Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Analiza danych, Big Data

AI oczami konsumentów. Trendy na 2024 rok

30 stycznia 2024 5 min czytania

Sztuczna Inteligencja stała się nieodłącznym elementem współczesnego biznesu, oferując innowacyjne rozwiązania, skracając procesy zakupowe i dostarczając bardziej spersonalizowane oferty. Choć konsumenci oczekują ułatwień, istnieje widoczny dualizm w ich podejściu do tej technologii, wynikający z obaw związanych z bezpieczeństwem, manipulacją i nadużyciem.

Jak czytamy w najnowszej publikacji pt. „Człowiek w centrum”, zrealizowanej przez agencję Focus Nation konsumentom zależy na tym, aby marki korzystały ze sztucznej inteligencji (AI) w celu usprawniania codziennego życia i dostarczania bardziej dopasowanych ofert. Zjawisko reklamy kontekstowej jest dla nich akceptowalne, jednak obawy związane z manipulacją i utratą kontroli są coraz bardziej widoczne. Dualizm w postrzeganiu AI rodzi pytanie, czy technologia ta stanie się autonomiczna i podejmie decyzje, które mogą wpływać na nasze życie bez naszej zgody.

· 70% konsumentów niepokoi fakt, że AI może tworzyć opisy produktów

· 60% – że pisze recenzje

· 64% – że tworzy personalizowaną reklamę.

Źródło: Badanie własne Forbes Advisor, 2023

Wykorzystanie AI w marketingu

Biznesmeni i marketerzy coraz częściej korzystają z AI w różnych obszarach, od tworzenia treści po obsługę klienta. Jednakże, zjawisko content overloadu i rosnąca liczba aplikacji opartych na AI mogą prowadzić do dezorientacji konsumentów. Nie tylko ścieżka zakupowa staje się bardziej skomplikowana, ale także istnieje ryzyko wykorzystywania sztucznej inteligencji przez cyberprzestępców, co zwiększa obawy co do bezpieczeństwa danych.

W coraz większym stopniu angażujemy sztuczną inteligencję w prace zmierzające do zdobycia „Świętego Graala” marketingu, czyli hiperpersonalizacji tak precyzyjnej, że najmniejszą grupę docelową będzie mogła stanowić… tylko jedna osoba! (…) Wbrew niektórym opiniom, nie chcemy zaglądać nikomu do lodówki. Chcemy być subtelniejsi i jednocześnie skuteczniejsi. Sam pomysł wykorzystania sztucznej inteligencji może jednak budzić obawy. Dlatego potrzebujemy zaufania. To jednak nie pojawi się bez edukacji na temat AI. Społeczeństwo potrzebuje informacji, w jaki sposób ona działa i jakie korzyści nam przyniesie – komentuje Marcin Pilarski, dyrektor zarządzający w PAYBACK Polska.

Jak budować zaufanie klientów do AI?

Według trendbooka od Focus Nation, aby zbudować zaufanie konsumentów do AI, biznesy powinny być transparentne i odpowiedzialne w jej wykorzystaniu. Jasna identyfikacja treści generowanych przez AI, unikanie tworzenia pozorów i umiarkowane korzystanie z tej technologii są kluczowe. Ponadto, podkreślenie roli człowieka nad sztuczną inteligencją oraz dbałość o komfort klientów to fundamentalne elementy budowania pozytywnego stosunku do tej innowacyjnej technologii.

62% amerykańskich konsumentów czuje obawy wobec AI. Z drugiej strony blisko 2 na 3 z nich nie wie, że rekomendacje seriali czy piosenek są dla nich przygotowywane właśnie przez sztuczną inteligencję. Źródło: Badanie Wakefield Research dla datastax.com, 2023

Ile CO2 wytwarza sztuczna inteligencja?

Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na energię do zasilania zaawansowanych algorytmów i modeli uczenia maszynowego, wśród konsumentów pojawiają się obawy dotyczące śladu węglowego. Jak wynika z informacji podanych w trendbooku, ocenia się, że do 2027 roku roczne zużycie energii przez aplikacje związane z AI może osiągnąć poziom porównywalny z krajami takimi jak Argentyna czy Holandia. Nie wiadomo jednak jak odnieść się do tych danych czy prognoz, a to ze względu na fakt, że firmy działające w obszarze sztucznej inteligencji nie podają informacji na ten temat, co utrudnia precyzyjną ocenę wpływu AI na środowisko.

Jednym z ważniejszych wyzwań dla biznesu będzie znalezienie odpowiedniego balansu pomiędzy dobrodziejstwami AI a tym jak wpływa na środowisko i społeczeństwo. To technologia, której nie można wdrażać na przysłowiowe „Hura!”, z zamkniętymi oczami. Oprócz odbioru sztucznej inteligencji przez konsumentów należy zwrócić uwagę na ślad węglowy, który pozostawia czy wykorzystanie praw autorskich do jej tworów. Nie zapominajmy, że AI jeszcze nie jest właściwie uregulowana prawnie, a to znaczy, że poszczególne kraje mogą mieć różne wytyczne odnośnie korzystania z niej – komentuje Paulina Pistor, Account Manager, Focus Nation.

Zagrożenia związane z AI

Wykorzystanie AI w biznesie przynosi zarówno korzyści, jak i wyzwania. Jak czytamy w publikacji „Człowiek w centrum” najpoważniejszym zagrożeniem związanym z AI jest fakt, że „jako technologia już jest wykorzystywana przez cyberprzestępców i hochsztaplerów”. Chodzi m.in. o tworzenie za jej pośrednictwem tzw. deep fake’ów w formie audio i wideo. Kreacje te są już tak zaawansowane, że momentami bardzo ciężko odróżnić prawdziwy przekaz od tego sztucznie wygenerowanego. „To natomiast w połączeniu ograniczonym zaufaniem może wielu użytkowników zniechęcić z dobrodziejstw jakie niesie sztuczna inteligencja”.

Z tego względu, w przyszłości, sukces w wykorzystaniu sztucznej inteligencji w biznesie będzie zależał nie tylko od jej efektywności, ale także od zdolności firm do zarządzania oczekiwaniami i obawami swoich klientów.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!