzedaż rośnie. Jednak twój pracownik rezygnuje z pracy, na jego miejsce przychodzi nowa osoba, której zostaje przekazany klient X. Nie może się dodzwonić do firmy, bo w CRM‑ie widnieje stary numer telefonu, nie ma żadnej notatki o preferencjach klienta, o tym co zamawiał, o jego potrzebach. Nawiązaną wcześniej relację twoja firma musi budować od nowa.

Trafne wybory biznesowe możesz podejmować jedynie w oparciu o dane. Jednak co w sytuacji, gdy dane, które posiadasz są błędne? Po pierwsze, nie wykorzystasz potencjału swojej organizacji, a po drugie – podejmować nieskuteczne działania.

„Sposób, w jaki gromadzisz informacje, zarządzasz nimi i je wykorzystujesz, zdecyduje o tym, czy będziesz zwycięzcą, czy pokonanym” – Bill Gates

Zadbaj więc o jakość danych! Czasem nawet niepoprawny numer telefonu do Klienta może doprowadzić do zburzenia długoletniej relacji.

2. Analizuj zachowania klienta

Same dane nie są wartością, jeśli pozbawimy je analityki. To dzięki precyzyjnej analizie i prognozowaniu, możesz podejmować trafne decyzje i wpasować się w oczekiwania klienta.

Za przykład może posłużyć nam komunikacja e‑mailowa do firm. Weźmy pod uwagę 3 grupy:

  • duże firmy powyżej 100 pracowników;

  • firmy kilkuosobowe,

  • jednoosobowe działalności.

Jak rozkładają się otwarcia wiadomości mailowych wśród tych trzech grup?

1. Otwarcia wiadomości w firmach powyżej 100 pracowników

5 przykładów jak wykorzystać dane, aby zapobiegać odejściom klientów5 przykładów jak wykorzystać dane, aby zapobiegać odejściom klientów

2. Otwarcia wiadomości w firmach kilkuosobowych

5 przykładów jak wykorzystać dane, aby zapobiegać odejściom klientów5 przykładów jak wykorzystać dane, aby zapobiegać odejściom klientów

3. Otwarcia wiadomości w firmach jednosoowych

5 przykładów jak wykorzystać dane, aby zapobiegać odejściom klientów5 przykładów jak wykorzystać dane, aby zapobiegać odejściom klientów

Jak możemy wywnioskować z powyższych informacji, w innych godzinach są aktywni pracownicy dużych firm, natomiast w innych pracownicy tych mniejszych. Bez odpowiedniej analizy danych nie dostalibyśmy takich informacji. Teraz możemy wykorzystać te dane np. przy ustalaniu godzin wysyłki kampanii promocyjnej.

3. Dbaj o pozytywne doświadczenie z twoją firmą

Budowanie pozytywnych relacji i dbanie o dobre doświadczenie klienta jest często pomijane przez firmy. Klient skorzystał z usług twojej firmy lub kupił twój produkt i zostaje pozostawiony sam sobie. Nikt się z nim nie skontaktuje mailowo, czy telefonicznie, aby dowiedzieć się czy nie potrzebuje pomocy/wskazówek w dalszej obsłudze.

To jakie doświadczenie przekażemy naszemu klientowi, rzutuje na późniejsze postrzeganie naszej firmy – nasza marka kształtuje się w głowie konsumenta jako coś pozytywnego, co warto polecać, lub wręcz przeciwnie.

Jak wskazują badania przeprowadzone przez CX Act (formalnie TARP Worldwide) tylko 1 na 26 niezadowolonych klientów złoży skargę do firmy. To niewiele – ale ci pozostali zrobią coś innego. Opowiedzą o swym doświadczeniu znajomym/osobom z branży. Co w przypadku firmy oferującej produkt/usługę w ściśle określonej branży może mieć katastrofalne skutki.

Zadbaj więc, aby doświadczenie klienta z twoją firmą było jak najlepsze. Mimo, że może kupi coś u ciebie tylko raz, to zapamięta Cię dobrze. I poleci dalej.

