Gospodarka europejska się rozwija, a firmy nie ustają w zwiększaniu produkcji i sprzedaży, co wpływa na zwiększenie zapotrzebowania na transport i obsługę logistyczną. Rosnące wymagania ze strony klientów i coraz większa ilość towarów do przewiezienia przy jednoczesnym braku kadr powodują, że rynek wymusza wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań. W obliczu tych wyzwań firmy transportowe muszą stawiać na innowacyjność i elastyczność.
Partnerem materiału jest Raben Logistics Polska.

Branża transportowa operuje na niskich marżach, a zarazem wymaga wysokich nakładów inwestycyjnych i ponosi wysoką odpowiedzialność – szczególnie za magazynowane towary. Do niedawna wielu klientów przy wyborze partnerów kierowało się przede wszystkim ceną. To w połączeniu z wysokimi kosztami pracy, niskim bezrobociem i malejącymi zasobami ludzkimi oraz nowymi obciążeniami nakładanymi na firmy transportowo-logistyczne powoduje, że przedsiębiorstwa z tego sektora są mocno skupione na optymalizacji kosztów. Cena pozostaje istotnym czynnikiem przy zleceniach prostych usług. Gdy natomiast usługa staje się bardziej skomplikowana, klienci częściej zwracają większą uwagę również na stabilność, jakość i doświadczenie operatora, a także przejęcie przez niego odpowiedzialności za ocenę i zarządzanie ryzykiem. To one decydują o podjęciu lub kontynuacji współpracy. Stąd też operatorzy logistyczni tacy jak Raben konkurują jakością opartą na inteligentnych i kompleksowych rozwiązaniach.
Optymalizacja u podstaw
Grupa Raben cały czas szuka rozwiązań, które pozwolą świadczyć usługi coraz lepiej i wydajniej. Od lat najlepszym źródłem tego typu innowacji w procesie są sami pracownicy firmy. Na czym to polega? Każdy stara się usprawnić swoje miejsce pracy, rozsądnie gospodarując zasobami. Dzięki programowi lean management o nazwie Better Every Day to właśnie pracownicy magazynu, transportu i obsługi klienta w dużym stopniu wzbogacają organizację o nowe rozwiązania poprawiające jakość serwisów, optymalizujące procesy, a co za tym idzie – obniżające koszty po stronie zarówno firmy, jak i jej klienta.
Bardzo ważnym aspektem podejścia służącego ograniczaniu kosztów jest sam sposób pracy z klientami. Każdy klient współpracuje z opiekunem (pracownikiem działu obsługi klienta) lub z zespołem opiekunów złożonym z ekspertów, których rolą jest zarządzanie procesem logistycznym na poszczególnych jego etapach i doskonalenie procedur tam, gdzie to możliwe. By skuteczniej wykrywać szanse optymalizacji, Raben Logistics Polska w ramach programu Better Every Day zaprasza klientów oraz partnerów do udziału w warsztatach optymalizacyjnych. W ten sposób często udaje się osiągnąć niespodziewanie dobre efekty.
Biznes nie istnieje bez strategii. »
Firma nie osiągnęłaby takiego poziomu dbałości o klienta, gdyby nie unikalna kultura organizacyjna oparta na wartościach. Jej elementami są przedsiębiorczość, wiarygodność, zorientowanie na cel i kontakty pozbawione sztywnych barier. Takie środowisko sprzyja współpracy, pozytywnym relacjom i przełomowym pomysłom. Ponadto wdrożenie wielu innowacyjnych rozwiązań umożliwia w dużym stopniu utworzony w Grupie Raben dział ds. badań i rozwoju – Genius Lab. Zajmuje się on m.in. poszukiwaniem możliwych do wdrożenia innowacji technologicznych, które mogą służyć zarówno optymalizacji już funkcjonujących procesów, jak i tworzeniu zupełnie nowych modeli działania.
