Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Ewa Łabno-Falęcka: Luksus umiera ostatni - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Agile

Ewa Łabno-Falęcka: Luksus umiera ostatni

27 kwietnia 2023 6 min czytania

Menedżerowie firmy R.Marcobi mogą zmniejszyć zagrożenie wynikające z cenowych posunięć konkurentów przez wzmocnienie komunikacji i podkreślenie atutów oraz wyróżników marki lub przez wprowadzenie nowej i tańszej submarki. Jedyne, czego im nie wolno zrobić, to wziąć udział w wojnie cenowej.

Ewa Łabno-Falęcka: Luksus umiera ostatniEwa Łabno-Falęcka: Luksus umiera ostatni

Trudna sytuacja gospodarcza zwykle nie powoduje zachwiania rynku dóbr luksusowych. Nawet w czasie zawirowań rynkowych pozostaje on stabilny lub – paradoksalnie – nawet rośnie. Dobrą kondycję tego segmentu rynku potwierdza wiele opublikowanych niedawno badań i analiz, w tym raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce 2012” czy raport Bain & Company omawiany przez bohaterów studium przypadku.

I rzeczywiście – luksus umiera ostatni. Tyle że z perspektywy makroekonomicznej. Patrząc z perspektywy mikro, czyli z punktu widzenia przedsiębiorstwa, masowe obniżki u konkurencji muszą powodować niepokój i odruchową chęć do wpisania się w ten trend. Z perspektywy Grażyny i Marka przed przedsiębiorstwem pojawiło się widmo niezrealizowania planów sprzedażowych, utraty klientów na rzecz marek oferujących redukcje cenowe i w efekcie zastoju w rozwoju firmy. Stąd bierze się początkowa chęć Grażyny, by konkurować ceną. Uważam jednak, że to zdecydowanie zły pomysł. W marketingu albo jesteśmy pierwsi, albo nie ma nas wcale. Nie wskakujemy do pociągu, o którym nie wiemy, dokąd pędzi. Poza tym – jak dowodzi np. ostatnia wojna cenowa i rabatowa w branży motoryzacyjnej w latach 2008–2010 w USA – konkurowanie ceną to droga do samozagłady marki (i to jeszcze luksusowej!). A pamiętajmy, że marka to 50–70% wartości firmy. Dlatego w pełni zgadzam się z Robertem i Rafałem i nie rekomendowałabym obniżki cen na markowe wyroby R.Marcobi.

Potrzeba dobrej komunikacji. Co zatem należy zrobić? Zastanówmy się, jakie główne aktywa ma w ręku firma R.Marcobi. Po pierwsze – markę, wykreowaną dużymi nakładami sił i środków przez 20 lat, dobrą polską markę, popularną w środowisku aktorów i celebrytów, a więc trendsetterów i liderów opinii, którzy mogą być trampoliną w komunikacji marketingowej. Po drugie – sygnowane tą marką eleganckie skórzane torby i paski mają niepowtarzalny i oryginalny design, a przy tym są dobrze wykonane. I po trzecie – fakt, że są to wyroby produkowane w Polsce zgodnie z najlepszymi zasadami sztuki, jest sporym atutem przy powszechnym zalewie „chińszczyzny”. A więc zamiast obniżać cenę na nowe wyroby, należy koniecznie wzmocnić markę przez odpowiednią komunikację produktu, który ma się jawić jako perfekcyjne połączenie wartości użytkowych, funkcjonalnych i emocjonalnych.

W marketingu albo jesteśmy #pierwsi, albo nie ma nas wcale

Jako że ceny luksusowych wyrobów skórzanych wzrosły w ostatnim czasie o ponad 60%, a R.Marcobi podnosił je nawet w nieco szybszym tempie, można obniżyć ceny na stare kolekcje, ale pod warunkiem że towarzyszyłaby temu odpowiednia komunikacja. Dzięki temu firma zainteresuje i w efekcie pozyska nowych klientów.

