Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Benefity to rzecz zbędna?

4 lipca 2024 5 min czytania

Do niedawna przy wyborach pracodawców dotyczących benefitów dominował trend „im więcej, tym lepiej”. Stawką było większe zadowolenie zatrudnionych, mające się przekładać także na efektywność ich pracy. Coraz częściej jednak pracodawcy, którzy wiele zainwestowali w rozwój świadczeń, są rozczarowani. Nadmiarowe, nietrafione, źle wdrożone korzyści, zamiast pomagać, obciążają firmę finansowo i organizacyjnie. Debenefityzacja to racjonalizacja podejścia do benefitów i projektowanie ich tak, by naprawdę sprzyjały pracy.

NIE OD DZIŚ WIADOMO, że zaangażowany, efektywny i lojalny pracownik musi być odpowiednio wynagradzany, motywowany i doceniany. Dużą rolę odgrywają w tym benefity. Ich historia sięga starożytności, kiedy żołnierzom oferowano racje żywnościowe i opiekę medyczną jako zachętę do walki. W kolejnych stuleciach przywileje rozwijano, proponując ubezpieczenia zdrowotne i emerytalne, wyżywienie, mieszkanie i paczki świąteczne. Korzyści wiązały pracownika z pracodawcą i dawały mu poczucie dumy. Dzisiaj benefity to must have, a ich szeroka oferta obejmuje nie tylko pomoc praktyczną, ale także wellness i sposoby na poprawę samopoczucia. Paradoksalnie, zarówno pracodawcy, jak i pracownicy zaczynają się w tym oceanie możliwości gubić, a związek benefitów z pracą coraz bardziej się rozmywa.

6 błędów, które sprawiają, że korzyści przestają być korzystne

Kuszone licznymi korzyściami wdrożenia benefitów firmy nierzadko ulegają obietnicom, które potem nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. Oto błędy, których szczególnie powinny się wystrzegać przy planowaniu zrównoważonej polityki benefitowej.

  1. Benefity nie są dopasowane do możliwości firmy. Wiele firm podąża za trendami, przyjmując rozwiązania nieadekwatne do swojego budżetu, organizacji i kultury. W efekcie, według raportu „Future of Benefits 2023” zrealizowanego przez platformę Care. com, 95% liderów HR widzi potrzebę weryfikacji strategii benefitowej.

  2. Potrzeby pracowników są inne, niż zakładają pracodawcy. Sondaż Instytutu Gallupa z 2022 roku pokazuje, że podczas gdy 92% pracodawców deklaruje dbałość o dobrostan zespołu, tylko 52% pracowników to potwierdza. Pozorne benefity, zamiast inwestycją, stają się wyłącznie kosztem.

  3. Rzeczywistość nie odpowiada obietnicom. Jak wskazuje „Remote’s Global Benefits Report 2023”, tylko 24% pracowników nie ma problemów z korzystaniem z benefitów, pozostali trafiają na bariery. Przykładem jest dostęp do opieki medycznej wymagający długiego oczekiwania na wizyty.

  4. Nadmiar benefitów przytłacza i dezorientuje. Nowe świadczenia wymagają czasu na ich poznanie, a wielość opcji utrudnia wybór. Badania „Health on Demand 2023” MercerMarsh Benefits podkreślają, że zwiększanie liczby benefitów ma sens tylko do pewnego limitu. Więcej niż 10, zamiast motywować, obciąża.

  5. Niewłaściwe wdrożenie ogranicza wartość benefitów. Nawet dobre benefity będą nieefektywne, jeśli nie zostaną wypromowane. Jak wskazuje raport „Benefity w oczach pracowników 2023” Sedlak&Sedlak, komunikacja w tym obszarze jest właściwa zdaniem 48% pracowników, pozostali mają wątpliwości.

  6. Pracownicy szybko przyzwyczajają się do świadczeń. Efekt motywacyjny nowych propozycji z czasem maleje, a początkowa atrakcja staje się normą lub zostaje zapomniana. Dlatego długoterminowe podejście do benefitów powinno zakładać działania przypominające i wspierające wykorzystanie.

Debenefityzacja, czyli jak planować benefity z głową

Czy benefity są zbędne? Oczywiście nie. Ich koncepcja wymaga jednak odświeżenia. Do planowania przywilejów warto podejść jak do innych projektów – określić ich cel oraz parametry, które pozwolą ocenić, czy został osiągnięty. Dla każdego benefitu można określić KPI, takie jak poziom świadomości jego istnienia, procent wykorzystania i ocenę przydatności. Można też powiązać go z firmowymi wskaźnikami retencji, absencji czy docenienia. Potem funkcjonowanie benefitów trzeba regularnie analizować i wyciągać wnioski.

Dobry benefit – przykład klienta ICAS Poland

Firma ICAS oferuje program wsparcia pracowników EAP na polskim rynku już od ponad 10 lat i współpracuje z ponad 300 klientami z różnych sektorów gospodarki. Pracownicy dużej firmy produkcyjno- -dystrybucyjnej zostali objęci EAP w 2021 roku. Wdrożenie programu zostało zaplanowane podczas warsztatów z klientem. Uwzględniało podział na jednostki organizacyjne, a także wyzwania związane z pracą biurową, produkcyjną i w terenie. Obejmowało przygotowanie materiałów z przykładami z życia oraz szkolenia dla menedżerów i pracowników.

W pierwszym roku z konsultacji z psychologami, coachami, prawnikami i finansistami skorzystało 12% pracowników. Firma miała też dostęp do programu edukacyjnego, interwencji kryzysowych oraz wydarzeń dla specjalistów HR i liderów. W roku 2022 poziom wykorzystania wzrósł do 26%, w dużej mierze w związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu i wybuchem wojny. Klient nie musiał zamawiać dodatkowych działań, bo reakcja na sytuacje nadzwyczajne jest częścią programu. W kolejnych latach pracownicy nadal wykorzystują możliwości EAP na wysokim, stabilnym poziomie. Na podstawie analiz wykorzystania opracowywane są plany komunikacji i szkoleń oraz reakcje na wczesne sygnały ostrzegawcze.

Czynniki sukcesu, które sprawdziły się zarówno we wspomnianej organizacji, jak i wielu pozostałych firmach korzystających z programu wsparcia pracowników, to m.in.: jeden program odpowiadający na wiele wyzwań, efektywność kosztowa dzięki stałej cenie, długofalowa strategia wdrożenia i utrzymania, kontakt w ciągu 15 sekund, 24/7, czytelne przełożenie na poprawę zdolności do pracy. Więcej informacji można znaleźć na stronie icas.pl.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!