Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Crowdsourcing w biznesie: najpierw strategia, potem platforma

Marcin Bąk: najważniejsze to wykreować wartość własnej marki

27 kwietnia 2023 6 min czytania

Sytuacja firmy Anny jest trudna, ale nie bez wyjścia. Rozwijanie internetowego biznesu bazującego na produktach branży modowej nie jest zarezerwowane tylko dla gigantów. Z nowych realiów może czerpać również Anna, jeśli tylko odnajdzie własnych odbiorców i opracuje swój własny koncept biznesowy.

Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że branży modowej nie było po drodze z Internetem. Klienci woleli kupować ubrania w centrach handlowych, chcieli mieć możliwość przymierzenia ich przed zakupem. Szybko jednak okazało się, że zakup odzieży online nie jest Polakom straszny, a pewna doza niepewności napędza internetowy biznes.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »

Dawid kontra Goliat. Jak rywalizować z gigantem 

| , Włodzimierz Schmidt PL

Popularna polska internetowa firma modowa musi zmierzyć się z zagrożeniem, jakim jest wejście na polski rynek znacznie większego brytyjskiego rywala.

W tych realiach odnalazła się także Anna, tworząc Pomysł na Szycie, rozpoznawalną i dostępną dla wszystkich Polaków markę modową. Czy wejście na rodzimy rynek brytyjskiego giganta może być realnym zagrożeniem dla biznesu pani Anny? Niekoniecznie. Dla zagranicznych potentatów zaistnienie na nowym rynku nie jest, wbrew pozorom, zadaniem prostym. Pozyskaniu fanów dla nowej marki sprzyja element nowości i zaciekawienia. Jednak nie znając dobrze rynku, zwyczajów zakupowych, mentalności, wcale nie tak łatwo zagrozić silnie zakotwiczonym markom znad Wisły. Na korzyść Anny przemawiają znajomość rynku i zakorzenienie firmy w świadomości konsumentów.

W świetle raportu „E‑commerce w Polsce 2016. Gemius dla e‑Commerce Polska” berło rozpoznawalności serwisów zakupowych w polskiej sieci dzierży Allegro, co potwierdza silną pozycję krajowych marek w świadomości polskich e‑konsumentów. Jako tajemnicę sukcesu rodzimego serwisu aukcyjnego można wskazać konsekwentnie budowaną pozycję, wprowadzanie nowych funkcjonalności i autorskich rozwiązań. Serwis powstał jako klon amerykańskiego giganta e‑commerce, w efekcie go deklasując na naszym rynku. Jak się okazało, nie zawsze znana na zachodzie Europy marka przyciągnie użytkowników w stopniu pozwalającym odnieść spektakularny sukces.

O powodzeniu biznesu internetowego decydują trzy główne czynniki: oferta (różnorodność asortymentu, dopasowanie do grupy docelowej, nadążanie, a nawet wyprzedzanie trendów), obsługa klienta(komunikacja, warunki zakupu i zwrotu produktów) oraz sprawność realizacji zamówień (kanały sprzedaży, czas od zamówienia od dostawy, czas obsługi zwrotów). Pani Anna powinna skupić się przede wszystkim na kreowaniu wartości w powyższych kategoriach.

Sprzedaż internetowa wymaga perfekcji we wszystkich sferach, które znajdują się w przestrzeni internetowej. To przyjazna użytkownikom struktura strony, intuicyjna nawigacja, jakość zdjęć czy sprawny mechanizm składania zamówień. To także media społecznościowe, będące platformą komunikacji z odbiorcami, czy aplikacje mobilne, będące ważnym kanałem sprzedaży dla każdego użytkownika smartfona.

Warto zastanowić się również nad outsourcingiem obszarów, które mają wpływ na skuteczność firmy, ale nie są związane z jej podstawową działalnością. Jako zwolennik racjonalnego outsourcingu uważam, że angażowanie zasobów firmy w wiele obszarów rozmywa cel i kierunek, w którym podążamy. Sprawne działanie w różnych obszarach działalności firmy wymaga rozbudowanych struktur wewnętrznych, a to właśnie płaska struktura sprzyja zwinności, o której wspomina Anna. Outsourcing procesów logistycznych i czysto produkcyjnych pozwoliłby skupić Annie najlepsze zasoby na kreowaniu marki oraz sprzedaży, czyli podstawowym biznesie firmy.

Obecność rynkowego potentata powoduje, że trudno odnieść sukces jakiejkolwiek lokalnej konkurencji. Ale nie jest przeszkodą w prowadzeniu alternatywnych projektów biznesowych. Nie mamy jasnego obrazu grupy docelowej Anny, nie wiemy, czy pokrywa się on z segmentami, w których działa zagraniczny konkurent. Jaki jest wiek, status, system wartości odbiorców? Dokładna segmentacja klientów pozwoli stworzyć Annie spersonalizowaną ofertę, na której zależy klientom. To co polski konsument doceni, to na pewno przyjazna obsługa ze strony pracowników firmy zamiast automatów generujących e‑maile czy gotowych formatek.

Wejście na rynek dużego międzynarodowego konkurenta powoduje, że lokalnym podmiotom trudniej odnieść sukces. Nie oznacza to jednak, że mniejsi gracze nie mogą prowadzić alternatywnych projektów biznesowych.

Jest wiele przykładów sklepów internetowych, które osiągnęły i wciąż osiągają sukcesy na polskim rynku, mogące stać się dla Anny inspiracją. To przede wszystkim firmy inwestujące w zadowolenie klienta (darmowe dostawy oraz zwroty, więcej – niż przewiduje polskie prawo – czasu na zwrot produktów, programy lojalnościowe), technologię, marketing, a także w rozwój logistyki.

Inną drogą Pomysłu na Szycie może być stworzenie zupełnie nowego konceptu zakupowego. W Polsce pojawiły się rozmaite inicjatywy, jak kluby zakupowe, platformy handlowo‑promocyjne, showroomy, portale łączące część stylizacyjną i zakupową czy też skupiające twórczość polskich projektantów.

Konkurowanie z dużymi zagranicznymi markami nie musi być walką zwycięzca – przegrany. Rynek, szczególnie w obszarze modowym, jest na tyle szeroki, że może pomieścić wiele projektów. Sprzedaż internetowa stanowi obecnie około 4% całkowitej wartości sprzedaży. Ministerstwo Gospodarki szacuje, że w ciągu dwóch lat wartość sprzedaży w e‑commerce będzie stanowiła 9% całości sprzedaży w Polsce. Prognozy te wskazują na dalszy intensywny rozkwit e‑handlu, co stwarza solidne podstawy rozwoju dla polskich przedsiębiorców. Konfrontacja z rynkowymi wyjadaczami nie musi oznaczać porażki, a może stać się punktem wyjścia dla stworzenia nowatorskich biznesów.

Aby wypracować swój wewnętrzny kapitał, marka powinna słuchać potrzeb konsumentów, a z drugiej strony być na tyle innowacyjna, aby te potrzeby kreować, bo jak mawiał Steve Jobs: „Ludzie nie wiedzą, czego chcą, dopóki im tego nie pokażesz”.

Przeczytaj pozostałe komentarze: »

Paweł Klimiuk: aby zrozumieć lokalny rynek potrzeba czasu 

| , Paweł Klimiuk PL

Dane o zwyczajach zakupowych klientów to istotna przewaga nad konkurencją.

Hubert Laszczyk: kluczem do właściwej strategii jest pomysł 

| , Hubert Laszczyk PL

Próba konkurowania o masowego klienta ze znacznie silniejszym przeciwnikiem jest raczej skazana na porażkę. 

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj