Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Analityka i Business Intelligence

Okaż emocje podczas wystąpień publicznych. Ale unikaj nostalgii

26 kwietnia 2023 5 min czytania

Nieumiejętne zastosowane emocje mogą zepsuć nawet dobrze przygotowaną prezentację. Jak zatem budować nastrój podczas wystąpień publicznych – i na co zwrócić uwagę?

Niemal każdy, kto miał okazję przemawiać publicznie, zdaje sobie sprawę, że ważna jest nie tylko merytoryczna wartość wypowiedzi, ale także przekaz niewerbalny. Przypominają o tym – i potwierdzają to przeczucie – badania przeprowadzone przez naukowców z Washington State University. Pokazują wprost – poprzez wyniki finansowe będące odpowiedniego zachowania przemawiających – jak ważnym sposobem na przekonanie rozmówcy jest wykorzystanie mowy ciała i prezentacja rozległej palety <a href=>emocji.

Zaprezentowane przez nich wnioski bazują na analizie aż pięciuset filmów promocyjnych, publikowanych kampanii finansowania społecznościowego na serwisie Kickstarter. Warto dodać, że naukowcy wykorzystali też w tym badaniu algorytmy sztucznej inteligencji, za pomocą których sprawdzili emocje przedsiębiorców zwracających się do potencjalnych inwestorów na filmach umieszczonych na tej platformie crowdfoundingowej.

Indeks górny Kickstarter to jedna z najpopularniejszych platform finansowania społecznościowego na świecie. Fot. Kickstarter Indeks górny koniec

Wykorzystuj wiele emocji – radość, gniew i strach – do budowania narracji

Poszczególne nagrania zostały podzielone pod kątem czterech głównych emocji (radości, gniewu, strachu i smutku), jakie występujący przedsiębiorcy ujawniali w swoich wystąpieniach za pomocą mimiki twarzy. Okazało się, że najskuteczniejsze kampanie charakteryzowały się tym, że występujący w trakcie prezentacji pokazywali nie jedną, a kilka rodzajów emocji, w zależności od tego, o czym w danej chwili mówili. Pokazuje to, jak ważna jest wiarygodność przekazu – nie wystarczy jedynie uśmiechać się i mówić tzw. „uśmiechniętym głosem”. Budując narrację w trakcie wystąpienia, powinniśmy podkreślać znaczenie i wagę wypowiadanych słów, łącząc brzmenie głosu z odpowiednim wyrazem twarzy, tak aby odbiorca mógł wczuć się w treść wypowiedzi.

Łączenie radości, gniewu i strachu spotykało się z najbardziej pozytywnym odzewem oglądających, co potwierdzało się w wysokości wpłaconego wsparcia, a także w liczbie inwestorów, którzy zdecydowali się wpłacić pieniądze na rzecz danego projektu.

Jak wynika z analizy nagrań na Kickstarterze, najlepiej sprawdza się rozpoczynanie wystąpienia z uśmiechem. Co ważne, najbardziej efektywni mówcy‑przedsiębiorcy w swoich wystąpieniach w umiejętny sposób łączyli trzy pierwsze emocje: najpierw przedstawiali swój zespół i to, jak bardzo są z niego dumni, po czym z gniewnym wyrazem twarzy opowiadali o determinacji i <a href=>wyzwaniach, jakie przed nimi stoją. Na koniec mówili o zagrożeniach i  prezentowali swoje obawy, co również można było wyczytać z ich twarzy.

Uważaj, aby nie popaść w nostalgiczny nastrój

Trzeba jednak uważać, aby podczas wystąpień nie okazywać smutku. O ile trzy pierwsze emocje skutkowały wzrostem zaangażowania odbiorców, o tyle przekaz nostalgiczny miał negatywny wpływ na wynik finansowy zbiórki.

Błędem – według badaczy – jest również nadużywanie jednego rodzaju emocji podczas wystąpień. Powinny one jedynie podkreślać ważne momenty podczas wystąpienia, ale nie mogą być celem samym w sobie. Nadmierna ekspresja może popsuć nawet najlepszą prezentację i narazić występującego na utratę wiarygodności i śmieszność. Dlatego w scenariuszu wystąpienia warto uwzględnić również momenty – tylko momenty – natężonego wyrażania emocji, a przed samym występem kilka razy przećwiczyć prezentację przed lustrem lub przed zaufaną osobą, aby zobaczyć jej reakcje na konkretne elementy wystąpienia. Ta praca nie pójdzie na marne, ale przyczyni się do lepszego przyjęcia naszych propozycji przez osoby, do których kierujemy przekaz, niezależnie od tego, czy zwracamy się do członków własnego zespołu, czy potencjalnych inwestorów.

Jak wykorzystywać emocje podczas wystąpień

Indeks górny Źródło: Wnioski pochodzą z badania przeprowadzonego przez naukowców z Washington State University, opisanego w artykule Express yourself: Facial expression of happiness, anger, fear, and sadness in funding pitches, w lipcowywm wydaniu czasopisma naukowego „Journal of Business Venturing”. Indeks górny koniec

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

Jak zostać mistrzem komunikacji? 

| , Joanna Koprowska PL

Sposób, w jakim komunikujesz się z innymi, może być źródłem twojej przewagi – w firmie, w zespole, na rynku pracy. Jak usprawnić swoją komunikację? Skorzystaj z czterech podpowiedzi.

4 wskazówki: jak komunikować się z zespołem, którym zarządzasz? 

, Jagna Ambroziak PL

Obejmując stanowisko menedżerskie, pierwszym z wielu wyzwań związanych z dopasowaniem się do pełnienia nowej roli jest nauczenie się, jak skutecznie komunikować się ze swoim zespołem.

Nie bój się zadawać pytań – nawet tych z pozoru głupich i niedyskretnych 

, , Jacek Tomczyk PL

W miejscu pracy obowiązuje nas pewien savoir vivre, a także zapisane w Kodeksie Pracy zasady dotyczące uszanowania prywatności współpracowników. Okazuje się jednak, że pytania dotyczące drażliwych, osobistych tematów nie przeszkadzają innym w takim stopniu, jak mogłoby się nam wydawać.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!