Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 67

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 117
Bez kategorii

Czy firmy mogą angażować się w politykę? Tak się to robi w Ameryce

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Jak wynika z danych opublikowanych przez serwis Vox.com, amerykańskie stany w ostatnich dniach różniły nie tylko preferencje polityczne, ale także… ilość sprzedanego alkoholu. I choć wzrosty odnotowano w całym USA, znacznie więcej trunków podczas nocy wyborczej z 3 na 4 listopada sprzedano w stanach, które głosowały na kandydata Partii Demokratycznej, Joego Bidena.

Niebieskie stany świętują

Znacznie więcej alkoholu sprzedano w „niebieskich” stanach, czyli tych sprzyjających Demokratom – spożycie trunków 3 listopada wzrosło na tych obszarach o 75%. W większości amerykańscy wyborcy kupowali wina (42%) i likiery (41%). Znacznie rzadziej (zaledwie 14% sprzedaży wyrobów alkoholowych) decydowali się na piwo. Jeśli weźmiemy pod uwagę jedynie wina, Amerykanie wybierają głównie te czerwone (46%). Prawie dwa razy mniej chętnie sięgają po wina białe (26%) i musujące (19%). Najmniej popularne są wina różowe, które stanowią zaledwie 5,5% sprzedanych wyrobów alkoholowych wytwarzanych z winogron. W „czerwonych” stanach, w których głosowano na Donalda Trumpa, sprzedaż alkoholi również wzrosła, ale jedynie o 33%. Z kolei w stanach, w których różnica głosów była najmniejsza, sprzedawcy zanotowali wzrost na poziomie 55%.

Największy wzrost sprzedaży alkoholu (aż o 133%) podczas amerykańskiej nocy wyborczej odnotowano w Waszyngtonie oraz w Nowym Jorku, gdzie klienci wydali ponad dwa razy więcej niż zwykle na napoje procentowe.

Drinks and chips

Okazuje się, że alkohol idzie w parze z niezbyt zdrowym jedzeniem. Według danych firmy dostawczej DoorDash, Amerykanie podczas wyborów chętnie zamawiali tłuste i wysokowęglowodanowe dania, takie jak frytki, skrzydełka kurczaka, cheesburgery i pizze (szczególnie te na cienkim cieście). Kulinarne gusta mieszkańców USA zdają się potwierdzać najpopularniejsze wyniki wyszukiwania Google, w których znalazły się zapytania „frytki w pobliżu” i „pobliski sklep z likierem”.

Nie wszędzie dzień wyborów był dniem wolnym od pracy

Amerykanie głosują tradycyjnie w pierwszy wtorek wypadający pomiędzy 2 a 8 listopada (w tym roku był to więc 3 listopada). Większość wyborców w ten dzień normalnie pracuje. Zaledwie w kilku stanach wyborczy wtorek jest dniem wolnym. Z tego powodu w tym roku ponad 70 dużych firm zaangażowało się w organizację wyborów prezydenckich, zachęcając swoich pracowników do liczenia głosów. Przedsiębiorstwa takie jak Salesforce, Microsoft, Levi Strauss, Uber i Blue Apron poszły o krok dalej i osoby, które zgłosiły się do pracy w komisjach wyborczych, otrzymały płatny urlop.

Dzięki temu w komisjach zasiadły osoby młodsze niż dotychczas. „Odmłodzenie” komisji wyborczych było istotne ze względu na trwającą również w Stanach Zjednoczonych pandemię koronawirusa. Ponieważ COVID‑19 jest szczególnie groźny w przypadku osób starszych, z liczenia głosów w tym roku zrezygnowało wiele z nich. Podczas poprzednich wyborów w 2016 roku, aż 60% osób liczących głosy miało powyżej 60 lat. Dlatego w tym roku 90% spośród 650 tysięcy osób rekomendowanych do komisji przez Energy the Poll, miało mniej niż 65 lat. W komisjach pracowało też 31 tysięcy studentów i uczniów szkół średnich.

Amerykańskie firmy chętniej angażują się w życie publiczne

Dotychczas prywatne firmy niechętnie angażowały się w sprawy związane z polityką i wyborami. Tym razem było jednak inaczej. Przedsiębiorcy uznali najwyraźniej, że uczestnicząc w procesach demokratycznych, mogą nie tylko pomóc w udźwignięciu tak dużego przedsięwzięcia jak wybory prezydenckie w czasie pandemii, ale także zyskać w oczach swoich klientów.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Uniwersytet Harvarda w 2018 roku, aż dwie trzecie konsumentów twierdzi, że firmy powinny angażować się w życie publiczne, a nawet wyrażać własne opinie na tematy społecznie istotne. Jeszcze więcej, bo 81% konsumentów chętnie widziałoby większe zaangażowanie prywatnych firm w akcje wspierające demokratyczne standardy.

O ile wypowiadanie się na tematy, które są elementem debaty publicznej może być ryzykowne, to już akcje mające na celu zwiększenie frekwencji wyborczej czy pomoc w organizacji debat, wystąpień czy wyborów budzą zazwyczaj pozytywne emocje.

Święto demokracji i… biznesu

Poza pomocą w organizacji wyborów, wiele sklepów, firm dostawczych i gastronomicznych organizowało atrakcyjne promocje, z motywem wyborczym w tle. Na rabat mogli liczyć klienci, którzy mieli ze sobą naklejkę z napisem „I voted”, jaką w komisjach wyborczych otrzymuje się po oddaniu głosu. Amerykańska firma Hertz reklamowała swoje usługi, oferując darmowy wynajem samochodu na czas wyborów każdemu, kto 2 albo 3 listopada wynajął auto na co najmniej dwa dni. Z kolei pracownicy komisji wyborczych mogli otrzymać darmowy posiłek w restauracjach, m.in. w nowojorskich sieciach Chopt Creative Salad Co. czy Dos Toros.

Tegoroczne wybory w Stanach Zjednoczonych miały nietypowy charakter, na który wpływ miała pandemia COVID‑19. Jak widać, także w trakcie “święta demokracji” w Stanach Zjednoczonych kapitalizm ma się całkiem nieźle i szybko dostosowuje do nowej sytuacji.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!