Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Elevator pitch: jak interesująco mówić o pracy? - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Kompetencje i szkolenia

Elevator pitch: jak interesująco mówić o pracy?

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Czy każdy twój pracownik potrafi w kilku zdaniach opowiedzieć o tym, co robi, i czym zajmuje się organizacja, w której pracuje? Czy ty sam potrafisz to zrobić – w nienachalny, zgrabny, interesujący sposób?

Każdy ma wizerunek, ale nie każdy nim zarządza, bo sterowanie wrażeniem w pierwszym odruchu kojarzy się z udawaniem i manipulacją. Bywa więc tak, że nawet bardzo ciekawe zajęcia są przedstawiane bardzo nieśmiało – mimo że wykonujący je ludzie działają z pasją albo przynajmniej z zaangażowaniem.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych.

Z obawy przed wejściem w rolę „gadającej broszury” ludzie chowają swoje zainteresowanie tym, co robią, i tym, co robi ich firma, albo zamykają je w sekwencji zdań zapamiętanych ze szkolenia wprowadzającego do pracy w organizacji. A szkoda, bo umiejętność opowiadania o swoich działaniach jest niemal tak samo ważna jak sama aktywność. Wie o tym każdy dobry sprzedawca. A umiejętność zaintrygowania kogoś w ciągu kilkudziesięciu sekund jest szczególnie cenna. Czasu mamy zazwyczaj niewiele, dlatego krótka zaczepna wypowiedź na temat pracy (w) organizacji jest na wagę złota. Człowiek, który to wie, nawet jeśli nie jest handlowcem, będzie wykorzystywał takie okazje jak przejazd windą czy kolejka do bufetu podczas konferencji do nawiązywania kontaktów. I niewykluczone, że któryś z nich zaowocuje kontraktem.

Elevator pitch: czym jest i do czego służy?

Elevator pitch to kilkudziesięciosekundowa prezentacja, możliwa do przeprowadzenia na przykład podczas jazdy windą (stąd nazwa), która ma przykuć uwagę współtowarzysza.

Założenie jest takie, że wsiadamy do windy na parterze i zagadujemy jadącego z nami człowieka (być może menedżera, który zarządza budżetem firmy i decyduje o zawieraniu nowych kontraktów i do którego droga jest zazwyczaj kręta, wyboista i chroniona). Około ósmego piętra jedzie z nami już nie przypadkowy pasażer, a człowiek zainteresowany naszą pracą i organizacją, w której działamy. I potencjalny klient. Miejsce nie jest tutaj żadnym kluczowym elementem. Chodzi raczej o zamysł, żeby w skondensowanej, a jednocześnie ciekawej formie ująć to, czym się zajmujemy albo czym zajmuje się nasza organizacja.

Okazuje się, że przedstawienie w kilkunastu zdaniach esencji pracy w taki sposób, by nasz rozmówca – zakładamy, że laik w branży, o której opowiadamy – jak najlepiej ją zrozumiał i się nią zainteresował, tylko pozornie jest proste. Pamiętam początki pracy w PR i próby wyjaśniania, czym się właściwie zajmuję. Opowiadanie o relacjach z mediami, wizerunku klientów, organizacji konferencji prasowych itd. najwyraźniej nie było na odpowiednio wysokim poziomie. Niektórzy moi znajomi i część rodziny nadal sądzą, że zajmuję się… reklamą.

Elevator pitch nie jest czymś, o czym mówi się pracownikom, kiedy wchodzą na pokład organizacji. Nawet jeśli ktoś przypadkiem dowie się, na czym polega, to raczej marne szanse, że sam z siebie przygotuje sobie taką wypowiedź. Chyba że jego stanowisko tego wymaga – bo jest na przykład handlowem. A z perspektywy firmy umiejętność interesowania działaniami firmy i pracowników oraz wykorzystywania do tego różnych okazji jest bezcenna.

Mocny element wizerunku

W ostatnim czasie dużo mówi się o employer brandingu i znaczeniu wizerunku firmy i jej postrzegania dla całościowego jej funkcjonowania. Elevator pitch może być elementem strategii wizerunkowej zarówno firmy, jak i pracownika. Elementem ważnym, bo umożliwiającym pokazanie nas w sposób jasny i autentyczny.

