Analizując opublikowane w tegorocznym listopadowym wydaniu „Harvard Business Review” zestawienie najskuteczniejszych, najefektywniejszych prezesów The Best‑Performing CEOs in the World, pośród 100 wyróżnionych liderów globalnych organizacji szukałam kobiet. Znalazłam je dopiero na 43. i 51. miejscu. W komentarzu do raportu redakcja HBR sama przyznaje, że jest krytykowana za tak niski odsetek kobiet na tej liście, podkreślając jednocześnie, że taka jest, niestety, rzeczywistość. Czy tak jest i czy tak być musi?
Obecnie sytuacja kobiet na rynku pracy, a szczególnie na szczytach organizacji, nadal pozostawia wiele do życzenia. Nie zapominajmy jednak o tym, jak długą i trudną drogę odbyłyśmy już na kartach historii, jak zmienia się model wychowania, jak zmienia się udział kobiet we władzy ekonomicznej i politycznej – chociażby w Polsce na czele dwóch ostatnich rządów stały i stoją kobiety. Mamy wspaniałe prezeski i liderki w wielu organizacjach: Henryka Bochniarz, dr Irena Eris, Solange Olszewska, Grażyna Piotrowska‑Oliwa i wiele innych. Na naszych oczach i z naszym udziałem zmienia się, a właściwie już się zmienił patriarchalny model zarządzania i przywództwa. Widzę, jak zmienia się podejście na przykład do ciąży i macierzyństwa. Osobiście znam kobiety, które w zaawansowanej ciąży były powoływane na kluczowe stanowiska w zarządzie zarówno Grupy LafargeHolcim, jak i LafargeHolcim w Polsce. Kobiecy sukces w biznesie nie oznacza wyboru między karierą a życiem prywatnym, ale znalezienie własnej ścieżki pasji, łączącej wszystko, co kobieta kocha – i rodzinę, i pracę.

Partnerem merytorycznym materiału jest firma Lafarge.
Bardzo się cieszę, że widzimy już dowody nowego porządku w biznesie, w którym kobiety i mężczyźni idą ze sobą ramię w ramię. To się dzieje dzięki kobietom i przy naszym udziale, widzę to chociażby na przykładzie naszej firmy. W LafargeHolcim w Polsce w zarządzie mamy parytet, a jeszcze sześć lat temu zasiadała w nim tylko jedna kobieta. W całej firmie kobiety stanowią 24% ogółu zatrudnionych, z czego 26% pracuje na stanowiskach kierowniczych. To naprawdę dużo, zważywszy na fakt, że studia na AGH lub na politechnice częściej wybierają mężczyźni. Tym bardziej dumna jestem z faktu, iż na czele naszych dwóch kopalni stoją kobiety.
Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »
Wszechstronne liderki
Kobiety w biznesie Julia Słowik PLKobiety nadal muszą mierzyć się z barierami w drodze na szczyty organizacji.

Strukturalnie i formalnie mamy już praktycznie równe możliwości, spotykamy się coraz rzadziej z uprzedzeniami i „szklanymi sufitami” związanymi z kobiecością. Jednak to, co teraz jest kluczowe i niezbędne do powodzenia tego procesu, to praca kobiet nad wiarą we własne siły, podejmowanie ryzyka, przebojowość i otwartość w partnerskiej współpracy z mężczyznami. Kobiety muszą pielęgnować własną motywację do, jak trafnie określa to Sheryl Sandberg, „włączania się do gry”. Powinny stale pracować nad umiejętnościami sprzedawania własnych kompetencji, nad pewnością siebie, stale kształtować siebie i swój charakter. Pielęgnować w sobie moc sprawczą, charyzmę, przywództwo. Musimy wspierać się wzajemnie – niezwykle istotny jest kobiecy mentoring i networking.
Z drugiej strony niezwykle istotna jest rola organizacji. Promowanie kobiet to świadoma polityka przedsiębiorstwa, realizowana na przykład przez zaplanowane uwzględnianie kobiet w rekrutacji i przy awansach. Taki cel może stać się elementem strategii firmy. Ważny element strategicznego Planu 2030 Grupy LafargeHolcim, obejmującego założenia biznesowe firmy do roku 2030, to 40% kobiet na stanowiskach kierowniczych. Wierzę, że ten cel uda się zrealizować, i liczę, że inne organizacje również będą stawiać sobie równie ambitne cele. Trzymam za nas, za wszystkie kobiety, kciuki!
Przeczytaj pozostałe komentarze »
Równowaga wbudowana w model firmy
Kobiety w biznesie Piotr Pyrich PLAby zachować konkurencyjność, firma musi stwarzać pracownikom takie warunki, aby wydobyli z siebie, to co najlepsze.

Zrozumieć potrzeby wszystkich pracowników
Kobiety w biznesie Marta Wielondek PLInterdyscyplinarne zespoły są z definicji bardziej innowacyjne.

Różnorodność kluczem do sukcesu
Kobiety w biznesie Monika Bargieł PLNowoczesna organizacja powinna stworzyć takie warunki pracy, które zachęcą do aplikowania na wysokie stanowiska.

Organizacja na obcasach
Kobiety w biznesie Alicja Kopeć PL, Katarzyna Szerling PL, Patrycja Rogowska-Tomaszycka PL, Agnieszka Kłos PLKobiety, bardziej niż na rywalizację, stawiają na samorealizację.
