Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 67

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 117
Bez kategorii

Czy uda się przełamać nieufność do sztucznej inteligencji

27 kwietnia 2023 8 min czytania

Sztuczna inteligencja jest traktowana przez użytkowników technologii informacyjnej z rezerwą. Aby przełamać ich nieufność, twórcy aplikacji AI powinni powstrzymać się od przesadnego zachwalania ich zalet, zadbać o przejrzystość i jawność informacji o ich funkcjach, a także certyfikować aplikacje w niezależnych specjalistycznych firmach.

Przykro to mówić, ale wielu użytkowników systemów IT nie ufa decyzjom, odpowiedziom ani zaleceniom sztucznej inteligencji. W jednym z badań ankietowych amerykańskich konsumentów 41,5% respondentów odpowiedziało, że nie ma zaufania do żadnej spośród wymienionych w kwestionariuszu popularnych usług AI (między innymi takich jak: domowy asystent, planowanie finansów, diagnoza medyczna czy pomoc w zatrudnianiu pracownika). Zaledwie 9% ufało AI w kwestii swoich finansów, a tylko 4% miało zaufanie do aplikacji wspomagającej proces zatrudniania pracownika.

W innym badaniu, przeprowadzonym na próbie 2 tysięcy amerykańskich konsumentów, poproszono o odpowiedź na pytanie: Jakie odczucia najlepiej odzwierciedlają twoje emocje, kiedy myślisz o sztucznej inteligencji? Najwięcej respondentów (45%) zaznaczyło „zainteresowanie, ciekawość”, ale niewiele mniej podkreśliło „ostrożność, niepokój” (40,5%), „sceptycyzm” (40,1%), „niepewność” (39,1%) oraz „podejrzliwość” (29,8%)[#_edn2.

Najwyraźniej mamy problem, ale jaki? I czy zdołamy się z nim uporać? Moim zdaniem, jedno jest pewne: jeśli chcemy, żeby sztuczna inteligencja zdobyła zaufanie biznesu i społeczeństwa, powinniśmy poświęcić uwagę kilku kwestiom.

Nie wyolbrzymiaj zalet aplikacji AI

Według analityczno‑badawczej firmy Gartner, technologie, takie jak: systemy kognitywne (połączenie rozwiązań sztucznej inteligencji z przetwarzaniem sygnałów dźwiękowych czy graficznych), uczenie maszynowe, głębokie uczenie się oraz wirtualny ekspert‑doradca, osiągnęły już szczyt w tzw. Hype Cycle Gartnera, czyli cyklu pompowania ekscytacji konsumentów nowościami IT i obecnie nieuchronnie zmierzają ku „dolinie rozczarowań” (trough of disillusionment).

W tym przypadku największą winę ponoszą producenci. IBM na przykład przeznaczył ogromną kwotę na budżet reklamowy superkomputera Watson, zapewniając z dużą dozą fantazji o rewelacyjnych jakoby zdolnościach maszyny. Oren Etzioni, wybitny badacz sztucznej inteligencji, nazwał Watsona „Donaldem Trumpem sektora AI, roszczącym sobie pretensje do osiągnięć niepopartych wiarygodnymi danymi”.

Popatrz na Teslę

Materiału podsycającego ekscytację i entuzjazm użytkowników regularnie dostarcza również Elon Musk, zwłaszcza w kwestii w pełni autonomicznego samochodu marki Tesla. Dla podkreślenia możliwości swojego produktu firma posługuje się terminem autopilot, sugerując tym samym pełną autonomię pojazdu, co wzbudziło liczne kontrowersje[]](#_edn5). Samochód Tesli ma wprawdzie imponujące półautonomiczne zdolności jezdne i pod wieloma względami jest wspaniałą maszyną, ale z pewnością nie jest jeszcze pojazdem w pełni autonomicznym.

