Lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i w Europie Środkowej w firmie Deloitte, Irena Pichola, opowiada, w jaki sposób transformacja kultury organizacyjnej z uwzględnieniem zmian społecznych wpływa na przywództwo i zaangażowanie milenialsów.
Co się zmienia na świecie, jeśli chodzi o rolę, jaką pełni społeczna odpowiedzialność biznesu?
Zarządy zaczynają sobie zdawać sprawę z tego, że nie da się robić biznesu tak jak w przeszłości ze względu m.in. na problem z dostępem do kapitału ludzkiego. Rośnie też siła jednostki, zwłaszcza w grupie milenialsów. Pojedynczy pracownik ma coraz więcej do powiedzenia. Rynek pracownika zaczyna narzucać sposób, w jaki firma będzie się rozwijała. To pracownik będzie mógł decydować, czy chce związać się z danym przedsiębiorstwem, czy jego model bądź kultura organizacyjna mu odpowiada, czy jego potrzeby dotyczące elastycznego czasu pracy albo równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym są brane pod uwagę. Rozwój mediów społecznościowych sprawia, że coraz łatwiejsze jest wyrażenie opinii na temat firmy, a wszelkie niepochlebne komentarze mają dużą siłę rażenia. Coraz szybciej rozprzestrzeniają się złe wiadomości, więc zdobycie zaufania i lojalności jest na wagę złota. Współczesne firmy chcą być odpowiedzialne. Liczy się dla nich nie tylko przychód, ale też wpływ, jaki wywierają na społeczeństwo.
Czy polscy przedsiębiorcy umieją wykorzystać potencjał kryjący się w działalności społecznej?
Nie do końca. Nasze badania wskazują, że zarządzanie wpływem społecznym jest dla nas mniej ważne niż dla firm w skali globalnej. Nie umiemy się jeszcze mądrze angażować społecznie i kształtować kultury organizacyjnej z uwzględnieniem misji społecznej czy myśleć o naszych produktach i usługach jako spełniających ważniejsze cele społeczne lub środowiskowe. Jeżeli już angażujemy się w CSR, to bardzo punktowo, rzadko kiedy strategicznie, łącząc cele, w które się angażujemy, z naszymi naturalnymi atutami i kompetencjami branżowymi. Nie dostrzegamy w tym w wystarczającym stopniu wartości długoterminowej, nie czujemy, że przyczyniamy się w ten sposób do czegoś większego, do pozytywnej zmiany społecznej, nie podchodzimy do tego misyjnie. Takie poczucie misji ujawnia się za granicą. Na świecie CSR coraz częściej jest kojarzony z przyczynianiem się do pozytywnych zmian w społecznościach lokalnych, budowaniem wartości. Takie korzyści z CSR dostrzega 30% respondentów na świecie, natomiast w Polsce tylko 19%. Co ciekawe, z naszych badań wynika, że organizacje, które lepiej zarządzają społeczną odpowiedzialnością biznesu i starają się, aby ich działalność była związana z wypełnianiem misji społecznej, są bardziej innowacyjne.
Czy budowa kultury organizacyjnej z uwzględnieniem społecznej odpowiedzialności wpływa na zaangażowanie i przywództwo pracowników?
Na pewno. Z perspektywy firmy zysk finansowy zawsze będzie kluczowy. Ale dla pracownika coraz większego znaczenia nabiera sposób generowania zysku. To właśnie aspekty niefinansowe zdecydują o tym, jak bardzo pracownicy będą utożsamiać się z firmą, szczególnie na tak konkurencyjnym rynku. Badania Deloitte dowodzą, że firmy, które zarządzają wpływem społecznym i komunikują go, nie tylko przyciągają najlepszych ludzi i potrafią ich utrzymać, ale też wzmacniają zaangażowanie pracowników i sprawiają, że chcą być liderami.
Współczesne firmy chcą być odpowiedzialne.
TweetnijJak powinno wyglądać zarządzanie wpływem społecznym?
