Samochody z napędem spalinowym i dymiące kominy na potęgę zatruwają środowisko. Zdrowy rozsądek nakazuje wymienić przestarzałe technologie na nowoczesne, proekologiczne rozwiązania. Elektromobilność jest jednym z nich. Marek Jerzak, ekspert od rozwoju produktów w ING Lease Polska, analizuje pod tym kątem transport publiczny i prywatny.
Partnerem materiału jest ING.

Czy pojazdy o napędzie elektrycznym są rzeczywiście proekologiczne?
Wszystko zależy od tego, w jaki sposób została wytworzona energia niezbędna do produkcji samochodu elektrycznego. Najbardziej przyjazna jest ta pochodząca z odnawialnych źródeł. Jeśli jednak energia została wyprodukowana przy użyciu paliw kopalnianych (tak jest najczęściej), wtedy – jak wynika z niezależnych analiz – tzw. ślad węglowy w produkcji auta elektrycznego (EV) jest identyczny jak w pojazdach o napędzie tradycyjnym lub wyższy (tak wynika z niektórych badań).
W dłuższej perspektywie czasowej wzrost popularności pojazdów elektrycznych będzie miał z pewnością pozytywny wpływ na poprawę jakości powietrza w Polsce, co z kolei wpłynie nie tylko na poprawę zdrowia publicznego (w tym mniejsze koszty opieki zdrowotnej), ale także ograniczy negatywny wpływ transportu samochodowego na środowisko. Pojazdy elektryczne przyczynią się również do ograniczenia hałasu o pochodzeniu komunikacyjnym. Eksperci wyliczyli, że długotrwała ekspozycja na hałas o natężeniu 55 dB wpływa niekorzystnie na zdrowie, a przecież w niektórych dużych miastach w Polsce hałas jest znacznie większy.
Aby elektryczny transport mógł się upowszechniać, potrzebna jest odpowiednia infrastruktura. Czy taka istnieje?
Niestety, nie. Według różnych danych mamy około 500 punktów szybkiego ładowania dostępnych publicznie. Najwięcej w dużych ośrodkach miejskich – Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Gdańsku. To zdecydowanie za mało, dlatego pojazdy o napędzie elektrycznym nie cieszą się u nas dużą popularnością. Z danych Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że w Polsce przeciętne auto przejeżdża 8500 kilometrów rocznie, co daje 23 kilometry dziennie. Do płynnej eksploatacji pojazdu elektrycznego wystarczyłoby doładowanie w warunkach domowych raz na kilka dni. Jednak brak możliwości doładowania awaryjnego jest istotną barierą rozwoju rynku. Dodatkowo, ze względu na niewystarczającą infrastrukturę szybkiego ładowania, pokonywanie takim autem dłuższych tras jest trudne lub wręcz niemożliwe.
Poza tym niezbędne są także inwestycje w infrastrukturę i zaplanowanie nowych rozwiązań dla zarządzania przesyłaniem energii oraz jej magazynowania. Trzeba uwzględnić różne scenariusze, bo wydajność istniejącego systemu energetycznego i jego odporność na awarie jest obecnie niewystarczająca. Zresztą nie tylko w Polsce, ten problem dotyczy wielu innych krajów. Gdyby zdarzyło się tak, że pewnego dnia wszyscy kierowcy zrezygnowaliby z pojazdów o napędzie konwencjonalnym (benzyna, diesel) i przesiedli się do pojazdów elektrycznych, sieć przesyłowa po prostu przestałaby funkcjonować, bo nie jest przygotowana na takie obciążenie.
Czy zachęty dla nabywców pojazdów elektrycznych w Polsce są wystarczające?
W porównaniu z bardziej rozwiniętymi rynkami, takimi jak np. Norwegia, Dania, Niemcy, nasz rynek ma spore zaległości. Zostało jeszcze dużo do zrobienia, np. w zakresie dopłat i subwencji bezpośrednich, rezygnacji z podatku VAT. Długo oczekiwany projekt rozporządzenia ministra energii zakłada dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Ile one realnie wyniosą? Wsparcie z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu ma wynieść maksymalnie 30% ceny pojazdu.
Ile kosztuje auto elektryczne i jak można je sfinansować?
Pojazdy elektryczne w dalszym ciągu są droższe, nawet dwukrotnie, od tych o napędzie konwencjonalnym. Największy procentowy udział w ich cenie stanowi koszt wytworzenia baterii. Analitycy przewidują, że w ciągu pięciu najbliższych lat koszt znacznie spadnie, co spowoduje obniżkę ceny auta EV do poziomu ceny auta zasilanego benzyną lub olejem napędowym. Obecnie znane technologie nie gwarantują, że starczy surowców na produkcję aut elektrycznych. Z tego powodu na całym świecie są tworzone projekty i alianse, także między konkurencją, żeby przezwyciężyć to ograniczenie.
