Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Cyfrowy lider w akcji. Piyush Gupta prezes banku wspieranego przez AI - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Digitalizacja

Cyfrowy lider w akcji. Piyush Gupta prezes banku wspieranego przez AI

27 kwietnia 2023 10 min czytania

Panuje powszechna zgoda co do tego, że w dużych organizacjach wsparcie liderów wyższego szczebla jest niezbędne, by doszło do skutecznego wdrożenia sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence, AI).

Można tak chyba powiedzieć o każdej nowej technologii, ale sztuczna inteligencja ma największy wpływ na biznes. Według oceny respondentów badania technologicznego przeprowadzonego przez NewVantage Partners z 2021 roku obecnie jest to najszybciej rozwijająca się technologia.

Piyush Gupta, dyrektor generalny Banku Rozwoju w Singapurze (Development Bank of Singapore, DBS), od prawie 40 lat pracuje w znanej z konserwatyzmu branży bankowej. A jednak udało mu się stworzyć potęgę w obszarze bankowości i obsługi klienta i agresywnie wykorzystać sztuczną inteligencję w firmie, która kiedyś była znana jako „bardzo powolna”.

Piyush Gupta jest Dyrektorem Generalnym i Dyrektorem Grupy DBS od 2009 roku. Przed dołączeniem do DBS, Piyush przez 27 lat pracował w Citigroup, gdzie ostatnio zajmował stanowisko Dyrektora Generalnego na Azję Południowo‑Wschodnią, Australię i Nową Zelandię.

Wysiłki i osobiste pasje Piyusha Gupty oraz jego gotowość do eksperymentowania doskonale ilustrują zdolność liderów wyższego szczebla do przewodzenia skutecznemu wdrażaniu nowej technologii, nawet jeśli mogłoby to skutkować krótkoterminowymi niepowodzeniami.

Eksperymentowanie na szeroką skalę

Gupta rozpoczął pracę w 2009 roku jako dyrektor generalny Banku Rozwoju w Singapurze, który zajmował wtedy najniższe miejsce w rankingu obsługi klienta wśród singapurskich banków. Dziś jest jednym z najlepszych. Przy okazji rozszerzając swoją działalność na całą Azję dzięki przejęciom i rozwojowi organicznemu. Jest największym bankiem w Azji Południowo‑Wschodniej, a także ma rosnącą liczbę placówek w Chinach i Indiach. DBS zdobył wiele prestiżowych nagród w dziedzinie bankowości, w tym dwukrotnie tytuł Globalnego Banku Roku przyznawany przez uznany magazyn „The Banker”, Najlepszego Banku na Świecie przyznawany przez Global Finance, a Euromoney uznało DBS za Najlepszy Cyfrowy Bank na Świecie.

Gupta powiedział nam, że jego pierwsze inicjatywy AI w banku były porażkami, aczkolwiek pouczającymi. Porażki te uznał za „sygnały ostrzegawcze”. Na przykład w 2013 roku podpisał umowę o współpracy w zakresie sztucznej inteligencji z Agencją Nauki, Technologii i Badań A*STAR (Agency for Science, Technology and Research), najważniejszą singapurską organizacją sektora publicznego zajmującą się badaniami i rozwojem. Bank Rozwoju w Singapurze podpisał trzyletni kontrakt na badanie zastosowań AI z udziałem analityków danych z DBS i A*STAR. Obydwie organizacje razem pracowały nad kilkoma projektami, z których żaden nie zakończył się sukcesem. Ale Gupta stwierdził, że efektem tej współpracy było sporo wiedzy o rożnych projektach AI, która okazała się potem przydatna.

Na początku jedną ze strategii Gupty było po prostu rozpoczęcie pracy z technologią AI i testowanie wielu rozwiązań. Jeden z kluczowych wskaźników efektywności banku obejmował przeprowadzanie tysiąca eksperymentów rocznie, z których znaczna większość dotyczyła danych i AI. Gupta przedstawiał propozycje takich eksperymentów podczas cyklicznych spotkań typu „burza mózgów” i zachęcał pracowników, by przedstawiali propozycje wdrożeń AI. Eksperymenty z AI są oczywiście dość powszechne, ale nie na taką skalę.

Gupta również uruchomił fundusze na eksperymenty z AI, zapewniając jednostkom biznesowym wolną rękę w kwestii zatrudniania naukowców zajmujących się danymi, aby sprawdzić, co mogą osiągnąć. Jako przykład pozytywnego rezultatu takiego eksperymentu podał zespół ds. zasobów ludzkich. Szef działu kadr, który nie miał technicznego wykształcenia, zebrał niezależny zespół (tzw. skunk works), zajmujący się rozwiązaniami eksperymentalnymi i zadaniami niejawnymi, w celu zaprojektowania i pilotowania aplikacji AI, która mogłyby wspomóc pracę kadr. Grupa opracowała aplikację JIM – Job Intelligence Maestro (wirtualny rekruter z obsługą AI) – aby pomóc rekruterom banku skuteczniej wyszukiwać talenty na różnorodne stanowiska.