Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Digitalizacja

Siedem pytań dotyczących sprzedaży wielokanałowej

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Ten artykuł możesz także odsłuchać!

Polskie firmy stoją przed wyzwaniem wdrażania efektywnych struktur sprzedaży wielokanałowej. O tym, na jakie pytania należy sobie odpowiedzieć, by odnieść sukces, mówi John DeSarbo, ekspert zarządzania kanałami sprzedaży. Rozmawia Filip Szumowski.

John DeSarbo będzie gościem specjalnym organizowanej przez ICAN Institute konferencji Sprzedaż wielokanałowa 3.0, która odbędzie się 2 marca w Warszawie, www.desarbo.pl.

Rewolucja cyfrowa stwarza liczne możliwości rozwoju nowych kanałów sprzedaży oraz wspierania kanałów tradycyjnych. Czy istnieje uniwersalny sposób na skuteczne wykorzystanie rozwiązań, jakie niosą ze sobą nowe technologie?

Obecnie firmy mają wiele możliwości promowania, sprzedawania i dostarczania klientom produktów i usług. Innowacje w obszarze różnych technologii – na przykład: praca w chmurze, media społecznościowe, mobilność, analiza wielkich zbiorów danych – stwarzają wielkie szanse dla wszystkich firm – dużych i małych. Muszą one jednak zdecydować, jaki miks kanałów najbardziej odpowiada profilowi ich działalności, i zainwestować środki w zasoby i programy, które uruchomią te kanały i zwiększą ich wydajność. Niestety, liczba tych możliwości bywa przytłaczająca i łatwo się w tym wszystkim pogubić. Zmiany zachodzą tak szybko, że bardzo trudno podjąć decyzję, jak ostatecznie powinna wyglądać nasza strategia sprzedażowa.

Czym więc powinny kierować się firmy, które chcą wykorzystać szanse, jakie niesie wielokanałowość?

Aby określić optymalne połączenie kanałów, firmy powinny poznać preferencje klientów co do kanału sprzedaży. Należy zrozumieć, w jaki sposób chcą oni zdobywać wiedzę o naszych produktach i usługach oraz jak zamierzają je kupować i konsumować. Oczywiście warto również obserwować zmiany i trendy występujące w naszej branży, a zwłaszcza te zmiany, które pojawiają się w modelach biznesowych i łańcuchach wartości konkurentów.

Wiele organizacji, chcąc promować, sprzedawać i dostarczać produkty i usługi, korzysta ze współpracy z partnerami funkcjonującymi w ramach kanału sprzedaży. W niektórych branżach, na przykład w sektorze zaawansowanych technologii, produkcji przemysłowej czy opiece zdrowotnej, w odpowiedzi na zmieniające się trendy rynkowe partnerzy funkcjonujący w ramach kanału sprzedaży zmieniają modele biznesowe. Ważne jest, by producenci zrozumieli te zmiany oraz następstwa, jakie rodzą dla strategii przyjmowanej w odniesieniu do kanałów sprzedaży.

Wynika z tego, że firmy, które zamierzają wdrożyć strategię sprzedaży wielokanałowej, muszą przeanalizować mnóstwo czynników. Na co powinny zwrócić uwagę w pierwszej kolejności, by ograniczyć ryzyko podjęcia błędnych decyzji?

Aby uniknąć zbędnych komplikacji, zazwyczaj radzę firmom, by przy ocenie proponowanych zmian w strategii kanałów zwracały uwagę na siedem podstawowych kwestii:

  1. Czy rozważana zmiana zwiększy dostęp do klientów, biorąc pod uwagę ich miejsce zamieszkania i preferencje?

  2. Jaki przyniesie wpływ na koszty promowania i sprzedaży produktów i usług, a także koszty prowadzenia działalności operacyjnej?

  3. Czy firma i jej partnerzy w kanale sprzedaży mają potencjał potrzebny do wdrożenia tych zmian?

  4. Czy firma będzie w stanie motywować podmioty funkcjonujące w kanale sprzedaży do inwestowania w proponowaną strategię?

