Poznaj rozwiązania Business Intelligence, które pozwalają małym i średnim przedsiębiorstwom generować profesjonalne raporty bez potrzeby angażowania zewnętrznych firm eksperckich.
Partnerem materiału jest Sage.

Informacja zarządcza to często nieodkryty potencjał w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Polski przedsiębiorca jest przytłoczony liczbą obowiązkowych sprawozdań, raportów i deklaracji, które musi wysyłać do organów państwowych, takich jak: urząd skarbowy, urząd statystyczny, ZUS itp. Nie dziwi więc fakt, że zainteresowanie raportami zarządczymi, czyli innymi niż obligatoryjne raporty finansowe, wciąż jest u nas na dużo niższym poziomie niż w Europie Zachodniej czy Stanach Zjednoczonych. Jeśli dołączymy do tego stosunkowo wysokie koszty generowania takich zestawień, czas potrzebny na ich opracowanie i konieczność posiadania wysokich kompetencji analitycznych, raporty zarządcze wydają się praktycznie nieosiągalne dla przedsiębiorców z sektora MŚP.
Prawdą jest, że systemy informatyczne tzw. powielarne (dużo tańsze od dedykowanych) pozwalają generować przede wszystkim raporty standardowe, obowiązkowe z punktu widzenia rachunkowości finansowej. Tymczasem raporty tworzone na życzenie, służące do przeprowadzania analiz biznesowych oraz wsparcia w podejmowaniu decyzji zarządczych, są dostarczane jako płatne rozwiązania dodatkowe. Duże firmy z reguły dysponują wystarczającymi środkami i możliwościami, aby korzystać z drogich i zaawansowanych modułów analitycznych, współpracujących z systemami ERP, których cena nierzad‑ko sięga nawet milionów złotych.
Przeczytaj komentarz eksperta »
Analityka biznesowa jest łatwiejsza, niż myślisz
IT, Analityka Magdalena Chomuszko PLWiększość osób prowadzących małe i średnie przedsiębiorstwa, poszukuje rozwiązań, które nie tylko zapewnią odpowiednią obsługę procesów biznesowych, ale także pozwolą na łatwe raportowanie

