Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 42

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 92
Bez kategorii

Wykorzystaj potencjał robotyzacji w procesie Know Your Customer

27 kwietnia 2023 5 min czytania

Gromadzenie ogromnej ilości rozproszonych danych, rosnąca liczba przepisów i wymogów, złożoność i powtarzalność zadań, a także ograniczone zasoby personalne i finansowe, stanowią obecnie trudność dla wielu instytucji zajmujących się procesami z obszaru Know Your Customer. Rozwiązaniem pomagającym przezwyciężyć powyższe wyzwania jest robotyzacja tych operacji.

PARTNEREM MATERIAŁU JEST SII

W NAJWIĘKSZYM SKRÓCIE Know Your Customer to proces, w ramach którego instytucje zobligowane do wypełnienia obowiązków prawnych w ramach przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu zbierają informacje o swoich klientach. Dokumentują je również i weryfikują ich prawdziwość, sprawdzając je na zewnętrznych listach obserwacyjnych i w publicznych bazach danych. Jest to proces obejmujący wiele powtarzalnych czynności. Warto więc pomyśleć o jego robotyzacji, szczególnie w przypadku instytucji finansowych. Z racji odpowiedzialności za bezpieczeństwo środków finansowych klientów, z ich perspektywy szczególnie istotna jest wiedza na temat partnerów, z którymi współpracują. Instytucje te chcą wiedzieć, z kim nawiązują relację, by:

  • przeciwdziałać przestępczości finansowej,

  • dbać o bezpieczeństwo organizacji,

  • chronić wszystkich klientów i interesariuszy,

  • zapewnić zgodność działań z przepisami prawa i wymogami regulatora.

Czy proces KYC musi być realizowany manualnie?

Dobra wiadomość jest taka, że można zrobotyzować podstawowe czynności związane z przeszukiwaniem zewnętrznych i wewnętrznych baz danych oraz pozyskiwaniem informacji z otwartych źródeł. Odpowiedź na pytanie: „Jakie zadania można zautomatyzować?” jest stosunkowo prosta. Przede wszystkim te, których celem jest zgromadzenie informacji z różnych baz danych. Zanim pojawiły się aplikacje służące do robotyzacji procesów, człowiek przenosił informacje (dane) między bazami choćby ręcznie, kopiując rekordy z jednego arkusza w Excelu do drugiego lub wyłuskując informacje z e‑maili. W tego typu zadaniach robot sprawdzi się znakomicie. Dodatkowo, jeżeli jest to potrzebne, może pracować w nocy lub innych godzinach, tak aby nie obciążać systemów operacyjnych. Przy okazji wykonuje zadania nawet dziesięć razy szybciej niż człowiek. Taki automatyczny proces nie nadaje się natomiast do analizy danych ani nie podejmie decyzji, która nie została wcześniej zaprogramowana. Tu człowiek jest niezbędny.

Wybrane elementy procesu, które można poddać automatyzacji, to przede wszystkim:

1. Przeszukiwanie publicznych rejestrów (CEIDG, KRS), w tym wyszukiwanie powiązań osobowych i kapitałowych. Istotnym elementem pracy robota jest dostęp do danych. W Polsce wgląd do rejestrów takich jak CEiDG oraz KRS jest otwarty, dzięki czemu każdy zainteresowany może pozyskać informacje o przedsiębiorcach lub firmach. Korzystanie z RPA (Robotic Process Automation) automatyzuje i przyspiesza ten proces.

2. Identyfikacja beneficjenta rzeczywistego. Programując algorytmy RPA, można uwzględnić różnego rodzaju zmienne oraz parametry, by m.in. sprawdzić, jaki procent udziałów przypada konkretnym udziałowcom, co umożliwia identyfikację beneficjenta rzeczywistego.

3. Przeglądanie list sankcyjnych oraz list osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne (PEP). Ten element dowodzi, że praca robota może być zależna lub współdzielona z człowiekiem. Człowiek odpowiada za utworzenie listy i pilnowanie jej aktualności, natomiast zadaniem robota jest weryfikacja, czy konkretne zapytanie było także sprawdzane pod kątem danych zgromadzonych na listach sankcyjnych lub PEP.

4. Wyszukiwanie informacji w mediach. Przeszukiwanie tysięcy artykułów zawierających wzmianki o klientach lub potencjalnych partnerach biznesowych jest zadaniem właściwie niewykonalnym dla człowieka. Oczywiście można je powierzyć odpowiedniej agencji monitorującej media, ale jest to rozwiązanie stosunkowo drogie. Dlatego lepiej, by zajął się tym firmowy robot. Najważniejszą kwestią jest budowa słownika wyrazów, na których ma się skupić – to zadanie przeznaczone dla człowieka. Resztę żmudnej pracy wykona algorytm.

5. Identyfikacja branż i krajów wysokiego ryzyka. Tak jak w przypadku list sankcyjnych, aby ten element mógł dobrze działać, robot musi skorzystać z dostępnych baz danych. Dzięki temu instytucja korzystająca z RPA, może uniknąć np. współpracy z ryzykownym klientem.

Jakie są korzyści biznesowe?

Automatyzacja prostych i masowych elementów składających się na proces Know Your Customer pozwala analitykom skupić uwagę na złożonych i nieoczywistych przypadkach, ponieważ proces weryfikacji kontrahentów przebiega według identycznych, mierzalnych kryteriów. Zwiększa to atrakcyjność pracy analityków, sprzyja ich rozwojowi, daje możliwość zmierzenia się z nieoczywistymi przypadkami, dotyczącymi np. prania pieniędzy lub ewentualnych oszustw. Analitycy KYC, nie musząc zajmować się żmudnymi czynnościami związanymi z wyszukiwaniem podstawowych informacji, mają czas na wyjście poza schemat i poświęcenie uwagi konkretnemu przypadkowi.

Na podstawie projektów z obszaru RPA realizowanych dla klientów przez ekspertów Sii za kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia takich rozwiązań można uznać oszczędność czasu, zwiększenie produktywności, możliwość skoncentrowania się na kluczowych zadaniach i obniżenie kosztów operacyjnych. Technologia wspiera wiele procesów biznesowych oraz umożliwia automatyzację i integrację licznych aplikacji i środowisk, dlatego decyduje się na nią coraz więcej firm. To nie tylko inwestycja o dość szybkim zwrocie i wymiernym zysku, ale także narzędzie przynoszące długofalowe korzyści samym pracownikom.

Pomimo wielu zalet wynikających z wdrożenia automatyzacji nadal istnieją obszary, w których zaangażowanie człowieka jest niezbędne. Dlatego w Sii powstała jednostka świadcząca profesjonalne wsparcie w zapewnianiu zgodności z wymogami prawnymi w procesie KYC. Konsultanci nie tylko przeprowadzają weryfikację klientów w pełnym lub uproszczonym zakresie, ale także kompleksowo zarządzają całym procesem – począwszy od mapowania i analizy, poprzez alokacje zasobów i sam proces wdrożenia, a skończywszy na kontroli jakości i optymalizacji.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!