USP Zdrowie jest liderem na polskim rynku produktów i leków bez recepty, które są obecne w większości polskich domów. Firma, kierując się ideami swojego założyciela Voitka Napiórkowskiego, w centrum działań stawia zdrowie człowieka. O tym, co to dla niej oznacza w kontekście tworzenia przyjaznego środowiska pracy, rozmawiamy z członkiem zarządu Robertem Jurgawką.
Partenerem materiału jest USP Zdrowie.

Gdyby miał pan zdefiniować opiekę zdrowotną w miejscu pracy, jak brzmiałaby ta definicja?

Myślę, że w dzisiejszych czasach opieka zdrowotna w miejscu pracy znacznie wykracza poza to, co jest obowiązkiem prawnym pracodawcy, jak również poza to, co stało się już właściwie standardem i jest najbardziej popularnym i pożądanym benefitem, a więc prywatną opiekę medyczną.
Definicja zdrowia, którą sformułowała WHO, ujmuje zdrowie człowieka jako stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko brak choroby. Jeśli uznamy ją za obowiązującą, wówczas opieka zdrowotna w miejscu pracy będzie oznaczała szereg działań podejmowanych przez pracodawcę, które mają na celu dbałość o wszystkie aspekty zdrowotne pracowników – tworzenie przyjaznego środowiska pracy, w którym ludzie czują się spełnieni i z satysfakcją realizują postawione przed nimi zadania. Dla nas takie podejście jest naturalne. Wynika bowiem z obszaru działalności naszej firmy, a przede wszystkim – naszej misji.
Firma USP Zdrowie mówi, że celem jej działania jest utrzymanie lub poprawa jakości zdrowia i samopoczucia każdego człowieka. Jak tę misję wypełnia w stosunku do własnych pracowników?
Finansujemy prywatną opiekę medyczną z możliwością jej poszerzenia dla członków rodzin na preferencyjnych warunkach. Pracownik może też uzyskać dofinansowanie do karty sportowej, kulturalnej lub do wypoczynku.
W biurze w Warszawie w Pokoju Zdrowia pracownicy mogą skorzystać z porad fizjoterapeuty i masaży biurowych. Od wielu lat zachęcamy również do zdrowego odżywiania, oferując na przykład owoce i zioła w biurze. Chcemy, aby nasze działania były spójne także z ekologią, która wpisuje się w trend prozdrowotny. Dlatego też zrezygnowaliśmy z wody w plastikowych butelkach w całej organizacji. Wspieramy również inicjatywy pracowników, na przykład finansujemy różne formy aktywności sportowej, takie jak udział w biegach charytatywnych, firmowych, regatach, rozgrywkach w piłce nożnej oraz działalność drużyny pierwszej pomocy.
Dbamy o ergonomię w miejscu pracy zarówno w przestrzeni produkcyjnej, jak i biurowej. Troszczymy się o to, aby praca przy biurku, w terenie, a także w obszarze produkcyjnym, była jak najmniej obciążająca dla kręgosłupa – mamy odpowiednio dopasowane fotele, także w samochodach służbowych, i będziemy wprowadzać krzesła ergonomiczne (klękosiady). Pracownikom, którzy spędzają dużo czasu w pozycji stojącej, oferujemy maty antyzmęczeniowe. Ostatnim rozwiązaniem, które wprowadziliśmy do przestrzeni biurowej, są lampy do fototerapii, które podnoszą komfort pracy w jesienne i zimowe dni.
Kilka lat temu uruchomiliśmy program Hello Talent, w ramach którego realizujemy wiele form aktywności ukierunkowanych na zdrowie fizyczne, psychiczne, a także rozwój osobisty. W ramach tego programu corocznie organizujemy Dni Zdrowia, podczas których pracownicy mogą skorzystać z różnych form zajęć sportowych, na przykład jogi, tai‑chi, fitnessu, aerobiku, gimnastyki na piłce. Organizujemy także spotkania z fizjoterapeutą i dietetykiem. Chętni mogą poznać ćwiczenia wzmacniające kręgosłup, które można wykonywać przy biurku, skorzystać z masaży, zrobić podstawowe badania i skonsultować ich wyniki z lekarzem. Uczestniczą w ciekawych wykładach o tym, jak na przykład zadbać o dobry sen, poradzić sobie ze stresem, zarządzać trudnymi emocjami. Zajęcia prowadzą eksperci – zarówno z naszej firmy, jak i z zewnętrz. Co roku aktualizujemy program, dopasowując go do najnowszych trendów i potrzeb pracowników. Hello Talent to nie tylko Dni Zdrowia, to również szereg form aktywności, które proponujemy naszym pracownikom przez cały rok. Są to m.in.: trening wzroku, bezpiecznej jazdy, warsztaty z pierwszej pomocy, spotkania z dietetykami, ale również działania rozwojowe.
Wspomniał pan, że zgodnie z definicją WHO zdrowie ma także wymiar psychiczny i społeczny. Co proponuje firma w tym obszarze?
Pracownicy mogą wziąć udział w warsztatach z zarządzania emocjami, aby w odpowiedni sposób budować relacje z innymi ludźmi. Ostatnio w centrum naszego zainteresowania w obszarze rozwoju jest mózg i jego funkcjonowanie. Pracownicy mogą dowiedzieć się o najnowszych odkryciach neuronauki i wykorzystać tę wiedzę w codziennej pracy.
Ze względu na to, że nasza firma bardzo intensywnie się rozwija, do realizacji celów biznesowych potrzebujemy kompetentnych i świadomych siebie pracowników. Z tego względu już na etapie rekrutacji zwracamy szczególną uwagę na umiejętności zarówno merytoryczne, jak i społeczne, tak aby budować dobre relacje w pracy, współdziałać.
Tempo zmian w dzisiejszym świecie, w tym w branżach takich jak nasza, może być stresujące. Ważne jest zatem, żeby pracownicy czuli się dobrze w pracy, wiedzieli, jak ich praca jest oceniana i jakie są wobec nich oczekiwania. W ramach działań rozwojowych doskonalimy umiejętności efektywnej komunikacji. Chcemy bowiem lepiej rozumieć siebie i innych, a także mądrze zarządzać kompetencjami na różnych etapach rozwoju każdego pracownika, aby szanując i akceptując naszą różnorodność, budować przestrzeń do współdziałania.
Jakie korzyści odnosi pracodawca z takich działań?
Wszystkie działania, również te, które podejmujemy w obszarze zdrowia pracownika, mają wpływ na wynik i kondycję naszej organizacji. Każdy biznes jest skoncentrowany przede wszystkim na realizacji celów. Będąc liderem na rynku OTC w Polsce, mierzymy wysoko. Aby zrealizować tak ambitne cele, inwestujemy w rozwój każdego pracownika. Cyklicznie badamy, czy USP Zdrowie jest angażującym miejscem pracy. Wiemy, że nasi pracownicy wysoko cenią oferowane im benefity. Ogromne znaczenie ma również dla nich atmosfera w pracy, którą tworzą przede wszystkim dobre relacje międzyludzkie.
Jednym z elementów, na który również zwracamy szczególną uwagę, jest poziom rotacji personelu. Jak wiemy, wiele firm boryka się z bardzo wysoką fluktuacją. Wskaźnik odejść dobrowolnych na rynku w branży FMCG to ponad 10%. Są to ogromne koszty. Składają się na nie: koszt zatrudnienia, wprowadzenia pracownika do organizacji oraz czas, po upływie którego uzyskuje on pełną efektywność w realizacji zadań. Zgodnie z szacunkami ekspertów Michael Page, firmy zajmującej się doradztwem personalnym i rekrutacją, ten proces łącznie może trwać nawet dziewięć miesięcy.
W naszej organizacji rotacja jest znacznie niższa. To jednoznacznie potwierdza, że działania, o których powiedziałem, wraz z aktywnościami rozwojowymi i możliwością spełnienia zawodowego, przynoszą konkretne efekty. Wymierną korzyścią dla naszej firmy są także rekomendacje pracowników w procesie rekrutacji. Co czwarta osoba, którą zatrudniliśmy w ubiegłym roku, była właśnie z polecenia.
Opieka zdrowotna jest bez wątpienia atutem pracodawcy na rynku pracy, wpisuje się w działania z zakresu employer branding. Czy jest elementem kultury organizacyjnej czy tylko jednym z oferowanych benefitów?
Dla nas jest to oczywiście kluczowy element kultury organizacyjnej. Jako firma działamy w obszarze szeroko rozumianego zdrowia konsumenta i jesteśmy spójni w tym, co robimy – stawiamy zdrowie człowieka w centrum naszych wszystkich działań.
Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »
Szlachetne m-zdrowie
Zarządzanie sobą | Zdrowie, Zarządzanie sobą Paweł RabanNowe technologie i cyfryzacja radykalnie zmieniają rynek usług medycznych, do jakich jesteśmy przyzwyczajeni. Ujmując temat kolokwialnie: baba nie przychodzi już do lekarza, tylko wyciąga z kieszeni smartfon.

