Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Ekosystem, który wyzwala innowacje - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Agile

Ekosystem, który wyzwala innowacje

27 kwietnia 2023 6 min czytania

Aby szybko i sprawnie wprowadzać innowacje, warto współpracować z innymi organizacjami, także z klientami. Régis Lemmens, ekspert w dziedzinie marketingu i przedsiębiorczej sprzedaży, tłumaczy, w jaki sposób proaktywne i wspólne identyfikowanie nowych możliwości biznesowych pomaga obu stronom osiągać korzyści. Rozmawiała Joanna Socha.

Jakie trendy dostrzegasz w nowoczesnych firmach? Co się zmieniło w ostatnim czasie, jeżeli chodzi o wyzwalanie innowacyjności w firmach?

Régis Lemmens: Funkcjonująca w organizacji kultura organizacyjna może utrudniać generowanie innowacji. W wielu przedsiębiorstwach kultura świadczy o koncentracji na wydajności, a nie innowacyjności. Firmom zależy na tworzeniu środowiska sprzyjającego innowacjom, ale nie chcą tracić przy tym efektywności w produkcji. Trendem jest dziś dążenie do otwartej innowacji, w ramach której organizacje współpracują z innymi firmami, a nowe pomysły pochodzą z zewnątrz. Coraz częściej też duże organizacje decydują się na współpracę ze start‑upami. Obserwują je i wspierają, aby móc dostrzec przesłanki sukcesu na bardzo wczesnym etapie. Wiele z nich otwiera tzw. inkubatory przedsiębiorczości, które stwarzają start‑upom warunki do rozwoju i wszelkiego rodzaju udogodnienia. Później je kupują, jeśli ich pomysły okażą się trafione. Coraz popularniejsze staje się też dziś promowanie pracowników z dobrymi pomysłami ze swoich szeregów, przy jednoczesnym oferowaniu im możliwości przeniesienia się do takiego inkubatora, z dala od kultury organizacyjnej firmy. Okazuje się bowiem, że kultura sprzyjająca wydajności jest inna niż kultura sprzyjająca innowacjom, a ich połączenie jest trudne. Trzeba je oddzielić na tak długo, jak to możliwe, i zająć się ich integracją dopiero wtedy, gdy organizacja jest na to gotowa.

W artykule „Sprzedaż przedsiębiorcza” opublikowanym na łamach HBRP w marcu 2018 roku opisałeś proces współtworzenia innowacji, w ramach którego dwie firmy opracowują wspólnie innowacyjne produkty czy usługi. Czy mógłbyś rozwinąć, na czym polega proces przedsiębiorczej sprzedaży?

Sprzedaż przedsiębiorcza (entrepreneurial selling) czy też współtworzenie polega na opracowaniu produktu we współpracy z klientem. Dzięki połączeniu zasobów i kompetencji obu stron powstaje innowacyjny produkt bądź usługa. Ten proces ma kilka etapów. Pierwszy z nich następuje, gdy klient uświadamia sobie, że chce dokonać innowacji w odniesieniu do konkretnego zagadnienia. Ta świadomość musi być na tyle mocna, by obie strony (klient i handlowiec) zgodziły się współpracować przy opracowaniu wizji tej innowacji, co jest drugim etapem. Kolejną fazą jest zaangażowanie obu stron – powstaje wówczas analiza biznesowa, plany projektu. Później następuje etap działania: to wtedy muszą zostać złożone wszystkie niezbędne podpisy i przekazane zasoby, aby w ogóle doszło do implementacji projektu. Najważniejszym etapem jest jednak ewaluacja. To wówczas obie organizacje siadają do stołu i zastanawiają się, czego mogą się nauczyć, realizując dany projekt. To dla tej nauki warto jest współtworzyć. Gra toczy się o rozwój, a nie o powstanie produktu czy usługi.

Jakie korzyści przynosi firmom współtworzenie?