Na szczęście nie wszystkie firmy wyolbrzymiają zalety i możliwości, jakie ma sztuczna inteligencja stosowana w codziennych operacjach. Do tej grupy należy szwedzki bank SEB, właściciel Aidy, inteligentnego asystenta, zaprojektowanego na podobieństwo Amelii stworzonej przez IPsoft. Wypowiadając się o Aidzie, SEB konsekwentnie zachowuje powściągliwość w opisie jej możliwości.

Osoba czy maszyna?

Początkowo wprowadził ją tylko do użytku wewnętrznego, jako jednostkę wsparcia technicznego IT (i nadal ją wykorzystuje w tej roli, ku zadowoleniu pracowników), dopiero w następnym etapie udostępnił ją swoim klientom na zasadzie eksperymentu. Powściągliwy ton, przynajmniej w porównaniu z tym, jak opisywana jest sztuczna inteligencja przez inne firmy, widać w komunikacie SEB dla mediów:

Aida ma obecnie dwa podstawowe obowiązki: została zatrudniona jako wirtualna pracownica wewnętrznego wsparcia technicznego IT naszego banku, gdzie porozumiewa się w swoim oryginalnym języku angielskim, a ponadto przechodzi szkolenie w jednostce Bank na Telefon, gdzie uczy się rozmawiać z klientami po szwedzku na naszej stronie internetowej seb.se.

„Próbujemy myśleć o Aidzie jak o osobie – mówi Erica Lundin, szefowa Centrum Doskonałości Aida. – Żeby pokazać wszystkim, co osiągnęła i co potrafi, tworzymy dla niej CV, a w przyszłości zamierzamy popracować nad rozwojem osobistym Aidy i w ten sposób poszerzyć obszar jej kompetencji”

Niezależnie od wewnętrznego czy zewnętrznego użytkowania technologii kognitywnych, w kwestii ich funkcji najlepiej jest obiecać mniej i dostarczyć więcej niż na odwrót. Nowe zdolności systemów rozsądniej jest wprowadzać najpierw w wersji testowej (beta), zachęcając tym samym użytkowników do zdobywania wiedzy o sposobach wykorzystania systemu. Nie należy ponadto wykluczać z góry alternatywnych metod rozwiązywania problemów pracowników i klientów (zwykle z udziałem ludzi). Z czasem, gdy wdrożona technologia dojrzeje, a sztuczna inteligencja udoskonali swoje umiejętności, większe zaufanie zaczną wzbudzać zarówno urządzenia, jak i komunikaty opisujące ich funkcje.

Zadbaj o pełną jawność

Innym sposobem zwiększenia zaufania do AI jest ujawnienie wszystkiego, co tylko możliwe, o danym systemie i jego zastosowaniach. Jawność może obejmować na przykład informację, że w określonym momencie klient ma do czynienia z inteligentnym asystentem, będącym w istocie systemem komputerowym, a nie z człowiekiem. W przypadku systemu hybrydowego lub rozszerzonego, w którym uczestniczy i człowiek, i wirtualny doradca, jawność polega na poinformowaniu klienta, w jakich sprawach ma do czynienia z jednym, a w jakich – z drugim.

Opracowania tego rodzaju zasad jawności nie należy raczej powierzać prawnikom posługującym się zwykle hermetyczną terminologią, tylko marketingowcom. Chodzi bowiem o to, żeby do klientów dotarł jasny przekaz: mamy oto możliwość wypróbować nowe rozwiązanie, które zapewni klientom pomoc przez całą dobę, we wszystkie dni tygodnia, i które skutecznie zajmie się ich problemami. Trzeba jednak bardzo ostrożnie podchodzić do wykorzystywania AI w marketingu.

Roboty to nie ludzie

W badaniu ankietowym na próbie 2 tysięcy amerykańskich konsumentów 88% respondentów wyraziło poparcie dla regulacji, która zabroniłaby systemom sztucznej inteligencji, takim jak boty, czatboty i wirtualni asystenci, podawać się za ludzi.