Zdrowy pracownik, silna firma
Zarządzanie firmą, Rozwój pracowników Joanna Koprowska PLZdrowie pracowników, również tych starzejących się, może wkrótce zaważyć na sukcesie firm. Dlatego w interesie pracodawcy leży dużo szersza opieka, daleko wychodząca poza działania z obszaru budowania marki pracodawcy.

Jak zapobiegać dolegliwościom bólowym
Zdrowie, Zarządzanie zasobami ludzkimi Piotr Soszyński PLBól to obok stresu najczęstszy problem zdrowotny, z którym borykają się polscy pracownicy wszystkich szczebli we wszystkich sektorach gospodarki. Jak sobie z nim radzić w pracy?

Efektywne zarządzanie zdrowiem pracowników
Zdrowie, Zarządzanie zasobami ludzkimi Anna Malczewska PLSITECH, spółka specjalizująca się w konstrukcji oraz produkcji metalowych stelaży i gotowych foteli do samochodów, od lat z sukcesem zarządza zdrowiem pracowników w ramach swojej polityki personalnej.

Zmieniamy nawyki pracowników
Zdrowie, Praca Emilia Strzelecka PL, Jacek Rafało PLSzacuje się, że na wypalenie zawodowe cierpi 25% Polaków. Zmagający się z nim ludzie są mniej efektywni i odporni na stres, za to bardziej podatni na choroby, co skutkuje większą absencją.

Zawód – chory
Zdrowie, Praca Mikołaj Zając , Joanna Socha PLProblem dużej absencji chorobowej w Polsce nie dotyczy tylko pracodawców oferujących nieatrakcyjną pracę za minimalne wynagrodzenie. W czym tkwi przyczyna licznych zwolnień lekarskich i jak im przeciwdziałać?