Elevator pitch. Nie tak łatwo jest opowiedzieć o sobie w kilkanaście sekund #elevatorpitch

Firmy stawiają na networking, wysyłają swoich pracowników na różnego typu spotkania branżowe, podczas których mają oni szansę poznać innych przedstawicieli świata biznesu. Ale nie zastanawiają się nad tym, czy taki pracownik jest do tego typu spotkania przygotowany i czy rzeczywiście będzie reprezentował firmę w sposób, na którym najbardziej firmie zależy. Nie chodzi tutaj o dopasowanie stroju do okazji, pakiet wizytówek czy broszur w torbie, bo z tym zazwyczaj nie ma problemu, a o umiejętne wykorzystywanie okazji do opowiadania o swoich aktywnościach.

Sytuacja w windzie jest być może trochę przerysowana – bo relatywnie niewiele osób zdecyduje się na nawiązanie kontaktu w takim miejscu. Raczej zajmą się przeglądaniem nowych postów znajomych na LinkedInie, ewentualnie zaktualizują kalendarz w smartfonie, żeby wiedzieć, co w tym dniu czy tygodniu jest do zrobienia. Ale kiedy wyobrazimy sobie oczekiwanie w kolejce do bufetu podczas branżowego seminarium czy konferencji, to niezobowiązująca rozmowa o pracy nabiera realnych kształtów. Taka krótka prezentacja, w której pracownik (niezależnie od stanowiska) potrafi w ciekawy sposób przedstawić działania organizacji i własne, może być przecież początkiem dalszych relacji biznesowych. Jeśli przyjmiemy, że wyjątkowo dobrze się do takiej autoprezentacji przygotował, to jest duża szansa, że seminarium opuści z listą rokujących kontaktów. Jak się zatem przygotować?

Osoby, które już poznały siłę działania dobrej prezentacji, rekomendują nie tylko przemyślenie takiej wypowiedzi, ale wręcz nauczenie się jej na pamięć. Nie po to, by sztucznie recytować jej formułę, a po to, by właśnie w chwili, kiedy mamy okazję nawiązania kontaktu, taka prezentacja wyszła jak najbardziej naturalnie. Nie ma to być typowa mowa sprzedażowa, a jedynie dobry początek rozmowy, punkt wyjścia do podtrzymania kontaktu. Idealnie, gdyby było to przećwiczone – przed kamerą czy lustrem. Na pierwszy rzut oka takie przygotowanie może wyglądać przesadnie. W końcu cóż jest trudnego w rozpoczęciu rozmowy i krótkiej autoprezentacji? A jednak – spojrzenie na siebie w takiej sytuacji i przynajmniej krótka analiza zachowania, gestów i wreszcie treści wypowiedzi mogą okazać się cenne. Nie idzie o to, by firmę nachalnie reklamować, mówić o niej dużo i wszystko. Dobry elevator pitch będzie podsumowaniem tego, co jest nam w organizacji bliskie, co sprawia, że wydaje się nam ona ciekawa. Może być też wyborem interesujących przykładów współpracy, projektów, podejść do rozwiązywania problemów.

W bliskim kontekście

Można się zastanawiać, czy formuła elevator pitch będzie się sprawdzać w naszym kręgu kulturowym. Zazwyczaj taki sposób komunikacji – bardzo otwarty, bezpośredni, nastawiony na efekt – kojarzy się z amerykańskim podejściem do relacji. Wszystko jest jednak kwestią definicji. Bo jeśli przyjmiemy, że elevator pitch jest umiejętnością prezentowania esencji w interesującej i angażującej formie, to w zasadzie nie ma znaczenia, gdzie będzie stosowany.

Zdolność mówienia o swoich kompetencjach, wyzwaniach, przed jakimi stajemy, o usługach i produktach, jakie dostarcza organizacja, z której wyrastamy, ma co najmniej dwie zalety: osobistą satysfakcję, że osoba, z którą rozmawiamy, zainteresowała się nami i tym, co robimy, słucha nas i angażuje się w podany jej temat. I biznesową – ważną przede wszystkim z punktu widzenia organizacji, której najlepszym ambasadorem jest nie sprzedawca w ścisłym znaczeniu, a właśnie „szeregowy pracownik” identyfikujący się z firmą i wspierający ją w rozwoju.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!