IT od dwóch dekad zmienia globalny biznes, przeobrażając wiele branż. Nagrodą dla przedsiębiorstw, które mocno weszły w cyfrowy świat, są niższe koszty procesów i technologii, szybszy cykl wprowadzania na rynek innowacyjnych produktów oraz wzrost produktywności. Jakie nowe produkty i techniki cyfrowe spowodują największe zmiany w nadchodzących latach?
Cyfrowa rewolucja ani na chwilę nie zwalnia. Dlatego menedżerowie ze wszystkich branż powinni rozumieć, jakie nowe produkty i techniki cyfrowe spowodują największe zmiany w biznesie w ciągu najbliższych 3–4 lat. Doroczne badanie „The Changing Landscape of Disruptive Technologies. Innovation Convergence Unlocks New Paradigms”, przeprowadzone przez KPMG wśród ponad 800 liderów biznesu cyfrowego z całego świata, pokazało, że chmury obliczeniowe oraz platformy i aplikacje mobilne są nadal postrzegane jako główny nośnik zmian biznesowych, zarówno z punktu widzenia rynku konsumenckiego, jak i rynku B2B (zobacz ramkę Technologie, które będą miały największy wpływ na transformację cyfrową). Jednak ich przewaga nad pozostałymi nowymi technologiami zmniejszyła się kolejny rok z rzędu.

Zróżnicowanie geograficzne
Z badania wynika, że dla menedżerów z różnych kontynentów poszczególne technologie mają trochę inne znaczenie. Europejczycy uważają, że w przypadku rynku konsumenckiego kluczowym czynnikiem zmian okaże się druk 3D. Oczekuje się, że drukarki trójwymiarowe, bazujące na możliwości przestrzennego wydruku przedmiotów za pomocą bardzo cienkich warstw różnych materiałów (na przykład: polimerów, papieru, plastiku, metali, żywic, gumy, gipsu), umożliwią jednostkową (lub krótkoseryjną) produkcję (szycie „na miarę”) części i urządzeń spełniających indywidualne oczekiwania odbiorców. Olbrzymie zainteresowanie Europy drukiem 3D to dobra wiadomość dla polskich innowacyjnych przedsiębiorstw oraz ośrodków naukowo‑badawczych, które specjalizują się zarówno w tworzeniu specjalizowanych drukarek, jak i wykorzystaniu druku 3D do produkcji elementów o unikalnych właściwościach technologicznych.
Olbrzymie zainteresowanie Europy drukiem 3D to dobra wiadomość dla polskich innowacyjnych przedsiębiorstw oraz ośrodków naukowo‑badawczych.
Europejscy menedżerowie za priorytetowy uznają również rozwój rozwiązań opartych na Internecie rzeczy (Internet of Things). Ich zdaniem, silną dynamikę wzrostową będą miały wbudowane do przedmiotów mikroskopijne czujniki i zaawansowane procesory wyposażone w system bezprzewodowej transmisji danych, który umożliwia zdalną komunikację między różnymi przedmiotami oraz człowiekiem.
Jak wynika z badania KPMG, największe korzyści dla konsumentów w zakresie nowych technologii wynikają z wprowadzenia rozwiązań inteligentnego domu (np. sterowanie urządzeniami AGD, domowym centrum rozrywki, systemem alarmowym, optymalizacją wykorzystania energii elektrycznej itp.). Z kolei dla rynku konsumenckiego w Stanach Zjednoczonych kluczowymi trendami technologicznymi w średnim terminie, według respondentów, będą rozwiązania w zakresie biotechnologii i zdrowia cyfrowego (e‑health, m‑health), co wynika z faktu, że Stany Zjednoczone są największym, jednolitym i bardzo komercyjnym rynkiem usług zdrowotnych.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak chmury wpływają na gospodarkę? »
Chmura napędzająca gospodarkę
Stanisław Krauze PLAmerykanie już dawno przekonali się, jak wielkie znaczenie dla biznesu i rozwoju gospodarki mają rozwiązania w chmurze. W tym samym kierunku zaczyna podążać Europa. W czym tkwi potencjał cloud computingu i jakie wyzwania czekają przedsiębiorców, którzy albo rozwijają tego typu rozwiązania, albo właśnie planują je wdrożyć?

Priorytetowe znaczenie dla bardzo konkurencyjnego amerykańskiego rynku konsumenckiego ma też analityka danych (data analytics). Przetwarzanie danych konsumentów, zbieranych we wszystkich punktach styku z przedsiębiorstwem, oraz „ślady cyfrowe”, które zostawiają w internetowym wszechświecie, pozwalają firmom na dobre zrozumienie potrzeb swoich klientów i skuteczne dotarcie do nich z produktami, które precyzyjnie spełniają indywidualne oczekiwania pojedynczych odbiorców.
