Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Outsourcing UX: dlaczego warto skorzystać z usług zewnętrznych ekspertów? - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Innowacja

Outsourcing UX: dlaczego warto skorzystać z usług zewnętrznych ekspertów?

26 kwietnia 2023 6 min czytania

UX (user experience) to buzzword, słowo wytrych, które wdarło się na biznesowe i technologiczne salony. Choć robi zawrotną karierę, nie każdy wie, co właściwie ono oznacza dla konkretnego biznesu. Wikipedia podaje, że UX to „całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu”. Brzmi dobrze, ale co z tego wynika?

Firma sprzedaje produkt, a użytkownik z niego korzysta. Teoretycznie im lepsze wrażenia użytkownika, tym lepiej. Rzecz w tym, że aby poprawić jego doświadczenia, trzeba je świadomie zaprojektować, a przemyślany design, poparty badaniami, kosztuje. Agencja UX powinna projektować doświadczenia użytkownika w taki sposób, aby jednocześnie realizować cele biznesowe swojego klienta i realnie wpływać na jego zyski.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Globalny lider stawia na design

Diebold Nixdorf jest jednym z czołowych producentów bankomatów na świecie – produkuje przynajmniej jedną trzecią wszystkich tych urządzeń. Z tej fabryki pochodzi też większość kas fiskalnych w sklepach Biedronka, Decathlon, IKEA, C&A, Triumph. Z jej sprzętów korzystają pracownicy Lidla i Tesco. Mowa zatem o doświadczeniach nie tysięcy, ale milionów użytkowników, którzy na co dzień mają styczność z produktami tego kolosa branży retail i banking.

Dla firmy Diebold Nixdorf ważnym punktem na mapie świata są Katowice. To właśnie tam zespół projektantów pracuje nad gigantycznym wyzwaniem. – Naszym zadaniem było ujednolicenie interfejsu, aby z perspektywy użytkowników był to spójny produkt o charakterystycznym stylu. Nasze portfolio na pewnym etapie wyglądało tak, jakby każdy produkt był zrobiony przez inną firmę. Brakowało nam tego, co ma np. Google, gdzie mimo różnorodności usług są one w pewien sposób jednolite. Krok po kroku odnawiamy więc każdy software. Na ile to możliwe, tworzymy też jednolity interfejs – mówi Łukasz Krebok, szef katowickiego zespołu UX, który zainicjował zmiany na skalę globalną. Doraźne skokowe działania nie miały w tym przypadku sensu. – Design is an endless story – jeśli interesują cię realne zmiany, postaw na ciągły rozwój – dodaje.

Jak zdobyć know‑how, które nie jest tylko teorią?

Diebold Nixdorf zaproponował współpracę naszej agencji mimo trudnych doświadczeń z innymi. Dlaczego to, co nie udawało się wcześniej, tym razem zadziałało? Obie strony od początku były świadome, że nie ma sensu przerzucać się zleceniami i lepszymi lub gorszymi odpowiedziami na nie. Zespół UX Diebold Nixdorf wiedział, że potrzebuje dość nietypowego outsourcingu.

Można wiele czytać o procesach, ale tak naprawdę brakuje informacji o tym, jak wygląda proces projektowy na tak ogromną skalę. Takiej wiedzy nie znajdziemy na grupach czy stronach kolektywów UX‑owych. To nie są informacje o potencjale marketingowym typu „15 rad, jak twój e‑commerce może lepiej konwertować”. (…) Wiedzy, której potrzebujemy, nie ma nigdzie. Samemu trzeba ją zdobyć – przyznaje Łukasz Krebok.

W zespole Mobee Dick właśnie w ten sposób rozumiemy współpracę – pomagamy klientowi zdobyć know‑how, które stanie się trwałym zasobem firmy. To nie wiedza organizacji powędrowała na zewnątrz, do projektantów, ale to my – projektanci – weszliśmy do organizacji. Fizyczna obecność naszych specjalistów w katowickiej siedzibie Diebold Nixdorf sprawiła, że zleceniodawca pozostał niezależny od zleceniobiorcy, czyli od nas.

Elastyczność albo śmierć

Jak wygląda proces ulepszania produktu? Firma rozpoczyna projekt, zakładając, że jego realizacja będzie trwała rok. Rekrutacja wysoko wykwalifikowanego specjalisty UX to kilka miesięcy, następnie musi on przyswoić sobie know‑how firmy działającej na specyficznym rynku. Jednocześnie od początku wiadomo, że ten znający swoją wartość projektant czy architekt informacji po zakończeniu projektu będzie potrzebny w znacznie mniejszym zakresie – albo w ogóle. Możliwe też, że na dalszym etapie projektu bardziej przydatny okaże się np. badacz.

Nasz zespół to właśnie tacy doświadczeni specjaliści, którzy są w stanie płynnie dołączać do projektu, aby potem nieco się oddalić, a jeśli trzeba, znowu zintensyfikować działania. Mowa tu o długofalowej współpracyo różnym poziomie natężenia, w zależności od zmieniających się okoliczności i potrzeb. Taki układ nie krępuje organizacji – przeciwnie, daje jej potrzebną, a może wręcz niezbędną elastyczność.

Dołączyliśmy do zespołu Diebold Nixdorf, aby wspólnie ulepszyć proces projektowy. Wprowadziliśmy nasze know‑how, aby od wewnątrz udoskonalić organizację. Nasze doświadczenia i wiedza spotkały się z doświadczeniami i wiedzą klienta. W takim układzie synergia przestaje być pustym słowem – powstaje nowa jakość, jakiej nie stworzyłby nikt w pojedynkę.

Od początku sygnalizowałem, że będziemy potrzebować różnych specjalistów w różnym czasie – architektów informacji, UI‑owców, badaczy. Wszyscy są potrzebni, ale nie wszyscy w jednym momencie. Zależało nam na ciągłości, a nie jedynie na realizowaniu zleceń i płaceniu za nie faktur. Zasilanie zespołu projektantami z zewnątrz działa bardzo dobrze, bo ta dodatkowa rotacja to powiew świeżego powietrza dla naszych pomysłów, możliwość walidacji. Ponadto czasami któryś z zespołów potrzebuje czegoś „na już”, a my nie mamy zasobów, aby to zrealizować. Wtedy zawsze mogę poprosić o doraźne wsparcie. To taki bufor – przyznaje Krebok.

A co z kosztami?

Taki model biznesowy dla wielu brzmi ciekawie, może nawet zachęcająco, ale ma znikome znaczenie, jeśli w dłuższej perspektywie jest nieopłacalny. Czy współpraca z firmą badawczo‑projektową przynosi korzyści? Oto, w jaki sposób Łukasz Krebok przekonał swoich przełożonych do rozwoju działu UX i współpracy z naszą agencją:

Musiałem pokazać wartość. Slogany typu „projektowanie to dziś konieczność” nic nie znaczą. Słowo wytrych to koszty. Redukcja kodu o kilkadziesiąt procent poprzez zastosowanie jakiegoś frameworka będzie oznaczała obniżenie kosztów o tyle i tyle… – to jest konkretny argument w rozmowie dotyczącej realnej wartości UX. Można oczywiście ciągle powtarzać, że UX jest ważny, tylko to nie przyniesie żadnych efektów.

W artykule wykorzystałem fragmenty z wywiadu, który przeprowadziłem z Łukaszem Krebokiem w lutym 2019 roku.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!