Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 67

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 117
Bez kategorii

Jak branże rozrywkowa i medialna przechodzą przez obecny kryzys

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Według wstępnych szacunków, w skali całego świata, branża rozrywkowa zarobi o 120 miliardów dolarów mniej w porównaniem z 2019 r. Szczególnie mocno skutki pandemii odczuwają przedsiębiorstwa, które nie zainwestowały w nowe sposoby dotarcia do odbiorców swoich treści. Ogromne straty odnotowują kina, ale też wydawcy prasy, stacje radiowe i telewizyjne. Głównie ze względu na niższe wpływy  reklamowe.

Pandemia przyspieszyła zmiany na rynku mediów i rozrywki, co widać także w Polsce. Według przewidywań PwC, w najgorszej sytuacji w naszym kraju są kina, których przychody w porównaniu do 2019 roku skurczą się aż o 58%. Pandemia uderzyła też mocno w wydawców prasy. O ile w ubiegłym roku wartość polskiego rynku czasopism wynosiła 722 miliony dolarów, to w tym roku będzie to już jedynie 638 milionów dolarów, czyli o ponad 10% mniej.

Wirtualna rzeczywistość, VoD i gry komputerowe wypierają tradycyjne media

W obecnej sytuacji najbardziej dynamicznie rozwijają się usługi wykorzystujące wirtualną rzeczywistość (VR). Eksperci PwC przewidują, że średnioroczny wzrost przychodów (CAGR) w przypadku usług opartych na technologii VR w latach 2019‑2024 wyniesie 25%. W kolejnych latach będą też rosły na znaczeniu usługi over the top (OTT), a także gry i e‑sport. Natomiast coraz gorszych wyników finansowych mogą spodziewać się wydawcy tradycyjnej prasy, nadawcy telewizyjni i oraz właściciele kin. Tradycyjne media coraz bardziej będą wypierane z rynku przez usługi oparte na możliwościach, jakie niesie ze sobą powszechny dostęp do internetu, czemu sprzyja rozwój sieci komórkowej 5G.

Indeks górny Źródło: PwC Indeks górny koniec

Kierunek: wielokanałowość

W obliczu postępującej cyfryzacji także media tradycyjne muszą się zmieniać. Widać to wyraźnie na rynku reklamowym. O ile można się spodziewać, że wiele tytułów prasowych zniknie w przyszłości z rynku (choć część z nich zostanie zastąpiona przez wydania online), to nic nie wskazuje, aby podobny los miał spotkać radio i telewizję. Te ostatnie doskonale uzupełniają swoją ofertę reklamową w sieci, pozwalając dotrzeć do większego grona odbiorców.

Reklama telewizyjna jest coraz częściej elementem omnichannel storytellingu – przekonuje Marcin Sidelnik z PwC. – Przykładowo oznacza to, że kampania zaczyna się w sieci, a jej dalszy ciąg można obserwować na ekranach telewizorów. Połączenie kampanii telewizyjnych i internetowych, daje znacznie większą możliwość badania reakcji i zaangażowania odbiorców, a także szersze możliwości tworzenia historii. Nie zapominajmy również, że telewizja wciąż odgrywa istotną rolę na rynku reklamy. Budowanie świadomości marki wśród szerokiej grupy klientów, wciąż skutecznie realizowane jest za pośrednictwem tego kanału.

Wartość rynku reklamy telewizyjnej w Polsce w 2020 roku na skutek pandemii spadła o prawie 100 milionów złotych. To trend, który jest widoczny na całym świecie: globalny rynek reklamy skurczył się w porównaniu z ubiegłym rokiem o 7,5%, czyli o niemal 38,5 miliarda dolarów. Eksperci jednak przewidują odbudowę pozycji stacji telewizyjnych na polskim rynku reklamowym w kolejnych latach, również za sprawą programów telewizyjnych w formie wideo na życzenie, które coraz częściej oferowane są w serwisach i aplikacjach internetowych.