Na polskim rynku jednym z dominujących trendów są usługi mobilne. Polacy bardzo szybko stają się cyfrowymi konsumentami – już blisko 60% ma smartfony i wykorzystuje je nie tylko do poszukiwania rozrywki lub informacji. Za pośrednictwem smartfonów nabywają produkty oraz zarządzają kupowanymi przez siebie usługami, wykorzystując platformy, które udostępniają usługodawcy. Analizy KPMG pokazują jednak, że Polacy nie wykorzystują kanałów cyfrowych w relacjach z dostawcami/usługodawcami tak często, jakby chcieli, ponieważ oferta i jakość usług w tych kanałach nie spełniają ich oczekiwań. To sygnał dla przedsiębiorców, żeby zintensyfikowali prace nad zmianami w tym zakresie, bo w najbliższych 2–3 latach mobilność i omnikanałowość na pewno będą kluczowymi trendami – zarówno konsumenckim, jak i B2B.
Dla Polski ważny jest także dynamiczny rozwój rozwiązań bazujących na analityce danych. Zapotrzebowanie na dobrze wykwalifikowanych analityków danych jest szansą dla absolwentów matematyki i informatyki na szybkie znalezienie ciekawej, dobrze płatnej pracy w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach na całym świecie. Z drugiej strony międzynarodowy drenaż rynku takich specjalistów może znacząco spowolnić rozwój rozwiązań analityki danych w naszym kraju.
Cyfryzacja biznesu
Dobrym sposobem na określenie ważności innowacyjnych rozwiązań i technologii jest analiza trendów inwestycyjnych, choć głos liderów biznesów cyfrowych też jest ważny. Ciekawych informacji w tym zakresie dostarcza baza danych KPMG Technology Trends Index, która w dynamiczny sposób analizuje trendy technologiczne. W odniesieniu do każdej technologii bazuje na liczbie cytowań na profesjonalnych forach oraz na liczbie transakcji związanych z tą technologią. Przykładowe wartości indeksu dotyczące dynamiki zmian w perspektywie ostatnich 200 dni wskazują, że usługi w chmurach i analityka danych nadal są kluczowe z punktu widzenia wartości tego indeksu.
Postępująca cyfryzacja ma olbrzymi wpływ na sposób prowadzenia biznesu w bardzo wielu sektorach, niszcząc stabilne przez wiele lat modele strategiczne i operacyjne. Cyfrowe zaburzenie (digital disruption) w takich branżach, jak IT i telekomunikacja, jest dla każdego menedżera oczywiste. Jednak menedżerowie w Europie prognozują, że w perspektywie najbliższych trzech lat poważne zmiany zajdą również w tak tradycyjnych sektorach, jak na przykład energetyka. Już dziś w tej branży coraz bardziej efektywnie wykorzystuje się różne źródła energii, powstają nowe narzędzia do jej gromadzenia (na przykład PowerWall firmy Tesla), a innowacyjne urządzania pozwalają na budowę inteligentnej sieci elektroenergetycznych (smart grid). Na cyfrowe zaburzenia są też skazane takie branże, jak: motoryzacja i transport, przemysł wytwórczy, ochrona zdrowia oraz edukacja.
Z badania wynika, że cyfrowa transformacja biznesowa jest obecnie głównym trendem w zarządzaniu, który jest ukierunkowany na tworzenie nowych produktów i usług, usprawnienie i automatyzację procesów biznesowych, lepsze wykorzystanie zasobów, pozyskanie i utrzymanie talentów, tak żeby jak najlepiej obsługiwać cyfrowych klientów – zarówno indywidualnych, jak i biznesowych.
Polska w ogóle staje się coraz bardziej cyfrowa i ta transformacja z pewnością będzie coraz ważniejszym obszarem zmian w gospodarce. Najmocniej widać to na rynku pracy, który już odczuwa ogromny niedosyt specjalistów rozumiejących i znających zero‑jedynkowy świat.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Dlaczego Polacy nie korzystają z chmur? »
Rosnące zachmurzenie
Chmury obliczeniowe Piotr Kwiatkowski PLMimo, że pracownicy polskich małych i średnich przedsiębiorstw dostrzegają potencjał rozwiązań z obszaru chmury obliczeniowej, wciąż korzystają z nich rzadziej niż ich koledzy z innych krajów europejskich.
