Od dekad usługa leasingowa rozwija się i ewoluuje wokół sektora automo‑tive, obejmując maszyny, linie technologiczne, sprzęt ciężki oraz w niewielkim stopniu nieruchomości. Model biznesowy firm leasingowych opiera się właściwie na jednym produkcie, co w odróżnieniu od innych instytucji finansowych, które są multiproduktowe – jak banki czy ubezpieczyciele – stawia rozwój leasingodawców pod presją niskich cen i finansowania jak najwyższych wartości transakcyjnych. Z tego powodu finansowanie zakupów o wartościach poniżej 20 tysięcy złotych nie jest dostępne w bankowych firmach leasingowych.
Partnerem materiału jest LeaseLink

Poza problemem transakcji o niskiej wartości istnieje także trudność z finansowaniem sprzętu o wszechstronnej charakterystyce, co w znacznym stopniu odcina wiele środków trwałych od leasingu na rzecz pożyczek oraz kredytów. Z jednej strony firmy leasingowe potrzebują rozproszonego portfela z dużą liczbą klientów, a z drugiej poprzez poruszanie się w utrwalonych schematach procesowych i produktowych nie uczestniczą w walce o masowy rynek. Trudno sobie wyobrazić zakup komputera, smartfona, sprzętu AGD, roweru, oprogramowania, elektronarzędzi i wszelkiego rodzaju wyposażenia aż po instrumenty muzyczne finansowany w takiej formule jak samochód.
LeaseLink jest pierwszym fintechem w Polsce działającym w branży leasingowej, którego unikalny model biznesowy wskazuje kierunek dokonującej się zmiany w tej branży nie tylko w Europie, ale także na świecie. Model biznesowy spółka oparła na elementach całkowicie przeciwnych do trendów, w których poruszają się wszyscy inni uczestnicy tego rynku. Podejmując wyzwanie, jakim jest zbudowanie i oferowanie usługi w kontrze do utrwalonych schematów, fintech stał się leasingodawcą z wyjątkową usługą finansowania przedmiotów, wyłączając samochody, o wartości 1–50 tysięcy złotych, dzięki czemu buduje portfel na masową skalę. Konsekwencją tej drogi stał się też fakt, że LeaseLink nie uczestniczy w wojnie cenowej i pomimo jednoproduktowej oferty realizuje transakcje przewyższające rentownością te, do których jest już przyzwyczajona branża.
Proces = produkt
Założyciele LeaseLinku, bazując na blisko 20‑letnim doświadczeniu w branży leasingowej, sprowadzili prace nad produktem do procesu i doświadczenia klienta. Chodziło o to, aby produktem nie był leasing jako usługa finansowania, a sposób jego zawierania. Dzięki takiemu podejściu udało się uniknąć pułapki, jaką jest zbytnia koncentracja na założeniach i celach produktowych z ostatecznym finałem operacyjnym nakierowanym do wewnątrz na organizację, a nie na klienta. To właśnie doświadczenie klienta zmotywowało twórców fintechu do całkowitego przedefiniowania produktu leasingowego na metodę płatności. Formuła metody płatności jednoznacznie odcina usługę LeaseLinku od powszechnie stosowanego modelu procesowania opartego na wnioskach, dokumentach i offlinowej weryfikacji klienta. W autorskiej aplikacji klient płacący leaselinkiem załatwia wszelkie formalności online w kilku prostych krokach, uzupełniając tylko podstawowe dane. Całość procedury jest zautomatyzowana i trwa zaledwie kilkanaście minut – od wyboru oferty poprzez decyzję kredytową aż po akceptację umowy. Absolutnym novum w tej branży jest też dostępność usługi, która zaspokaja potrzebę klienta w dowolnym miejscu, a także o dowolnej godzinie w ciągu doby, przez wszystkie dni w roku.
LeaseLink stał się leasingodawcą z wyjątkową usługą finansowania przedmiotów, wyłączając samochody, o wartości 1–50 tysięcy złotych, dzięki czemu buduje portfel na masową skalę.