Indeks górny Źródło: PwC Indeks górny koniec

Netflix radzi sobie świetnie

Branża rozrywkowa została w bardzo dużym stopniu dotknięta przez koronawirusa. Nie wszyscy jednak tracą na lockdownie. Zyskują firmy, które zainwestowały w digitalizację i w swojej ofercie mają treści na żądanie, bądź w formie płatnej subskrypcji, bądź zarabiając na reklamach. Dobrze to widać w przypadku Netflixa, którą to firmę można traktować jako modelowy wręcz przykład wykorzystania mocnych stron podczas niepewnych czasów.

sprawozdaniu finansowym za ostatni rok, Netflix jako swoją konkurencję wymienia telewizję linearną, serwisy internetowe takie jak YouTube i TikTok, a także… gry komputerowe. To pokazuje, jak zacięta jest walka o uwagę i czas widza. Jednocześnie, co może być dla niektórych zaskakujące, amerykańska platforma VoD uważa się za stosunkowo… małego gracza na globalnym rynku medialnym. A przecież od wielu miesięcy firma odnotowuje ponad dwudziestoprocentowe wzrosty przychodów rok do roku.

Indeks górny Źródło: Netflix Indeks górny koniec

Działania prosumenckie się opłacają

Klienci oczekują dziś od usługodawców nie tylko wartościowych produktów, ale też bardziej przyjaznego i indywidualnego podejścia. Przykładem może być wspomniany Netflix, z którego abonamentu można bez trudu zrezygnować. Jednak klienci nieczęsto z tej możliwości korzystają. Co więcej, serwis zaprzestał pobierania comiesięcznej opłaty od klientów, którzy nie obejrzeli nic w ciągu ostatnich 2 lat. I choć amerykańska firma przyznaje, że w pewnym stopniu odbiło się to na przychodach, to jednak takie postępowanie pomaga budować dobry wizerunek platformy i zaufanie konsumentów.

Netflix dostosowuje swoją strategię biznesową do warunków panujących na konkretnym rynku. Dlatego w niektórych krajach udostępnia tańszą ofertę, np. abonament dotyczący wyłącznie urządzeń mobilnych. Firma współpracuje też z operatorami telewizji kablowych i satelitarnych.

Lockdown wstrzymał produkcję filmów

Produkcja nowych filmów w 2020 roku to duże wyzwanie. Wiele studiów wstrzymało prace, a przecież widzowie, nie mogąc odwiedzać kin, łakną nowych treści. Dlatego na pandemii zyskały te platformy, którym udało się zbudować bogatą ofertę programową, ale także tym, które mimo pandemii nie zaprzestały pracy nad filmami. Netflixowi  udało się ukończyć zdjęcia do 50 produkcji oryginalnych, a do końca roku planuje zakończyć etap zdjęcowy w przypadku 150 kolejnych filmów.

O ile ten serwis odnotował rekordowe zyski w ostatnich miesiącach, to sytuacja gorzej wygląda w przypadku The Walt Disney Company. Analiza sprawozdania finansowego podsumowującego ostatni rok fiskalny pokazuje, że Disney odnotował bardzo duże, 37‑procentowe spadki przychodów. Spadek dotyczy parków rozrywki i sprzedaży gadżetów, co oznacza prawie 10 miliardów dolarów straty rok do roku. Z kolei decyzja o zamknięciu kin podjęta przez rządy wielu państw, odbiła się negatywnie na wpływach z produkcji filmów, które spadły o półtora miliarda dolarów (-13% rdr).

Indeks górny Przychody w poszczególnych segmentach operacyjnych Walt Disney Company w roku fiskalnym 2019 i 2020. Źródło: Walt Disney Company, Statista Indeks górny koniec


Pandemia koronawirusa stała się katalizatorem zmian w wielu dziedzinach gospodarki. Branża rozrywkowa jest jedną z najbardziej poszkodowanych. Ucierpiały przede wszystkim niewielkie firmy (kina, teatry, firmy zajmujące się eventami) i pojedynczy twórcy. Duzi producenci i dystrybutorzy, tacy jak Netflix, HBO czy Amazon Prime radzą sobie o wiele lepiej. Zdecydowanie pandemia zaszkodziła najmniej tym, którzy potrafią skorzystać z zaawansowanych technologii cyfrowych. Dlatego także przedsiębiorcy działający w innych branżach powinni obserwować ten dynamicznie zmieniający się rynek i adoptować innowacyjne rozwiązania, które zapewniają przewagę nad konkurencją.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!