Współpraca ludzi z technologią
Branża TSL jest jednym z segmentów gospodarki, które chętnie wspomagają pracowników, wykorzystując najnowsze zdobycze techniki. Praca kierowcy oraz osób zatrudnionych w magazynie jest szczególnie wymagająca. W związku z tym innowacje poprawiające pracę ludzi są wprowadzane na poziomie pojedynczego pracownika magazynu, a kończą się na systemach zarządzających funkcjonowaniem całego przedsiębiorstwa. Dziś nie sposób sobie wyobrazić dużego magazynu bez zaawansowanych systemów wsparcia i analiz, które pomagają człowiekowi w zawiadywaniu wszystkimi procesami logistycznymi.
Dużym odciążeniem dla magazynierów jest wprowadzanie automatyzacji linii pakujących, przesyłających i foliujących towar. Nowoczesne linie pakujące zwiększają wydajność pracy i ułatwiają kompletowanie palet. Podobnie jest w przypadku zautomatyzowanych linii foliujących. Dzięki nim możliwe jest mniejsze zużycie folii do pakowania, co niesie dużą wartość pod względem ekonomicznym i ekologicznym, właściwa ochrona towarów podczas transportu, co obniża wskaźnik zwrotów i reklamacji, eliminacja błędów w etykietowaniu i płynny ruch towarów między strefą pakowania a rampami załadunkowymi.
W Raben wprowadzono także nowoczesne taśmociągi teleskopowe sterowane za pomocą pulpitu umiejscowionego na ruchomej platformie, umożliwiają dostarczenie produktu, np. opon z magazynu wprost na rampę załadunkową, poprawiając ergonomię i bezpieczeństwo transportu towarów na terenie zakładu. Optymalizują również cały załadunek i rozładunek zarówno pod względem czasu, jak i wykorzystania powierzchni ładunkowej. Zapobiegają zabrudzeniu przesyłanych elementów, a także minimalizują czas postoju ciężarówek. W ten sposób większa ilość pracy może być wykonywana w krótszym czasie, przy znacznie mniejszym wysiłku ze strony pracownika.
Co przywiezie przyszłość
Procesy logistyczne są pod dużym wpływem innowacji. Szybkich postępów można oczekiwać w rozwoju technologii komunikacji między urządzeniami (M2M – machine to machine), które uproszczą automatyzację procesów logistycznych w magazynie i transporcie. Śledzenie przesyłki pomiędzy magazynem, miejscem doręczenia wskazanym przez klienta (odbiorca będzie na bieżąco informowany o jej położeniu) w znacznym stopniu przyczyni się do skutecznej wymiany statusów o realizacji dostawy i lepszej organizacji pełnego łańcucha dostaw. Jest to rozwiązanie, nad którym Grupa Raben obecnie pracuje.
Ponadto w ciągu najbliższych lat w transporcie drogowym i dystrybucji czeka nas likwidacja dokumentów papierowych, które zostaną zastąpione nie tylko elektronicznymi listami przewozowymi czy dokumentami eWZ, co miało już miejsce w Grupie Raben. W przyszłości monitorowanie stanu i statusu przesyłek drobnicowych w czasie rzeczywistym pozwoli udoskonalić zarządzanie towarami.
Dane zgromadzone w ramach całego łańcucha dostaw umożliwią monitoring standardów i wymagań prawnych – od liczby godzin pracy kierowców, przez sposób zarządzania towarami, aż po prędkość pojazdów i kontrolowanie zużycia paliwa. Otwartą kwestią pozostaje natomiast wykorzystanie pojazdów autonomicznych. Poza koniecznymi nakładami inwestycyjnymi w pojazdy i infrastrukturę konieczne jest też odpowiednie dopasowanie przepisów prawa zarówno polskiego, jak i europejskiego.
Grupa Raben testuje obecnie rozmaite technologie, które pozwolą na wprowadzenie inteligentnych rozwiązań w magazynach i w transporcie. Skuteczne wdrażanie tego typu narzędzi przełoży się nie tylko na optymalizację transportu i kosztów z tym związanych, ale także na lepsze wykorzystanie kurczących się zasobów kadrowych oraz wyższą jakość i poziom obsługi klienta.
To jest komentarz. Przeczytaj tekst główny »
Ile kosztuje lojalność
Strategia | Zarządzanie działaniami operacyjnymi, Kierowanie zespołami Grzegorz S. Woelke PL, Lidia Zakrzewska PLDwa lata temu w transporcie, spedycji i logistyce panował rynek zleceniodawcy. Dziś rynek się odwrócił.