Poprzez wspólne i proaktywne rozwijanie nowych możliwości biznesowych przedsiębiorstwa mają dostęp do dodatkowych narzędzi, co pozwala im wprowadzać innowacje szybciej i sprawniej, a także wzbogacać je o dodatkowe elementy. Współtworzenie to także sposób na budowanie lojalności. Uwzględnienie klienta w procesie współtworzenia sprawia, że wynosi on z transakcji większą wartość, dzięki czemu możemy od niego w zamian oczekiwać lojalności. Przedsiębiorcza sprzedaż to także sposób na rebranding, ustawienie naszej marki na pozycji firmy innowacyjnej, otwartej na nowe pomysły. Takie skojarzenia są niezmiernie istotne w dzisiejszym świecie. W branży IT konkurencja jest tak duża, że twoje postrzeganie na rynku odgrywa ważną rolę. Im bardziej innowacyjny jesteś, tym szybciej możesz osiągnąć sukces.

Z tego wynika, że łatwiej jest tworzyć innowacje w kooperacji z inną firmą, korporacją lub start‑upem. Czy możliwe jest natomiast stworzenie klimatu sprzyjającego innowacjom wewnątrz firmy, bez współpracy z innymi przedsiębiorstwami?

Z całą pewnością, firmy robią to od dawna. Pytanie jednak brzmi: jakich innowacji można dokonać w ten sposób? Czy są to zupełnie nowe pomysły, czy raczej ulepszenia już istniejących rozwiązań? Gdy pracujesz nad innowacjami wewnątrz firmy, cały czas pozostajesz w ramach pewnej kultury organizacyjnej. Gdy spojrzymy na duże firmy, okaże się, że ich kultura skoncentrowana jest głównie na wytwarzaniu i dostarczaniu wartości, a niekoniecznie sprzyja innowacjom.

Z tego wynika, że jedynym sposobem na wprowadzenie istotnych, realnych innowacji jest współpraca?

Tak, trzeba wyjść na zewnątrz. Oczywiście istnieją przypadki, które dostarczają odwrotnych wniosków. Możemy spojrzeć na firmę 3M. Jej historia udowadnia, że jest ona niezwykle innowacyjna. Jeśli jednak porozmawiamy dziś z jej przedstawicielami, okaże się, że kolejne innowacje nie będą już pochodzić z wewnątrz firmy, ale spoza niej. To, co się dziś zmienia, to szybkość zmian. Dlatego właśnie trzeba współpracować z innymi. Bill Joy, założyciel Sun Microsystems, powiedział kiedyś, że najbardziej inteligentni ludzie pracują dla kogoś innego. Jeśli chcesz ich zdobyć, musisz się otworzyć na innych graczy.

Jakich rad udzielisz menedżerom, którzy chcieliby rozwinąć swoje innowacyjne podejście? Czy można nauczyć się bycia innowacyjnym?

Zdecydowanie można się tego nauczyć – ja się specjalizuję w obszarze rozwijania innowacyjnego podejścia do klienta. Według mnie świetnie sprawdza się skoncentrowanie na jednym projekcie i testowanie na nim swojego innowacyjnego podejścia krok po kroku. Gdy współpracujemy na przykład z wydawnictwem, które wydaje w Europie książki przeznaczone dla prawników, możemy zastanowić się, jak wprowadzić w takim biznesie innowacje, korzystając z sześciu kroków, które omówiłem wcześniej. Porozmawiajmy z przedstawicielami naszego klienta, zobaczmy, czy możemy ich w to zaangażować, czy da się rozpocząć jakąś innowację wspólnymi siłami. Wystartujmy i uczmy się w trakcie działań.

Moim zdaniem warto też szybko rozpocząć działania zamiast zastanawiać się za długo, jak to zrobić. Po prostu róbmy, obserwujmy i uczmy się. Weźmy jeden projekt, zanurzmy się w niego głęboko i dowiedzmy się, jak innowacja wpisuje się w kulturę organizacyjną danej firmy.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!