Jednak na rynku są dostępne niedrogie, proste rozwiązania programowe, niewymagające zaawansowanej wiedzy i dużego zaangażowania czasu przy wdrożeniu. Przedsiębiorca może znaleźć takie narzędzia Business Intelligence (BI), które pozwolą mu projektować raporty samodzielnie, bez potrzeby angażowania zewnętrznych, specjalistycznych firm eksperckich. System ERP wspierający wielowymiarowość, czyli pozwalający na przypisanie wielu dodatkowych, spersonalizowanych atrybutów do przetwarzanych danych, a następnie wyszukiwanie, grupowanie, przetwarzanie i raportowanie informacji z wykorzystaniem tych znaczników (np. Sage Symfonia ERP), znacząco upraszcza nie tylko strukturę danych, ale także interakcję z tymi danymi.
Przedsiębiorstwa, które efektywniej wykorzystują dane, rozwijają się o 35% szybciej od pozostałych. Mogą one oczekiwać o 1/3 wyższego wzrostu zysku rok do roku w porównaniu z resztą firm.
Niestety, większość osób prowadzących firmy nie jest świadoma istnienia tego typu rozwiązań i z reguły nie zdaje sobie także sprawy z tego, że budowane dzięki nim raporty mogą stanowić o ich przewadze rynkowej.
Czy MŚP potrzebują analityki biznesowej
Myśląc o firmach z sektora MŚP, mamy z reguły przed oczami małe zespoły, niewielkie budżety, ograniczone zasoby, ale i większą elastyczność w porównaniu z dużymi przedsiębiorstwami. Jednym z warunków, by skorzystać z tej elastyczności, która w przypadku mniejszych organizacji może stanowić o ich konkurencyjności, jest wiedza o aktualnej sytuacji firmy i realna ocena szans rynkowych. Temu właśnie służy analityka biznesowa. W gospodarce opartej na wiedzy i upowszechnianiu big data podejmowanie decyzji na podstawie własnej intuicji jest ryzykowną strategią. Tymczasem im większą wiedzę o produktach, usługach, środowisku biznesowym i klientach mają zarządzający, tym precyzyjniej są w stanie opracować dopasowaną do sytuacji strategię rozwoju firmy. Potwierdzają to opinie samych przedsiębiorców.
Ten tekst jest częścią projektu How to do IT. To twój sprawdzony przewodnik po cyfrowej transformacji i technologiach dla biznesu. Zapisz się na newsletter projektu!
Z badań Wpływ efektywności wykorzystania danych na wyniki działalności przedsiębiorstw średniej wielkości w regionie Europy i Ameryki Północnej, przeprowadzonych przez firmę IDG Research Services na zlecenie Sage (2015), płynie kilka ciekawych wniosków, które przedsiębiorcom nie tylko ze średnich, ale także małych przedsiębiorstw powinny dać do myślenia:
Przedsiębiorstwa, które efektywniej wykorzystują dane, rozwijają się o 35% szybciej od tych, w których danych się nie analizuje lub analizuje sporadycznie. Mogą one oczekiwać o 1/3 wyższego wzrostu zysku rok do roku w porównaniu z resztą firm.
Wzrost przychodów i rentowności jest uwarunkowany usprawnieniami w zakresie biznesowej analityki danych. Dla przykładu: wyliczono, że usprawnienie możliwości analitycznych firmy o 20% pozwoli uzyskać o 2,6% wyższe przychody oraz zwiększyć rentowność o 2,2%. Poprawa wyników jest możliwa m.in. dzięki większemu prawdopodobieństwu optymalizacji zapasów i przestrzeni magazynowej (prawdopodobieństwo to wzrasta u tych firm czterokrotnie) i szybszemu (o ponad 11%) wprowadzaniu na rynek nowych produktów i usług.
Usprawnienia w zakresie jakości danych przekładają się m.in. na jakość procesów obsługi klientów – w tym obszarze wykazano możliwość wzrostu o 9%. Jednocześnie dzięki tego rodzaju usprawnieniom firmom łatwiej utrzymać działalność w zgodności z regulacjami i wymogami prawnymi (możliwość wzrostu o ponad 6%).
Usprawnienia w zakresie użyteczności danych mają pozytywne przełożenie na produktywność przedsiębiorstw. Wykazano, że w ten sposób można o 10% skrócić czas poświęcany na zadania nieproduktywne.
Badanie wykazało ponadto, że istnieją powiązania między atrybutami określającymi zdolność przedsiębiorstwa do wykorzystywania zasobów informacyjnych a ważnymi kryteriami oceny działania przedsiębiorstw. Są to:
Analiza biznesowa – wpływ przede wszystkim na wzrost przychodów oraz poprawę rentowności, a także na czas dostarczania nowych usług/produktów na rynek, zarządzanie sprzedażą oraz poprawę procesów planowania i prognozowania.
Użyteczność danych – przekłada się na optymalizację działań nieprodukcyjnych, skracanie czasu trwania różnych operacji i lepsze zarządzanie zasobami organizacji.
Jakość danych – ma wpływ na wiele aspektów działalności, m.in.: obsługę klientów, doskonalenie jakości i efektywności sprzedaży, zapewnienie zgodności z przepisami, a także precyzyjniejszą ocenę ryzyka oraz dokładne raportowanie.
Dostępność danych – ma znaczenie przy wdrażaniu w przedsiębiorstwie innowacji oraz poszerzaniu możliwości lepszego dotarcia z ofertą do rynku.
Trudno znaleźć argument, dlaczego firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw nie miałyby korzystać z potencjału, jaki daje im analityka biznesowa. Wiele programów analitycznych jest coraz bardziej intuicyjnych. Dostęp do narzędzi typu Business Intelligence nie musi wiązać się z zakupem całej infrastruktury informatycznej, bo na rynku jest wiele rozwiązań chmurowych, dostępnych w modelach subskrypcyjnych. Sami dostawcy oprogramowania także mają coraz większe doświadczenie we współpracy z małymi i średnimi przedsiębiorstwami, dzięki czemu oferują lepiej dopasowane rozwiązania. Wydaje się więc, że główną barierą wykorzystania Business Intelligence w mniejszych firmach jest niewystarczająca wiedza. Pora to zmienić!
Przeczytaj pozostałe komentarze »
Jak unikać błędów przy robotyzacji
Technologia, IT Jarosław Gracel PL, Renata Poreda PLRobotyzacja i automatyzacja procesów produkcyjnych to naturalny etap przygotowania przedsiębiorstwa do przemysłu 4.0.

Zanim rozpocznie się wdrożenie
Technologia, IT Radomir Bordon PLNim jeszcze firma zdecyduje się na transformację technologiczną, powinna włączyć IT w proces podejmowania kluczowych decyzji w przedsiębiorstwie.

Marketing, sprzedaż i obsługa klienta nastawione na dane
Bezpieczeństwo i prywatność, Dane Piotr Kwiatkowski PL25 maja zaczną obowiązywać nowe przepisy o ochronie danych osobowych. Większość firm wciąż nie dostosowała swojej działalności do wymagań prawnych. Czy firmy stać na takie ryzyko?

Gospodarka analityczna
IT, Analityka Alicja Wiecka PLPostępująca cyfryzacja i związany z nią wysyp innowacyjnych produktów czy usług spowodowały, że analityka przestała być postrzegana wyłącznie jako pożyteczne narzędzie wspierające innowacje.
