Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Lider nie ogląda się na konkurencję - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Innowacja

Lider nie ogląda się na konkurencję

27 kwietnia 2023 8 min czytania

Grupa AB wykorzystała obecność funduszu private equity oraz obecność na rynku kapitałowym do zbudowania silnej pozycji dystrybutora IT i elektroniki użytkowej w Polsce i całym regionie CEE.

O strategii rozwoju i budowie wartości spółki, trendach branżowych i czynnikach sukcesu mówi Andrzej Przybyło, prezes Grupy AB.

Jak AB buduje wartość firmy?

Andrzej PrzybyłoAndrzej Przybyło
Andrzej Przybyło

Podstawą budowania biznesu jest myślenie długoterminowe. Implikuje ono określone działania na każdym poziomie zarządzania i kształtuje kulturę organizacyjną. Obserwacja zmian i długoletnie doświadczenie w kontekście obszarów strategicznych i znajomości rynku pozwalają dostrzegać trendy szybciej niż inni, a bliska współpraca i wsłuchiwanie się w potrzeby partnerów handlowych umożliwiają efektywne wprowadzanie innowacji produktowych, procesowych czy organizacyjnych. Dzięki ponad 25‑letniej obecności na rynku potrafimy przekuwać plany w sukces rynkowy, co zapewnia nam nieporównywalnie większe możliwości biznesowe niż firmom bez takich kompetencji. Dobrze to ilustrują oferta e‑commerce czy jej rozwój w ramach chmury. Wypracowaliśmy również know‑how, dzięki któremu mamy najniższy w branży wskaźnik SG&A1, a więc najwyższą efektywność. Skutecznie zarządzamy też ryzykiem. Na każdym rynku działamy, opierając się na długoterminowym modelu rozwoju i dogłębnych analizach, odrzucamy inicjatywy, które nastawione są na krótkookresowe zyski, generując przy tym długoterminowe ryzyko. Partnerów handlowych nie tylko słuchamy, ale i traktujemy fair, co wcale nie jest takie oczywiste. Dbamy też o ducha zespołu i zaangażowanie oraz rozwój zawodowy, w rezultacie czego przy prawie tysiącu pracowników aż 1/3 jest z nami ponad 10 lat.

Związek z funduszem private equity Enterprise Investors pomógł nam ustrukturyzować wiele kwestii, a późniejsze wejście na giełdę i pozyskany kapitał na rozwój oznaczały możliwość pełnego rozwinięcia żagli. Tę szansę wykorzystaliśmy, budując pozycję nie tylko dystrybutora IT i elektroniki użytkowej nr 1 w Polsce, ale również zdecydowanego lidera w regionie CEE. Oglądając dane za rok 2005, ostatni przed debiutem giełdowym, i porównując je z rezultatami za rok 2017, widać, że zwiększyliśmy przychody prawie 9 razy, a wynik EBITDA czy zysk netto jeszcze bardziej, bo 10–11 razy. Wielokrotnie zwiększyliśmy też wartości w bilansie. Aktywa mamy 8 razy większe, a kapitały własne świadczące o sile dystrybutora – ponad 14 razy. Pomimo przeprowadzonych emisji kapitały własne na jedną akcję są 9 razy wyższe. Tylko przez ostatnie dwa lata zarobiliśmy na czysto mniej więcej tyle, ile pozyskaliśmy łącznie z emisji akcji. W rankingu „Rzeczpospolitej” jesteśmy największą firmą w Polsce w całej branży IT, wyprzedzając producentów oprogramowania, integratorów czy producentów gier.

AB wypadła też doskonale w roku 2017. 65 mln zł zysku netto przy rekordowych przychodach (8,5 mld zł) i 110 mln zł operacyjnego cash flow. Co wpłynęło głównie na tak wysokie rezultaty?

Myślę, że to efekt wspomnianej filozofii prowadzenia biznesu – robimy swoje, realizujemy konsekwentnie i długoterminowo strategię rozwoju. Budujemy na skale, a nie na piasku, cenimy stabilność. Naszą strategię opieramy na zdywersyfikowanym portfolio rozwijanych obszarów biznesowych.

W ostatnich kwartałach dużą dynamiką wzrostu wyróżniały się zarówno relatywnie nowe obszary produktowe, m.in. rozwiązania chmurowe czy akcesoria dla graczy, ale też bardziej dojrzałe projekty biznesowe, chociażby digital signage, sprzedaż z wartością dodaną w segmencie biznesowym (VAD) czy segment AGD/RTV. Ponieważ jesteśmy zdecydowanym numerem 1 w dystrybucji produktów Apple’a w regionie CEE, widzieliśmy także pozytywny efekt premiery iPhone’a X i iPhone’a 8, co pokazuje potencjał popytu na produkty o charakterze innowacyjnym.

Analitycy giełdowi i coroczne branżowe tytuły Dystrybutora Roku wskazują AB jako najlepszy jakościowo podmiot w branży. Jak to pan zrobił?

Poszliśmy pod prąd, stawiając na myślenie i działania nakierowane na uzyskanie trwałych atutów konkurencyjnych na każdym polu, wraz ze skutecznym zarządzaniem każdym obszarem ryzyka. Codzienną ciężką pracą przez 28 lat nawiązaliśmy silne relacje handlowe, a nasza sieć partnerów handlowych (firm resellerskich) jest największa w regionie – to 16,5 tys. podmiotów – awansowaliśmy na 8. miejsce w Europie pod względem skali biznesu. Zbudowaliśmy również największą w regionie branżową sieć detalicznych punktów franczyzowych (ponad 1,6 tys. lokalizacji). Jesteśmy dystrybutorem pierwszego wyboru zarówno dla producentów, jak i dla resellerów, a olbrzymie zaufanie rynku finansowego zostało potwierdzone podczas emisji trzech serii długoterminowych obligacji.