Colin Shaw, jeden z guru tematyki customer experience, założyciel i prezes „Beyond Philosophy” powiedział: „Masz takich klientów na jakich zasłużysz”.

A więc zasłuż sobie na lojalnych i oddanych klientów. Zrozum, dlaczego wybrali twoją firmę, a nie konkurencję. Sprawdzaj, co twój klient myśli o twojej firmie, jak ocenia obsługę, z czego jest zadowolony, a co mu się nie podoba. Zacznij przeprowadzać ankiety satysfakcji. Wprowadzenie tego typu działań w naszej firmie pozwoliło zminimalizować niezadowolenie Klientów. Dzięki zbieraniu danych z tychże ankiet, wiemy nad czym musimy się skupić, co poprawić. Nie działamy na oślep, podejmujemy świadome decyzje, oparte na realnych oczekiwaniach klienta.

4. Dziel się dobrymi informacjami

Otóż to! W twojej firmie gromadzisz mnóstwo danych, którymi możesz podzielić się ze światem. W DBMS Sp. z o.o. prowadzimy wiele działań, które dostarczają nam informacje o zachowaniach użytkowników. Częścią tych danych możemy się podzielić, dlatego powstał Instytut DBMS. W ramach Insytutu przeprowadzamy badania rynkowe, publikujemy raporty – dzielimy się wiedzą, którą posiadamy w ramach naszej organizacji.

5 przykładów jak wykorzystać dane, aby zapobiegać odejściom klientów5 przykładów jak wykorzystać dane, aby zapobiegać odejściom klientów

Nasz klient przywiązuje się do nas. Dostaje nasz produkt/usługę, a poza tym czerpie wiedzę z naszych źródeł. Po pierwsze, przywiązuje się do nas, a po drugie przejmujemy w jego świadomości rolę ekspertów, czy to nie układ idealny?

5. Pozwól odejść

Przychodzi jednak taki moment, że mimo wszelkich starań twój klient postanawia odejść Pamiętaj wtedy, że nie ma sensu zatrzymywać go na siłę. Pozwól mu odejść, ale na tym etapie także możesz “coś” zrobić. To “coś” to nic innego, jak ułatwienie twojemu klientowi powrotu. Pozostaw mu idealną ścieżkę powrotu do twojej firmy.

Zobaczmy, jak robi to największa na świecie wypożyczalnia filmów, czyli Netflix. Masz konto na Netfilxie i chcesz przerwać subskrypcje? Nic prostszego. Jedno kliknięcie i twoja subskrypcja zostanie anulowana.

5 przykładów jak wykorzystać dane, aby zapobiegać odejściom klientów5 przykładów jak wykorzystać dane, aby zapobiegać odejściom klientów

A co w przypadku, gdy chcemy odnowić subskrypcję? Ponownie wystarczy kliknięcie jednego przycisku.

5 przykładów jak wykorzystać dane, aby zapobiegać odejściom klientów5 przykładów jak wykorzystać dane, aby zapobiegać odejściom klientów

Nie ma tu zawiłych formularzy, skomplikowanych pół do wypełnienia, namawiania, abyś pozostał i nie anulował subskrypcji. Nie, tego tu nie znajdziesz. Netflix robi wszystko, aby nawet przy naszym odejściu ze strony, wszystko nam ułatwić. Jeśli klient chce odejść to i tak odejdzie. Różnica jest taka, że jeśli na tym końcowym etapie będzie miał pozytywne doświadczenie – może jeszcze do ciebie wróci. Natomiast jeśli doświadczenie to będzie negatywne, możemy już na zawsze pożegnać się z tym klientem.

Jeśli jeszcze nie wykorzystujesz danych, aby proces zminimalizować ryzyko odejścia klienta od twojej firmy – zacznij to robić! Na pewno więcej dzięki temu zyskasz, niż stracisz. I w pełni “zasłużysz” sobie na jego lojalność , o którą tak zacięcie wszyscy walczą.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!