Na świecie wypełnianie misji społecznej przez firmy należy do głównych trendów HR w 2018 roku, natomiast w Polsce trend ten dopiero się rozwija.
Rodzime przedsiębiorstwa uczą się zarządzać wpływem społecznym i zaczynają dostrzegać korzyści wynikające z tego, takie jak możliwość sprawniejszego pozyskania talentów z rynku oraz zarządzanie już zatrudnionymi pracownikami. Takie wnioski płyną z raportu Trendy HR 2018, analizy przygotowanej przez firmy Deloitte oraz Randstad na podstawie globalnej edycji badania Human Capital Trends 2018. Światowa edycja badania została przeprowadzona wśród ponad 11 tysięcy liderów biznesu i HR w 124 krajach, w tym 198 z Polski.
Poszanowanie otoczenia społecznego i troska o nie są dla współczesnych przedsiębiorstw równie ważne jak osiągnięcie satysfakcjonujących wyników finansowych. Największy wpływ na zmiany w HR mają rosnąca siła jednostki, wypełnianie przez biznes misji społecznej oraz wpływ zmian technologicznych na zrównoważony rozwój. Te czynniki oddziałują także na środowisko pracy i na kształtowanie kultury organizacyjnej, atrakcyjnej z perspektywy milenialsów. Dostosowywanie się do tych zmian nie będzie możliwe bez współpracy członków zarządów.
Sukces przedsiębiorstwa to nie tylko finanse
Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu są przez 33% podmiotów działających w Polsce traktowane jako ważne. W przypadku globalnej edycji badania sądzi tak aż 44% ankietowanych. Zdaniem polskich organizacji, CSR ma przede wszystkim służyć procesom HR, jako element wsparcia rekrutacji oraz budowania silnej marki pracodawcy, utrzymania personelu (tak twierdzi 49% respondentów). Prowadzone w polskich firmach działania CSR służą także budowaniu wizerunku, działaniom marketingowym i wsparciu sprzedaży (27%). W analizie obejmującej wyniki badania we wszystkich krajach nim objętych jeszcze jeden aspekt ma duże znaczenia. Jest nim poprawa jakości życia lokalnej społeczności. Wskazuje go 30% wszystkich badanych na świecie, natomiast w Polsce odsetek ten sięga zaledwie 19%. Polscy respondenci wymieniają wsparcie finansowe wybranych organizacji charytatywnych jako najczęściej realizowane programy w swojej firmie (56%). W dalszej kolejności pojawia się pomoc pozafinansowa na rzecz takich instytucji (39%). Naturalnym liderem tego typu inicjatyw staje się prezes zarządu (41%) lub szef HR (32%).
Najważniejsze obszary zmian w Polsce (w %)
Znaczenie poszczególnych trendów dla organizacji

Najważniejsze obszary zmian w skali globalnej (w %)