Ujmując rzecz szerzej, 88% stwierdziło, że funkcje sztucznej inteligencji w marketingu powinien określać kodeks etyczny. Optymistycznym akcentem jest to, że aż ? ankietowanych Amerykanów zadeklarowało korzystanie z oferty firm i marek, które wprowadzają SI do komunikowania się i obsługi klientów. Niemniej jednak, jak stwierdziła agencja reklamowa przeprowadzająca owo badanie, „warunkiem koniecznym [aby rzeczywiście skorzystali] jest przejrzystość i jawność”.

Certyfikuj modele i algorytmy

W miarę zwiększania się roli sztucznej inteligencji i maszynowego uczenia się w amerykańskim społeczeństwie oraz w gospodarce z pewnością kiedyś pojawi się potrzeba jakiejś formy zewnętrznej certyfikacji, bez niej bowiem trudno mówić o pełnym zaufaniu do modeli i algorytmów. Skoro Agencja Żywności i Leków certyfikuje leki, skoro audytorzy certyfikują procesy finansowe, a Underwriters Laboratory certyfikuje bezpieczeństwo produktów, dlaczego nie powierzyć zaufanym organizacjom – państwowym lub prywatnym – obowiązku potwierdzania niezawodności, powtarzalności i dokładności algorytmów sztucznej inteligencji?

O możliwości certyfikowania AI po raz pierwszy dowiedziałem się od Adama Schneidera, doradcy z sektora usług finansowych. Podał mi nawet kilka przykładów sytuacji, w których certyfikacja powinna być wręcz wymagana[#_edn8:

  • Samochody prowadzone przez AI – czy potrzebujemy jakiejś komisji oceniającej zautomatyzowane pojazdy, żeby znać powody awarii, móc porównać różne systemy SI stosowane przez producentów i monitorować rozwój technologii?

  • Diagnozy stawiane przez sztuczną inteligencję – czy zanim AI zdobędzie powszechne zaufanie, nie należałoby opracować procedury weryfikowania diagnozy sztucznej inteligencji przez lekarza człowieka, który wykona to osobiście z zastosowaniem statystycznie poprawnej techniki?

  • Robodoradcy inwestycyjni AI – pewna firma reklamuje się sloganem: „Mamy sztuczną inteligencję, którą dokładnie przetestowaliśmy”. Czy tego rodzaju jawność kogoś zadowala? Co to znaczy: „Mamy sztuczną inteligencję”? Czy standardy nie powinny być ściśle określone, zanim firma zacznie reklamować AI niedoświadczonym inwestorom.

Certyfikacje

Na tego rodzaju certyfikację jeszcze za wcześnie, ale słyszałem o jednym przypadku zgodnym z kierunkiem myślenia Schneidera. Kwestia certyfikacji pojawiła się bowiem podczas mojego wywiadu z Christopherem Stevensonem, doradcą w firmie Deloitte. Rozmawialiśmy na temat jego pracy z „robodoradcami” w obszarze inwestycji i zarządzania majątkiem

Jak się okazało, jego firma już dostarcza certyfikaty i oferuje doradztwo instytucjom finansowym korzystającym z robodoradców. Oferta obejmuje między innymi: ustalenie procedur kontrolnych i częstotliwości testowania efektywności usług doradczych, ocenę komunikacji z klientem oraz zasad jawności i przejrzystości, ocena algorytmów oraz ocena zgodności z regułami zawierania transakcji.

Trudno powiedzieć, czy tego typu usługi znajdą odbiorców w sektorze finansowym, czy w innych sektorach. Zważywszy jednak na znaczenie takich testów dla efektywnego korzystania ze sztucznej inteligencji, przypuszczam, że certyfikacja ostatecznie ruszy pełną parą. A być może do tego, by stała się nakazem z mocy prawa, będzie potrzebna spektakularna awaria odpowiednio nagłośniona przez media.

Thomas H. Davenport (@tdav) jest profesorem w dziedzinie technologii informacyjnych i zarządzania w Babson College w Wellesley w stanie Massachusetts. Niniejszy artykuł jest skrótem tez zawartych w książce jego autorstwa pt. The AI Advantage (MIT Press, 2018).

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!