Jeśli chodzi o nową kolekcję, to radziłabym utrzymać obecny poziom cenowy i wzmocnić komunikację, niekoniecznie przez kosztowne kampanie medialne. Można to uczynić np. przez tzw. celebrity endorsement, czyli wybranie na ambasadora marki popularnej osoby, z której opinią liczy się grupa docelowa. Ekskluzywność i wysoką jakość wykonania produktów można podkreślić, angażując znaną polską modelkę występującą na zagranicznych wybiegach. Tym samym pojawi się szansa zaistnienia na nowych rynkach.

Ryzyko rozwodnienia marki. Alternatywą rozważaną przez menedżerów firmy jest rozszerzenie marki luksusowej o młodą i tańszą markę, które wiąże się z kilkoma czynnikami ryzyka. Zastanówmy się, czy ryzyko nie będzie większe niż korzyści. Pierwszym z tych czynników jest utrata wartości poprzez osłabienie lub rozwodnienie marki podstawowej, która do tej pory umożliwiała uzyskiwanie wysokich cen i marży. Jednak w tym konkretnym przypadku zagrożenie nie jest duże, bowiem R.Marcobi ma na rynku luksusowej galanterii stabilną pozycję i lojalnych klientów. Poza tym stworzenie submarki – derywatu (np. R.Marcobi Young) – mogłoby współgrać z charakterem nowej grupy docelowej, jednocześnie nie zacierając i nie psując charakteru marki podstawowej. Drugą niewiadomą jest pytanie, jak szybko i jakim nakładem środków uda się wykreować nową markę. Ale i tu R.Marcobi ma sporo atutów w rękawie: nową markę można promować i sprzedawać zarówno w istniejącej sieci sprzedaży, jak i w internecie. Trzecie niebezpieczeństwo wiąże się z brakiem doświadczenia w zakresie zarządzania kilkoma markami. Tu Grażyna i Marek będą musieli prawdopodobnie skorzystać z doświadczeń lub konsultingu osób posiadających wiedzę o rynku, konkurencji i potencjalnych klientach nowej marki.

Analizując te czynniki, można dojść do wniosku, że R.Marcobi ma spore szanse na skuteczne rozszerzenie oferty oraz zwiększenie udziałów w rynku dzięki nowej, młodej submarce. Jednak nowa linia produktów musi bezwzględnie mieć cechy wspólne z produktem sygnowanym główną marką, co pozwoli obu liniom zachować status marki premium. Jako że R.Marcobi jest silną i uznaną marką, klienci z większym zaufaniem podejdą do zakupu nowej linii produktów i będą postrzegać nową linię jako innowacyjność marki, co wzmocni jej pozycję na rynku i szanse na wejście w nowe segmenty rynku oraz nowe rynki (Moskwa). Mogą nawet pojawić się synergie i wzrost siły marki pierwotnej.

Przed podobnym dylematem stanęła w połowie lat dziewięćdziesiątych firma Daimler‑Benz, kiedy podjęto decyzję o rozszerzeniu oferty marki Mercedes‑Benz, znanej dotychczas z luksusowych limuzyn, na kompaktowe auta klasy A. Od początku adresowane były one do młodszej grupy klientów, w tym szczególnie do aktywnych kobiet. Auta Klasy A, choć oczywiście prawie o połowę tańsze od np. flagowego modelu Mercedesa Klasy C, zachowały jednak „DNA premium” marki podstawowej. Mimo mniejszych rozmiarów samochód musiał spełniać rygorystycznie przestrzegane standardy komfortu i bezpieczeństwa marki, tak istotne dla jej reputacji. Od 1997 roku, czyli od wprowadzenia na rynek Mercedesa Klasy A, kupiło go ponad 2 mln klientów, a obecnie wszedł na rynek kolejny model. Sukces był tak duży, że koncern zbudował kolejny model kompaktowy Klasę B. W ten sposób producent modeli luksusowych rozszerzył grupę nieosiągalnych wcześniej klientów aut kompaktowych segmentu premium.

PRZECZYTAJ TEKST GŁÓWNY »

Konkurenci obniżają ceny. Czy warto do nich dołączyć? 

, Agnieszka Węglarz PL, Paweł Kubisiak PL

Rosnąca zamożność konsumentów przyniosły rosnącą popularność towarów luksusowych. W efekcie ceny marek luksusowych poszybowały w górę, a dzięki wysokim cenom stały się jeszcze silniej przedmiotem pożądania wielu potencjalnych klientów.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!