Elektroniczna dokumentacja medyczna, telemedycyna, portale ułatwiające umówienie wizyty u lekarza i inne rozwiązania IT są coraz częściej wykorzystywane we współczesnych placówkach medycznych, choć głównie w prywatnych. Publiczna służba zdrowia jest na początku cyfrowej transformacji.
Grupa LUX MED jako lider prywatnego sektora opieki medycznej od wielu lat rozwija się dużo szybciej niż rynek. Właśnie z powodu tempa rozwoju pięć lat temu stanęliśmy przed szeregiem wyzwań technologicznych, które przy naszej skali i szybkim wzroście jasno uwidoczniły wyzwania dla całego sektora. Postawiliśmy sobie wówczas kilka strategicznych pytań, m.in.: w jaki sposób zapewnić ciągłość działania przy zdecydowanie większej skali biznesu i jednocześnie zagwarantować jakość dostarczanych usług?, na jakie tory skierować organizację w relacji biznes‑IT, aby raz uruchomiona zmiana była trwała, a firma szybko i z sukcesem reagowała na pojawiające się trendy i potrzeby rynkowe?. Szukając odpowiedzi na te pytania, patrzyliśmy z trzech perspektyw – pacjenta, lekarza i systemu.
Rezultatem analiz była wymiana wszystkich platform informatycznych wspierających kluczowe procesy biznesowe. Zmieniliśmy system billingowy i finansowo‑księgowy oraz główny system operacyjno‑medyczny, który zarządzał dokumentacją medyczną pacjentów, dostępnością gabinetów, planowaniem grafików, rezerwacjami i zrealizowanymi usługami medycznymi. Wdrożyliśmy platformę Master Data Management, która pozwala efektywniej zarządzać danymi pacjentów i klientów. Zrealizowaliśmy wiele przedsięwzięć innowacyjnych, których celem była poprawa doświadczeń pacjentów, m.in. wdrożyliśmy platformę telemedyczną, rozbudowaliśmy portal pacjenta i wdrożyliśmy rozwiązanie self check‑in, które upraszcza proces rezerwacji wizyty u lekarza. To były bardzo kapitałochłonne inwestycje, ale z punktu widzenia długofalowych celów Grupy i jej pacjentów konieczne.
W publicznej służbie zdrowia także dużo mówi się o cyfryzacji, jednak na największe wdrożenia jako społeczeństwo musimy jeszcze poczekać. Rządowy projekt znany pod nazwą P1 (Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych) jest realizowany od dziesięciu lat i przez ten czas nie wyszedł poza fazę pilotażu.
Jedną z kluczowych inicjatyw jest elektroniczna dokumentacja medyczna z wystandaryzowanym zapisem.
Zgodnie z założeniami, w systemie P1 miałyby się znajdować informacje o zdarzeniach medycznych wszystkich obywateli Polski – niezależnie od płatnika – oraz obywateli Unii Europejskiej i innych krajów, którzy skorzystają ze świadczeń zdrowotnych w Polsce. W ramach projektu mają być uruchomione podsystemy oraz aplikacje, które pozwolą na usprawnienie procesów związanych z planowaniem i realizacją świadczeń, monitorowaniem i sprawozdawczością z ich realizacji oraz publikowaniem informacji w obszarze zdrowia.
Jedną z kluczowych inicjatyw jest elektroniczna dokumentacja medyczna. Nie chodzi tylko o techniczne zastąpienie papieru plikiem elektronicznym. Prawdziwe wyzwanie polega na tym, aby każdy lekarz mógł odczytać tę dokumentację w jednakowy sposób. Chodzi zatem o uwspólnienie, standaryzację sposobu opisywania rozpoznań, procedur medycznych, leków czy badań laboratoryjnych.
Drugim ważnym obszarem, na którym warto się skupić, jest telemedycyna, ale rozumiana jako uzupełnienie tradycyjnej opieki zdrowotnej, nie zaś jako całkowity jej zamiennik. Może ona wspierać lekarzy w prowadzeniu opieki, na przykład nad przewlekle chorymi, gdzie konsultacja zdalna, z wykorzystaniem kanałów online, może być szybsza, częstsza, wygodniejsza i równie skuteczna.
Kolejnym istotnym zagadnieniem jest cyfryzacja obiegu informacji, czyli takie rozwiązania, jak: e‑recepta, e‑skierowanie czy e‑zlecenie. Według obecnych założeń rządowych, platformy budowane przez Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia mają zapewnić obsługę całego procesu – od przyjęcia wystawionego dokumentu (np. recepty czy skierowania) po jego udostępnienie odpowiedniej aptece lub świadczeniodawcy, do których zgłosi się pacjent. Obieg ma być nie tylko całkowicie elektroniczny, ale i wystandaryzowany. E‑recepta będzie nadal zapisem decyzji lekarza, a poza tym dowodem na podstawę refundacji.
Wspomniane działania nie mogą być celem samym w sobie. Podstawą wszystkich zmian powinny być wnioski, jakie płyną z codziennych kontaktów z pacjentami. Model opieki medycznej powinien iść w kierunku lepszej koordynacji i ciągłego podnoszenia satysfakcji z dostarczanej opieki. W końcu wszyscy jesteśmy zgodni, że to pacjent, a nie procesy, musi być w centrum naszej uwagi.