Jeżeli chcemy dynamicznie rozwijać sprzedaż EV, musimy opracowywać nowe rozwiązania finansowe, które będą promować mobilność i korzystanie z tego typu samochodów (wejść w tzw. etap 4.0, czyli rozwój innowacyjnych produktów finansowych). Zastąpią one rozwiązania dostępne obecnie, tj. kredyty, pożyczki czy leasing (etap 2.0). W pełni wodorowy samochód Hondy jest na przykład dostępny w niektórych krajach, w tym w Stanach Zjednoczonych, wyłącznie w modelu wynajmu długoterminowego. Innych możliwości użytkowania tego auta nie ma.
Jakie działania proekologiczne podejmuje Grupa ING?
W ramach strategii CSR realizujemy program ING EKO, który obejmuje leasing pojazdów elektrycznych i hybrydowych (samochody osobowe, dostawcze do 3,5 t oraz motocykle i skutery elektryczne) z wykorzystaniem preferencyjnych warunków finansowych (brak opłat za rejestrację pojazdu, brak prowizji). Długi okres finansowania (maksymalnie do 72 miesięcy) i wysoka wartość końcowa pozwalają na indywidualne dopasowanie niskiej raty do potrzeb klienta. Maksymalny limit finansowania w programie ING EKO wynosi 700 tysięcy złotych netto. Oferta jest skierowana do wszystkich osób prowadzących działalność gospodarczą, również do tych, które ją dopiero rozpoczynają.
Co jeszcze robimy? W 2018 roku sfinansowaliśmy w Warszawie 61 hybrydowych autobusów miejskich marki MAN Lion’s City Hybrid. Pojazdy te zużywają nawet 30% mniej paliwa i emitują znacznie mniej dwutlenku węgla niż autobusy z napędem konwencjonalnym.
Również w ubiegłym roku ING Lease wspólnie z innogy Polska przeprowadził pilotaż najmu elektrycznych samochodów na zasadach współużytkowania (car‑sharing). Poza tym w lipcu minionego roku uruchomiliśmy 10 nowych punktów ładowania na terenie Centrum Handlowego Janki.
ING Lease sfinansował też dla firmy BISEK‑ASFALT pojazdy Volvo FM. To samochody ciężarowe przeznaczone do regionalnego i długodystansowego transportu ładunków. Wykorzystanie technologii LNG, czyli zasilania ciekłym gazem ziemnym, pozwala obniżyć koszty eksploatacji. Kolejną zaletą jest także aspekt ekologiczny – zastosowanie takiego paliwa zmniejsza emisję dwutlenku węgla nawet o 20%. BISEK‑ASFALT jest pierwszą firmą w Europie Środkowo‑Wschodniej, która zainwestowała w te samochody.
ING i Tauron uruchomiły pilotaż car‑sharingu oraz pierwszych stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Katowicach – 23 stacje ładowania i 20 samochodów elektrycznych jest podstawą do uruchamianego systemu elektromobilności. Projekt ma służyć mieszkańcom, przedsiębiorcom i turystom odwiedzającym Katowice. Docelowo planujemy uruchomić 100 stacji. Wszystkie będą zasilane ze źródeł odnawialnej energii. Sieć terminali do ładowania samochodów elektrycznych składa się z czterech szybkich stacji ładowania (DC) oraz 19 przyspieszonego ładowania (AC). Z infrastruktury mogą już korzystać kierowcy aut elektrycznych. W okresie pilotażu kierowcy samochodów elektrycznych mogą korzystać bezpłatnie ze wszystkich terminali. W Katowicach będą testowane też samochody czterech najpopularniejszych w Polsce marek (Nissan Leaf II, Renault ZOE, VW e‑Golf, BMW i3), a także ładowarki różnych producentów. Dzięki temu sprawdzimy funkcjonowanie systemu w różnych konfiguracjach. Ocenimy wpływ wykorzystania aut elektrycznych na pracę sieci elektroenergetycznych w rzeczywistych warunkach.
Poza tym w ING Banku Śląskim w 2018 roku została podpisana i ogłoszona Deklaracja Ekologiczna oraz nowa strategia zrównoważonego rozwoju. ING Bank Śląski oferuje kredyty dla wspólnot mieszkaniowych. Oferta specjalna „Bądź Eko” pozwala sfinansować m.in. inwestycje termomodernizacyjne, a co za tym idzie – obniżyć koszty ogrzewania i energii, jak również zmienić otoczenie budynku na bardziej zielone i przyjazne.
Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »
W pogoni za liderami elektromobilności
Strategia | Zrównoważony rozwój, Liderzy Maciej Mazur PLPo roku od wejścia w życie ustawy o elektromobilności Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, analizuje, na jakim etapie jest polski sektor zeroemisyjnego transportu i jakie są perspektywy jego rozwoju.

Ekologiczna flota samochodowa
Innowacje, Rozwój ekonomiczny Joanna Sienkiewicz PL, Jerzy Fijas PLProjekt „Las energii” realizowany przez Lasy Państwowe jest kompleksowym, interdyscyplinarnym przedsięwzięciem, którego cele są spójne z celami polityki energetycznej UE i Polski.