Przede wszystkim firma powinna pracować nad tworzeniem kultury sprzyjającej takim działaniom, a jest to podejście długofalowe. Kultury organizacyjnej nie można zmienić z dnia na dzień. Chcąc świadomie na nią wpływać w tym wymiarze, trzeba zacząć od góry – liczy się współpraca w zarządzie. Zarząd powinien mieć spójną definicję celów firmy, misji i wizji, które chce realizować i umiejętnie je komunikować. Warto odnieść się do podstawowej działalności, odpowiedzieć na pytania, jaką wartość kreujemy społecznie, czy możemy ją zmierzyć, a później postawić sobie cele, które pozwalają ją realizować. Jak zatem przekształcić firmę w organizację odpowiedzialną?, budowaniem wartości. Takie korzyści z CSR dostrzega 30% respondentów na świecie, natomiast w Polsce tylko 19%. Co ciekawe, z naszych badań wynika, że organizacje, które lepiej zarządzają społeczną odpowiedzialnością biznesu i starają się, aby ich działalność była związana z wypełnianiem misji społecznej, są bardziej innowacyjne.
Czy budowa kultury organizacyjnej z uwzględnieniem społecznej odpowiedzialności wpływa na zaangażowanie i przywództwo pracowników?
Na pewno. Z perspektywy firmy zysk finansowy zawsze będzie kluczowy. Ale dla pracownika coraz większego znaczenia nabiera sposób generowania zysku. To właśnie aspekty niefinansowe zdecydują o tym, jak bardzo pracownicy będą utożsamiać się z firmą, szczególnie na tak konkurencyjnym rynku. Badania Deloitte dowodzą, że firmy, które zarządzają wpływem społecznym i komunikują go, nie tylko przyciągają najlepszych ludzi i potrafią ich utrzymać, ale też wzmacniają zaangażowanie pracowników i sprawiają, że chcą być liderami.
Współczesne firmy chcą być odpowiedzialne.
TweetnijJak powinno wyglądać zarządzanie wpływem społecznym?
Przede wszystkim firma powinna pracować nad tworzeniem kultury sprzyjającej takim działaniom, a jest to podejście długofalowe. Kultury organizacyjnej nie można zmienić z dnia na dzień. Chcąc świadomie na nią wpływać w tym wymiarze, trzeba zacząć od góry – liczy się współpraca w zarządzie. Zarząd powinien mieć spójną definicję celów firmy, misji i wizji, które chce realizować i umiejętnie je komunikować. Warto odnieść się do podstawowej działalności, odpowiedzieć na pytania, jaką wartość kreujemy społecznie, czy możemy ją zmierzyć, a później postawić sobie cele, które pozwalają ją realizować. Jak zatem przekształcić firmę w organizację odpowiedzialną? Należy wsłuchać się w potrzeby zarówno organizacji, jak i jej otoczenia, inwestować w szeroko pojęty ekosystem społeczny, współpracować z innymi podmiotami w jego ramach i aktywnie zarządzać swoją rolą w społeczeństwie.
Czy firmy w Polsce potrafią myśleć długoterminowo?
Z pewnością dla wielu organizacji stanowi to wyzwanie, przede wszystkim dla spółek, w których zarządy mają w najlepszym razie perspektywę kilku lat kadencji. Niemniej jednak jest to możliwe. Świetnie sobie radzą na przykład spółki rodzinne, bo koncentracja na tym, co chcą osiągnąć w przyszłości, jest wpisana w ich strategię. Takie firmy wiedzą, że na szali leżą ich dobre imię, reputacja, ale też relacje z sąsiadami. Dlatego chcą myśleć długoterminowo i wiele zyskują. Ich pracownicy doskonale wiedzą, do czego dąży przedsiębiorstwo, i utożsamiają się z jego misją. Wierzę, że realizacja misji społecznej w Polsce zacznie nabierać na znaczeniu, aż w końcu stanie się standardem.
PRZECZYTAJ TAKŻE: CSR w Polsce »
Nowe oblicze CSR w Polsce
Odpowiedzialność społeczna, Etyka Joanna Socha PLOrganizacje badające społeczną odpowiedzialność biznesu w Polsce nie mają wątpliwości: coraz więcej rodzimych firm stara się prowadzić swoją działalność w odpowiedzialny sposób – z troską o otoczenie i z dbałością o środowisko.