Warszawski fintech poprzez digitalizację procesu i koncentrację na doświadczeniu klienta wyeliminował zbędne procedury. Przeniesienie manualnych czynności wykonywanych zwykle przez pracowników ryzyka i back office do nowoczesnej aplikacji przyczyniło się nie tylko do automatyzacji i szybkości procesu, ale też znacznie go zoptymalizowało pod względem kosztowym. Ponadto otworzyło usługę leasingu na maso‑we transakcje, idealnie wpasowując się w charakterystykę i oczekiwania mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, którzy poza samochodami realizują także inne potrzeby zakupowe.
Przeczytaj tekst główny »
Leasing pod znakiem zmian i technologii
Finanse przedsiębiorstwa Mieczysław Woźniak PLRodzimi przedsiębiorcy relatywnie częściej niż inne firmy europejskie korzystają z tej formy finansowania inwestycji.

Sprzedaż usługi poprzez link
Transformacja usługi leasingu do wersji cyfrowej w wykonaniu LeaseLink objęła, poza samym produktem, sposób pozyskiwania klientów oraz obsługę sprzedażową. Głównym elementem strategii dystrybucji fintechu jest oferowanie produktów w procesie zakupowym klientów i zaspokojenie ich impulsowych potrzeb „tu i teraz”. Kluczowe działania koncentrują się zatem na pozyskiwaniu partnerów i budowie jak najbardziej rozległej sieci merczantów (1), a nie bezpośrednim pozyskiwaniu klientów. Dzięki takiemu podejściu transakcje w skali masowej są pozyskiwane z pominięciem handlowców, a sprzedaż sprowa‑dza się do samoobsługi poprzez aplikację opartą na sztucznej inteligencji. Merczant w bardzo prosty i nieangażujący go sposób udostępnia link, a klient w dowolnym miejscu oraz czasie konfiguruje ofertę i realizuje proces leasin‑gowy w aplikacji LeaseLink.
Dystrybucja fintechu odbywa się poprzez multikanałową sieć partnerów zbudowaną na niespotykaną, jak na tę branżę, skalę. Dzięki integracji z e‑sklepami jest to metoda płatności dostępna w koszyku zakupów, będąca alternatywą dla przelewów, kart kredytowych i pay‑by‑linków. W sektorze e‑commerce jest to zresztą jedyna dostępna forma płatności dla firm (B2B). Logika aplikacji pozwala także wykorzystywać tę formę płatności w punktach stacjonarnych. Specjalnie dostosowana ścieżka procesowa umożliwia dostawcy rozliczenie sprzedaży w ciągu kilku minut i natychmiastowe wydanie zakupów klientowi‑przedsiębiorcy. W odróżnieniu od powszechnych praktyk w obsłudze sprzedaży, stosowanych przez wszystkie firmy leasingowe, LeaseLink nie obciąża żadnymi czynnościami merczantów. Lead sprzedażowy w formie linku jest całkowicie zautomatyzowanym procesem transakcyjnym, który bez udziału handlowców i przenikania ze strukturami leasingodawcy pozwala błyskawicznie inicjować i zakończyć transakcję u dostawcy.
Kolejnym kanałem dystrybucji są programy White Label. W tym obszarze LeaseLink jako jedyna firma leasingowa na świecie umożliwia handlowcom swoich partnerów oferowanie i realizację usługi finansowania na miejscu u klienta (door2door) w ciągu chwili. Fintech zbudował także rozległą sieć kilkuset indywidualnych pośredników sprzedaży i sieciowych, którzy działają w obszarze pośrednictwa finansowego. Płatność leaselinkiem jest także chętnie wykorzystywana przez franczyzodawców, którzy włączają tę usługę finansowania w programy franczyzowe i tym samym zmniejszają franczy‑zobiorcom kwotę inwestycji.
Unikalność modelu fintechu została także doceniona przez sektor bankowy. Produkt LeaseLinku jest dystrybuowany już przez sieć oddziałów Raiffeisen Polbank, a dwa kolejne banki są w fazie włączenia tej usługi do swojego portfolio produktów. Wyjątkowy w tej współpracy jest fakt, że banki mające w swoich grupach kapitałowych tradycyjne firmy leasingowe wykorzystują produkty fintechu do rozbudowania oferty skierowanej do klientów mikro-, małych i średnich firm.
(1) Merczant – akceptujący płatność od „płacącego”, czyli osoby dokonującej zakupu.