  5. W jakim stopniu firma będzie w stanie wpływać na działania podejmowane w kanale sprzedaży i kontrolować je?

  6. Czy wprowadzane zmiany mogą doprowadzić do konfliktów wewnątrz kanału sprzedaży?

  7. W jaki sposób na wprowadzane zmiany zareagują konkurenci?

Uzyskanie odpowiedzi na te siedem pytań skłania wiele firm do stosowania rozwiązań hybrydowych, czyli wykorzystania wielu kanałów sprzedaży, bezpośrednich i pośrednich. Wynika to z faktu, że klienci mają tendencje do stosowania różnych scenariuszy zakupowych. W niektórych przypadkach nabywcy poszukują towaru w Internecie, ale kupują od przedstawiciela handlowego lub partnera firmy działającego w określonym kanale sprzedaży, z którym można się spotkać osobiście. W innych wolą kupować proste, niepowiązane produkty bezpośrednio od producenta, natomiast złożone, zintegrowane rozwiązania – od wyspecjalizowanego dostawcy. Jeżeli firmy mają szerszy wachlarz produktów lub usług, często potrzebują wielu kanałów sprzedaży, tak by mogły zapewnić nabywcom bezproblemowe doświadczenia zakupowe, jeśli wybiorą oni więcej niż jeden kanał.

Oznacza to, że w każdym z tych kanałów niezwykle istotna jest jakość współpracy dostawców produktów i usług z pośrednikami.

Dostawcy doskonale wiedzą, że aby zachować konkurencyjność, muszą zadbać o pozytywne doświadczenie klienta i że sami nie mogą kontrolować tego doświadczenia. W wielu przypadkach to, czy uda im się odpowiednio komunikować i realizować propozycję wartości, zależy od ich partnerów w obrębie danych kanałów. Dlatego powinni z tymi partnerami ściśle współpracować, by poznawać preferencje klientów i być w stanie zaspokoić ich potrzeby.

Moim zdaniem najlepszym sposobem na poprawienie przez firmy współpracy z ich partnerami jest dzielenie się spostrzeżeniami na temat trendów rynkowych, możliwości prowadzenia sprzedaży, problemów z konkurencją itd. Obecnie można gromadzić niespotykane dotychczas ilości danych, analizować je w celu identyfikacji możliwości wzrostu oraz dzielić się zdobytą wiedzą z partnerami odpowiedzialnymi za określone kanały sprzedaży.

Jaką rolę w dobie wielokanałowości ma do spełnienia sprzedawca? Czy organizacje powinny wspierać sprzedawców w radzeniu sobie z nowymi wyzwaniami?

Klienci coraz częściej pozyskują informacje z sieci, korzystając ze stron internetowych firm lub mediów społecznościowych, dlatego są w stanie sami sobie odpowiedzieć na wiele pytań, które wcześniej zazwyczaj były zadawane sprzedawcy. Dziś nie muszą już rozmawiać ze sprzedawcami o podstawach, są lepiej wyedukowani i bardziej samodzielni. Niesie to dramatyczne konsekwencje dla organizacji sprzedaży. Przedstawiciele handlowi nie mogą już odnosić sukcesów, polegając jedynie na omówieniu cech produktu lub usługi, które sprzedają. Powinni więc dostarczyć klientom informacji, których ci nie są w stanie samodzielnie znaleźć w Internecie. Warto więc tworzyć tę wartość w trakcie spotkań handlowych, oceniając potrzeby nabywcy, demonstrując, w jaki sposób produkt lub usługa może rozwiązać jego problem, oraz wyjaśnić, dlaczego rozwiązanie tego problemu jest dla klienta istotne. W pewnym sensie praca sprzedawcy polega na zmianie roli z „komunikatora wartości” na „kreatora wartości”, a jest to już o wiele bardziej wymagające zadanie.

Aby wdrożyć ten nowy model sprzedaży, firmy w pierwszej kolejności powinny przedefiniować rolę i zakres odpowiedzialności przedstawicieli handlowych oraz zidentyfikować kluczowe kompetencje, których potrzebuje sprzedawca, by móc odnieść sukces.

W marcu będzie pan gościem specjalnym na konferencji „Sprzedaż wielokanałowa 3.0”. O czym będzie pan rozmawiał z polskimi przedsiębiorcami?

Podczas konferencji zamierzam skoncentrować się na dwóch tematach: strategii kanałowej i zarządzaniu kanałami. Będę mówił o tym, jak firmy mogą określić optymalne dla siebie kanały oraz wdrożyć wielokanałową strategię sprzedaży. Zamierzam także opowiedzieć o tym, jak projektować i budować kanały hybrydowe, a także jak nimi zarządzać.

Moim celem jest przedstawienie w odpowiednich proporcjach wiedzy teoretycznej i praktycznej. Zamierzam pokazać na przykładach podstawową strategię kanału sprzedaży oraz związane z nią praktyki zarządcze, które powinien znać każdy przedsiębiorca oraz dyrektor marketingu i sprzedaży.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Działaj sprawnie! »

Jak nauczyć się zwinnej sprzedaży 

Jill Konrath , Paweł Górecki PL

Najważniejsze jest, aby sprostać oczekiwaniom klienta.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!