Ogólnie ujmując, dystrybutor może odnieść taki sukces w pracy z producentami i resellerami, jak silne są jego finanse i logistyka. O pierwszym już wspomniałem, w drugim też jesteśmy liderem. W 2016 roku uruchomiliśmy nowoczesne, zautomatyzowane centrum dystrybucyjne w Magnicach pod Wrocławiem, wybudowane kosztem blisko 130 mln zł. Kolejny raz odskoczyliśmy konkurencji, jesteśmy gotowi na wyzwania przyszłości, jak rewolucja e‑commerce i logistyka 2.0. Chciałbym przy okazji zwrócić uwagę, że nawet przed uruchomieniem magazynu w Magnicach Grupa AB była najefektywniejszym dystrybutorem w Europie, notując najniższe koszty SG&A, bowiem od wielu lat konsekwentnie rozwijamy narzędzia zautomatyzowanego handlu i logistyki.

Jakie dostrzega pan trendy w otoczeniu i jaka jest na nie odpowiedź AB?

W ostatnim okresie pojawiło się kilka interesujących kategorii produktowych, które posiadają duży potencjał rozwoju. Na pewno jest nią rynek rozwiązań i urządzeń smart home, którego wartość wg MEC Analytics powinna w ciągu 3–4 lat wzrosnąć 6‑krotnie. 70% Polaków jest przy tym przekonanych, że za 5 lat inteligentne rozwiązania staną się standardem.

Kolejnym trendem, który staje się coraz bardziej powszechny, są usługi chmurowe. O pierwszym już wspomniałem, w drugim też jesteśmy liderem. W 2016 roku uruchomiliśmy nowoczesne, zautomatyzowane centrum dystrybucyjne w Magnicach pod Wrocławiem, wybudowane kosztem blisko 130 mln zł. Kolejny raz odskoczyliśmy konkurencji, jesteśmy gotowi na wyzwania przyszłości, jak rewolucja e‑commerce i logistyka 2.0. Chciałbym przy okazji zwrócić uwagę, że nawet przed uruchomieniem magazynu w Magnicach Grupa AB była najefektywniejszym dystrybutorem w Europie, notując najniższe koszty SG&A, bowiem od wielu lat konsekwentnie rozwijamy narzędzia zautomatyzowanego handlu i logistyki.

Jakie dostrzega pan trendy w otoczeniu i jaka jest na nie odpowiedź AB?

W ostatnim okresie pojawiło się kilka interesujących kategorii produktowych, które posiadają duży potencjał rozwoju. Na pewno jest nią rynek rozwiązań i urządzeń smart home, którego wartość wg MEC Analytics powinna w ciągu 3–4 lat wzrosnąć 6‑krotnie. 70% Polaków jest przy tym przekonanych, że za 5 lat inteligentne rozwiązania staną się standardem.

Kolejnym trendem, który staje się coraz bardziej powszechny, są usługi chmurowe. Dzięki naszej pracy jesteśmy niekwestionowanym liderem dystrybucji takich usług. Jak wynika z prognoz IDC Poland, cały rynek cloud computingu w Polsce będzie rosnąć do 2019 r. pięć razy szybciej niż rynek tradycyjnych usług IT. Istotne jest tu nasze strategiczne partnerstwo ze światowym liderem w tym obszarze – z firmą Microsoft, która wybrała nas jako regionalnego dystrybutora Cloud Solution Provider (CSP).

Trwa również dynamiczny wzrost znaczenia e‑commerce, którego wartość w ramach ogólnej sprzedaży detalicznej może w najbliższych latach wzrosnąć o kilkadziesiąt miliardów złotych w samej Polsce. Wypracowaliśmy wiodącą pozycję w tym zakresie, oferując naszym partnerom kompletne spektrum rozwiązań – od aplikacji IT i ich integracji z np. Allegro poprzez kontent z profesjonalnymi opisami i fotografiami produktów (w tym 360 stopni) po analitykę big data, systemy szybkich płatności online i nowoczesne usługi logistyczne, jak dropshipping. W rezultacie już 85% sprzedaży mamy zautomatyzowane i obsługujemy e‑sklepy z ponad 30 krajów. Warto dodać, że dzięki rozwijanym od wielu lat sprawdzonym narzędziom e‑commerce, ich modułowej architekturze, dostarczamy naszym partnerom‑klientom wszystko, czego potrzebują do odniesienia sukcesu w e‑handlu, w tym także strefę edukacyjną.

(1) Selling, General and Administrative SG&A – wskaźnik kosztów ogólnych, sprzedaży i administracji

PRZECZYTAJ TAKŻE: Ranking najskuteczniejszych prezesów »

Efekt prezesa wielosezonowego 

Paweł Kubisiak PL, Paweł Jackowski PL, Dariusz Świniarski PL

„Harvard Business Review Polska” przy współpracy z Departamentem Zarządzania Aktywami DM TMS Brokers oraz Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych przygotował drugi rok z rzędu ranking „Najskuteczniejsi prezesi 2017”.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!